PDA

Bekijk de volledige versie : Gaat de computer uit tijdens de blok?


Barst
17th May 2010, 00:54
Gaat de computer uit tijdens de blok?


Wat doe je met Facebook, Netlog en andere leuke websites tijdens de blokperiode? Gaat de computer de komende weken onherroepelijk uit? Of is het internet een handig hulpmiddel voor de duizenden studenten die zich de komende weken over hun leerstof moeten buigen?


Dieter Van Istendael, burgerlijk ingenieur Vrije Universiteit Brussel, studeert in de living.

‘Mijn computer staat boven. Maar dat is om praktische redenen, ik word niet snel afgeleid door het internet. Er staan trouwens ook computers in de living. Tijdens mijn pauzes kijk ik wel filmpjes op Youtube of check ik mijn Facebookpagina wel, maar nooit langer dan voorzien. Ik plan mijn internetgebruik en ik wijk daar niet van af.'


Sara Tachelet, communicatiewetenschappen Universiteit Gent, laat zich gemakkelijk afleiden door het internet.

‘Mijn computer staat altijd aan terwijl ik studeer. Soms moet ik hem gewoon uitzetten omdat ik er anders niet af kan blijven. Ik surf vooral naar sociaalnetwerksites zoals Facebook; ik lees het nieuws en ik kijk naar filmpjes op Youtube. Maar ik denk niet dat mijn internetgebruik een slechte invloed heeft op mijn studies, ik ben al elk jaar geslaagd.'


Dries De Kimpe, journalistiek aan Erasmushogeschool Brussel, heeft de neiging om op het internet te surfen zodra de computer dichtbij staat.

‘Daarom verhuis ik naar een andere plek in huis om te studeren. Als ik toch op het internet verzeil, blijf ik vaak langer hangen dan goed is. Daardoor verlies ik tijd om te studeren. Ik zit het vaakste op sociaalnetwerksites, internetfora, Youtube en op nieuwssites....'


Elke De Lobel, handelsingenieur KU Leuven, probeert tijdens de blokperiode van de computer weg te blijven.

‘Studeren doe ik in de bibliotheek of in een andere kamer. Ik weet dat ik anders wel eens afgeleid zou kunnen zijn door het internet. Ik check wel eens mijn e-mail en Facebook of ik lees nieuws op het internet. Maar mijn internetgebruik is niet problematisch voor mijn studies. Ik verpruts mijn tijd ook met andere dingen tijdens de blok, dat hoeft niet per se het internet te zijn.'


Robrecht Lippens, socio-economische wetenschappen Universiteit Antwerpen, studeert met de computer voor zijn neus.

‘Ik gebruik hem om muziek af te spelen, slides te bekijken die ik nodig heb om te studeren en ik zit ook veel op mijn Facebookprofiel. Het gebeurt vaak dat ik langer op de computer blijf hangen dan ik van plan was. Maar het gaat beter dan vroeger; ik heb nu meer zelfbeheersing. Je kan uren op een profielsite rondsurfen, als je niet oplet, ben je een hele dag kwijt. Als het echt niet gaat, zet ik mijn computer gewoon enkele uurtjes uit.'


Jeroen Van Maldere, politieke wetenschappen KU Leuven, wordt niet snel door de computer afgeleid.

‘Want mijn bureau is boven en de computer staat beneden. Dat is een bewuste keuze, want als de computer voor mijn neus zou staan, zou ik vaker op het internet zitten. En soms duurt een internetbezoek langer dan gepland. Dan lees ik sportnieuws, check mijn Facebook en luister naar muziek.'


Ward Muylaert, wiskunde Vrije Universiteit Brussel, gebruikt zijn computer ook om te studeren.

‘Daarom staat hij ook vlakbij. Ik word er wel door afgeleid, maar ik heb niet de indruk dat ik mijn studies daardoor verwaarloos. Ik gebruik het internet als ontspanning, en surf naar websites die me op dat ogenblik bezighouden.'


Armin Vanmechelen, informatica Erasmushogeschool Brussel, heeft haar computer nodig tijdens het studeren.

‘De computer staat altijd aan. Mijn aandacht glijdt dan snel af naar het internet, vooral Facebook is een echte ramp. Ik verpruts soms echt zoveel tijd dat ik de leerstof op één dag in plaats van twee moet verwerken.'


Blog DS, 17-05-2010

Sarina.VanRompaey
17th May 2010, 10:15
Mijn computer staat altijd op omdat je hem af en toe eens nodig hebt om informatie op te zoeken, maar ik geraak er ook wel vaak door afgeleid. Vooral facebook en mails checken zijn de grote boosdoeners. Ik zou eigenlijk Dieter moeten volgen en ook een 'planning' maken met tijdstippen dat ik op de computer mag surfen. Dat zou al heel wat leertijd besparen. ;)

