PDA

Bekijk de volledige versie : Elvis Costello annuleert concerten in Israël


Barst
18th May 2010, 16:33
Elvis Costello annuleert concerten in Israël


De Britse rocker Elvis Costello heeft twee concerten in Israël geschrapt uit onvrede met de "vernedering" van de Palestijnen door de Israëlische overheid.


"Na rijp beraad ben ik uiteindelijk tot de slotsom gekomen dat ik de twee concerten in Israël, voorzien voor 30 juni en 1 juli, moet laten vallen", zegt Costello op zijn website. De zanger/gitarist/liedjesschrijver zou zijn jongste album "Secret, Profane & Sugarcane" (2009) voorstellen in het Cesareum-amfitheater ten noorden van Tel-Aviv.

"Ik moet denken dat een groot deel van het publiek dat zou opdagen, vragen heeft bij het beleid van zijn regering aangaande nederzettingen en dat het de behandeling van Palestijnen - die tot en met intimidatie, vernedering of nog veel ergers gaat - in naam van de nationale veiligheid betreurt", aldus Costello.

Minister van Sport en Cultuur Limor Livnat is furieus: "Een artiest die zijn fans in Israël boycot, verdient het niet voor hen op te treden".

Costello heeft voorgangers als de Amerikaans-Mexicaanse meestergitarist Carlos Santana en jazzlegende Gil Scott-Heron. Ook zij annuleerden concerten in de joodse staat.


Blog HLN, 18/05/10 (belga/mvdb)