PDA

Bekijk de volledige versie : Brussels Airport heeft verkeerde landingsbaan


Mathias Van der Sanden
19th May 2010, 21:07
Landingsbaan 02/20 in Brussel heeft al minstens een jaar de verkeerde naam. De nummering van de baan klopt niet meer met het kompas.

Landingsbanen worden genummerd volgens hun oriëntatie naar de magnetische noordpool. Die schuift echter elk jaar ongeveer 15 kilometer op. Dat heeft tot gevolg dat de banen om de veertig tot vijftig jaar een nieuw nummer moeten krijgen. Omdat niet alle luchthavens noch alle landingsbanen op hetzelfde moment gebouwd zijn, gebeurt deze verandering niet gelijktijdig over de wereld.

De laatste wijziging op Brussels Airport dateert van 1974. Nieuwe actie is dringend nodig. Landingsbaan 02/20 moet eigenlijk 01/19 heten. Dat kwam Eos aan de weet uit het rapport dat werd opgemaakt na de crash van een Boeing op deze landingsbaan in 2008.

Landingsbanen krijgen een nummer toegewezen van 01 tot 36 volgens hun koers ten opzichte van het magnetische noorden: het nummer 09 staat voor het oosten (90°), 18 voor het zuiden (180°), 27 voor het westen (270°) en 36 voor het noorden (360°). Landingsbanen kunnen natuurlijk in twee richtingen worden gebruikt, die dus 180° verschillen, en ze hebben daarom twee nummers waarvan het verschil altijd 18 bedraagt: baan 1 is dus ook baan 19. Vandaar de notatie 01/19.

Op 25 mei 2008 crashte een vliegtuig op baan 02/20 van Brussels Airport. In juli 2009 was een rapoort over het ongeluk klaar. Uit de tekst, die online werd gezet, blijkt dat de baan 02/20 staat voor een oriëntatie van 14,43°/194,43°. Afgerond geeft dat 10/190, en dus moet het baannummer eigenlijk 01/19 zijn. Een baanwijziging die de autoriteiten nog steeds niet hebben doorgevoerd. ‘De nummering van de landingsbanen wordt alleen aangepast als de verandering van de magnetische noordpool het oplegt’, zegt Roland Moineau, adviseur bij het directoraat-generaal van de luchtvaart in de Directie Luchtruim en Luchthavens. Dat is hier duidelijk het geval. Moineau bezorgde Eos ook de officiële richtlijnen over de nummering, die duidelijk geen facultatieve opsmuk is van een landingsbaan, maar een ernstig te nemen verplichting

Bron: Eos, http://www.eosmagazine.eu/home/ctl/Detail/mid/485/xmid/2195/xmfid/12.aspx, 15-05-2010.

Mening:
Het is wel belangrijk dat ze er aandacht aan besteden aan het feit dat het magnetische noorden opschuift. Dit gebeurt wel geleidelijk aan, maar er moet toch rekening mee gehouden worden vind ik. Nu is bij mijn weten sindsdien geen merkwaardig ongeluk meer gebeurt op de luchthaven van Zaventem, dus zie ik daar wel direct geen probleem in. Ik denk dat iedere piloot de weg wel gevonden heeft naar Zaventem.