Evelien Snels
17th May 2010, 10:47
Mijn computer staat soms af en soms aan tijdens de blok, op sommige dagen staat hij een hele dag aan op andere dagen staat onherroepelijk af. Ik maak op voorhand een planning van wat ik wanneer wil studeren en welke hoofdstukken ik wil afronden op een dag en navenant hoe mijn dagplanning eruit ziet dan blijft de pc gewoon af. Als ik merk dat ik thuis toch niet goed kan studeren omdat ik erdoor ben afgeleid, ga ik naar mijn grootouders om daar te studeren. Niet dat dit veel uitmaakt, want daar ben ik misschien niet afgeleid door hun oude (ergo traag en dus oninteressante) pc, maar wel door onze paarden die daar staan. Dus, eigenlijk maakt het niet uit waar ik studeer en of het nu met of zonder pc is want afgeleid word ik toch. Gelukkig heeft dit de afgelopen twee jaar geen invloed gehad op mijn resultaten, ik hoop dat dit deze zittijd ook zo is! :)

MinkeVanHoof
17th May 2010, 12:00
Mijn PC stond altijd in de buurt maar het hing er vanaf welk vak het was of ik hem bewust afzette of niet.
Bepaalde vakken studeerde ik samen met mijn collega's op msn :D.
Voor vakken zoals RZL moest ik msn tijdens de middag mijden omdat ik anders soms niet met rust gelaten werd. 's Avonds maakte ik dan wel tijd voor mijn collega's.
Ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken of je het kan combineren of niet.
Ik ben in ieder geval met glans geslaagd dus het is perfect te combineren.

Sofie Geerinckx
17th May 2010, 13:46
Bij mij staat de computer ook altijd op.
Ook om informatie op te zoeken of om nog wat samen te vatten.
Natuurlijk kom ik ook soms eens op facebook ofzo maar ik vind dit kunnen.
Je moet voor jezelf gewoon na 10min kunnen zeggen dat het genoeg is geweest en dat je het dan ook meteen afsluit.
Zolang je niet verslaafd bent aan gamen of msn ofzo waardoor je na 2uur nog steeds achter uw computer zit dan is er geen enkel probleem denk ik.

Charlotte Wellens
17th May 2010, 20:53
Hier staat de computer ook de ganse dag te draaien. Ik heb van jongs af aan de gewoonte aangekweekt om via de computer te leren door samenvattingen uit te typen: eerst was dit gewoon duidelijker, daarna was ik er sneller mee klaar en nu leer ik gewoon het beste als ik eerst alles overlopen heb door de samenvatting uit te typen en dan de samenvatting te blokken.

Op zich geen probleem, maar mijn computer staat dan ook weer constant in verbinding met het internet. Msn staat de ganse dag op, zodat ik direct een vraag kan stellen aan medestudenten over de leerstof (en zij kunnen ook steeds bij mij terecht voor vragen). Ik neem als pauze regelmatig een kijkje op mijn Facebook-profiel of iets dergelijks, maar ik weet er toch tijdig mee te stoppen. Als ik besef dat ik nog veel moet studeren, zal ik ervoor zorgen dat ik dat doe i.p.v. tijd te verspillen aan Facebook of iets dergelijks.

Anne Van den Bosch
19th May 2010, 09:18
Mijn computer staat ook altijd aan... Soms word ik er zelf gek van, dat ik er niet af kan blijven en zet ik hem uit, maar al snel heb ik dan opnieuw een uitvlucht om hem aan te zetten en iets op te zoeken.
Het internet is in veel gevallen echt gewoon bijzonder handig, je hebt veel sneller de betekenis van een bepaald woord gevonden, dan wanneer je er een woordenboek voor moet openslaan, je kan verschillende omschrijvingen van bepaalde zaken vinden, ...
Langs de andere kant blijft de afleiding soms toch overheersen...
Toch is het inderdaad gemakkelijk om samenvattingen te typen, zoals Charlotte aanhaalde...

daphne.nauwelaerts
19th May 2010, 18:49
Doorheen het jaar moet ik bijna elke dag op de computer voor schoolwerk. Tijdens de examens tracht ik dit zo beperkt mogelijk te houden.
Enkel af en toe voor wat morele steun van vrienden zal ik tijdens de examens eens facebook chekken. Op dit moment ben ik om eerlijk te zijn de computer zelfs beu. Ik kijk ernaar uit om rustig te werken voor school zonder de computer. Samenvattingen maken op de computer doe ik zelden, wel de powerpoints eens bekijken. Als ik iets moet opzoeken op internet noteer ik dit meestal op een blaadje en ik plan ook wanneer ik er even opga om te chatten, iets op te zoeken. Globaal genomen is mijn computergebruik tijdens de examens veel minder dan anders.

Kim Verlooy
19th May 2010, 22:12
De computer is volgens mij vandaag de dag een normaliteit geworden, zoals iedereen wel een tv heeft staan in zijn living, of een gsm in je broekzak. We moeten alleen nog maar naar onze eigen school kijken om te beseffen hoe evident het is geworden om over een computer te beschikken, alles wordt gemaild en/of op toledo gezet. Geen computer hebben zou toch wel een kleine ramp betekenen inszake de planning van je schoolwerk. Natuurlijk moet dit instrument niet altijd gebruikt worden voor spelletjes of sociale netwerken à la facebook, maar net zoals je tijdens je pauze misschien een luchtje gaat scheppen, controleer je ook eventjes de nieuwsmeldingen op net vermelde websites. Voor mij is geen computer hebben ondenkbaar, ik zou heel veel moeite hebben met het plannen en organiseren van mijn (school)leven.

Kenny
28th May 2010, 23:26
Als ik destijds de computer uitzette, kreeg ik last van fantoompijn. Ik weet niet of dat normaal is...