PDA

Bekijk de volledige versie : vluchtmisdrijven 2009


Jiri.Claes
18th May 2010, 20:18
Recordaantal vluchtmisdrijven in 2009
dinsdag 18 mei 2010, 19u21Bron: belga Auteur: bvb

Politierechters hebben vorig jaar een recordaantal van 14.000 autobestuurders veroordeeld voor vluchtmisdrijf, meldt het nieuws van vtm dinsdag. Dat zijn er bijna 40 per dag.
De stijging is opmerkelijk. Het aantal vluchtmisdrijven schommelt al jaren rond de 11.000. In 2009 ligt dat aantal 22 procent hoger.

Volgens politierechter Peter Dhondt is dat te wijten aan een combinatie van factoren. "Mensen achter het stuur worden wat egoïstischer. Dat is een trend in de maatschappij. Dat heeft ook een impact op de cijfers. Maar ook de vervolging van politie en parket is opmerkelijk hoger dan in de voorbije jaren. Tot slot willen slachtoffers ook vaker zo’n ongeval aangeven."

In 5.500 gevallen gaat het enkel om materiële schade. Veel bestuurders gaan er nog vanuit dat ze zo’n ongeval pas binnen de 24 uur moeten aangeven. "Dat is een enorm misverstand", aldus Dhondt.

"Men is verplicht om, op het moment dat er een ongeval gebeurt, ter plaatse te blijven. Zo kunnen alle vaststellingen worden gedaan en kan iedereen zijn schade terugeisen."

Vorig jaar spraken de politierechters ook 800 bestuurders vrij bij gebrek aan bewijzen.

Eigen mening:
Ik snap niet dat zoiets kan gebeuren. Ik begrijp dat het aantal gestegen is doordat ook meer slachtoffers dit aangeven omdat het eigen belang toch elke dag weer wat belangrijker wordt voor ons, maar dat er dan nog steeds zoveel mensen zijn die blijven doorrijden? Als je een ongeluk hebt neem je toch de verantwoordelijkheid op, ook al is het maar materiële schade. Het lijkt mij gewoon normaal dat als je in een ongeluk terechtkomt, dat je dan ook niet tracht ermee weg te komen als het jou fout is. Hoe zou jij zijn?

valerie caers
18th May 2010, 23:25
Ik kan begrijpen dat wanneer je een ongeval hebt gehad, je in paniek wegrijdt. Deze persoon moet zich wel zo snel mogelijk bij de politie gaan melden! Ik kan natuurlijk het stanspunt van de politie en het parket ook begrjipen. Als iemand wegrijdt, zijn natuurlijk ook de sporen weg. Mocht iedereen eerlijk zijn, was er normaal geen probleem. Het spijtige is dat niet iedereen dit is, en dat je dus een zaak moet bouwen rond deze sporen!