PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe een multinational speculeert met mensenrechten


Barst
16th May 2010, 16:25
Hoe een multinational speculeert met mensenrechten


Grondstoffen komen dikwijls uit landen en regio's die getroffen zijn door conflicten. NGO's en mensenrechtenorganisaties voeren campagnes voor Schone Kleren, tegen bloeddiamanten en tegen besmette ertsen. Uit een onderzoek van Raf Custers blijkt dat sommige multinationals die campagnes misbruiken om zichzelf te verrijken en concurrenten uit te schakelen.


Tantalum is een mineraal waarmee schakelcomponenten voor gsm's worden gemaakt. Het wordt vooral gedolven in Congo en dan nog in mijnen die door rebellen worden uitgebaat. Soms werken er ook kinderen als slaven. Maar tantalum word ook gedolven in Brazillië, China, Canada en in enkele Afrikaanse landen.

Commerce Resources uit Vancouver baat de Canadese mijnen uit. Het bedrijf heeft ook concessies voor potentieel nieuwe mijnen in Canada. Het vindt echter dat de prijs van zijn grondstoffen te laag is. Daarom heeft het een campagne ingezet om de prijzen omhoog te krijgen. Commerce Resources sloot de eigen mijnen waardoor het aanbod verkleint. Intussen heeft het wel een immense stock waarmee het twee jaar lang verder de markt kan voorzien.

Dit verhaal is echter nog sterker.

Om de prijs en dus ook de winsten verder omhoog te krijgen, huurde Commerce Resources Ron MacDonald in, MacDOnald is bedrijfsleider van het marketingbedrijf Cansource Marketing. De taak van MacDonald: campagne voeren en lobbyen tegen besmette tantalum uit Congo om op die manier de prijs en dus de winstmarges voor Commerce Resources op te drijven. Met succes, want het verhaal over mensrechten en kindslaven slaat aan waardoor de markt nagenoeg gesloten wordt voor tantallum uit Congo.

Dat de situatie er voor de Congolezen enkel nog op verslechtert, zal de eigenaars van Commerce Resources een zorg wezen. Hen interesseert de campagne alleen om de prijzen voor hun grondstoffen en dus hun winstmarges omhoog te krijgen. Raf Custers onthult in zijn onderzoek hoe bedrijven als Commerce Resources mensenrechten misbruiken om te speculeren op hogere grondstofprijzen.


www.dewereldmorgen.be (13-05-2010)

Charlot Michiels
17th May 2010, 13:49
Toch schandalig dat zoiets kan! Mensenrechtenorganisaties doen alle moeite van de wereld om in landen waar de mensenrechten geschonden worden ervoor te zorgen dat deze schendingen stoppen. Commerce Resources en de bedrijfsleider van het marketingbedrijf Cansource Marketing, MacDonald hebben duidelijk geen schaamtegevoel. Hoe kon je nu al de Congolezen in de kou laten staan voor je eigen belang?! Ik begrijp dan ook niet dat mensen zo blind zijn als er grote sommen geld op tafel liggen :banghead: .

Op 21 april 2010 kon je op facebook lezen hoe Commerce Ressources reclame maakte voor conflict-vrij tantalum. Ze proberen Congo zwart te maken en zichzelf op te hemelen. In het reclamefilmpjes, dat je kan zien op de link van hun facebookpost, maken ze gebruik van een Amerikaan van Congolese afkomst die zich verzet tegen het ontginnen van tantalum in Congo. Natuurlijk weer een slimme zet van Commerce Ressources om zoveel mogelijk mensen achter hen te krijgen :mad: .

Commerce Resources Corp. TSXV:CCE Please support this effort against Conflict Minerals by posting on Facebook, see instructions here: http://bit.ly/d44Xxp
www.enoughproject.org
Change the Equation Banner On Monday, Enough launched a week-long campaign to get 10 new congressional champions for the Conflict Minerals Trade Act, or HR 4128, which was introduced in the House of Representatives last fall. In just our first

21 april om 3:04 • Feedback bekijken (6)Feedback verbergen (6) • Delen

Een week later is het hen duidelijk gelukt om de Congolese tantalummarkt stil te leggen.

Commerce Resources Corp. TSXV:CCE SUCCESS! Just hours ago, the Conflict Minerals Trade Act (#HR4128), a legislative effort to curb the trade of illicit minerals used to finance the violent militias of eastern Congo was unanimously passed out of committee in the US Congress.

28 april om 22:15 • Feedback bekijken (6)Feedback verbergen (6) • Delen

valerie caers
18th May 2010, 00:08
De vindingrijkheid van de multinationals is onvoorstelbaar. Ze teren gewoon op arme mensen die zich niet kunnen verweren tegen zulke grote bedrijven. Het maakt hen niets uit hoe die COngolezen leven. Winstmaximilisatie is één van de lelijkste woorden die men ooit heeft uitgevonden. Nooit genoeg, altijd maar meer. Denkt er dan niemand af en toe na? Bedrijven die volop winst maken moeten afslanken omdat ze anders geen optimaal winstpercentage hebben. Waar gaan we dan heen? In deze maatschappij ben je niet meer dan een nummertje. Hopelijk komen de mensen ooit nog tot inzicht. Dit is echter ijdele hoop!