PDA

Bekijk de volledige versie : Oostenrijkse bisschop: "Schaf celibaat af"


Vincent
15th May 2010, 12:16
Paul Iby.
De Oostenrijkse bisschop Paul Iby is voorstander van de afschaffing van het priestercelibaat om het gebrek aan roepingen op te vangen. Dat zegt hij in een interview met de krant 'Die Presse' dat vandaag verscheen.

Iby, de bisschop van Eisenstadt, is van oordeel dat de kerk ook gehuwde mensen tot priester moet wijden. "Elke priester moet voor zichzelf kunnen uitmaken of hij celibatair blijft of een gezin sticht", stelt de bisschop die eind dit jaar met pensioen gaat.

Hij herinnert eraan dat het celibaat nu ook al niet meer geldt in de ganse kerk. De bisschop haalt in dit verband het voorbeeld aan van de Grieks-katholieke kerk. Ook de aartsbisschop van Salzburg verklaarde onlangs nog -in de nasleep van de misbruikschandalen in de kerk- dat men zich moet buigen over het celibaat. (belga/svm)
12/05/10 15u37

DeygersEvelien
15th May 2010, 14:43
Ik vind dit niet zo'n slecht idee!

Waarom zouden religieuzen celibatair moeten zijn? Waarom kunnen priesters geen gezin hebben? Dan blijven ze misschien van kinderen af...

Ik denk wel dat velen zich laten afschrikken door het celibaat. Dus ik ben helemaal pro

daphne.nauwelaerts
15th May 2010, 15:32
Inderdaad, het celibaat heeft vandaag de dag volgens mij alleen maar nadelen in plaats van voordelen. Als gehuwde man heb je volgens mij een veel beter beeld van onze maatschappij. Ook zou het tekort aan priesters hierdoor aangepakt worden. En als ik heel vooruitstrevend denk: waarom geen vrouwen? Erg discriminerend dat enkel mannen priester mogen worden. Tijden veranderen en de Rooms-katholieke kerk heeft volgens mij bang voor verandering.
Al de pedofilieschandalen die de laatste tijd zijn uitgekomen worden vaak gelinkt aan het celibaat. De oorzaak van pedofilie binnen de kerk toewijzen aan het celibaat is volgens mij wel niet juist. Het kan natuurlijk wel zijn dat vele mannen priester werden omdat ze met zichzelf in de knoop lagen. Maar er zijn nog ander oplossingen om stiekem je behoeften te bevredigen, dat er zo veel kinderen zijn misbruikt is gewoon schandalig en niet te rechtvaardigen.

Barst
16th May 2010, 02:38
Tijd om het loden glasraam te vervangen... :D

Barst
16th May 2010, 03:14
[QUOTE=StijnVanBergen]Maatschappelijke trends moeten gevolgd worden indien men "populair" wil blijven, zo is dat tegenwoordig nu eenmaal. Men kan discussiėren of dit een goede evolutie is, maar dat is naast de kwestie.[/QUOTE]Iets te kort door de bocht... Ja, er is wel degelijk het issue van 'aggiornamento', het bij-de-tijd-zijn van het instituut kerk! Dat is de afgelopen decennia ondermaats gebleken, en de prijs is er ook voor betaald (de secularisering grijpt wild om zich heen, en de jeugd 'van tegenwoordig' heeft (begrijpelijk!) weinig of geen 'voeling' meer met betreffend instituut...) :( (dus ja, Evelien, je hebt wel degelijk een punt! :) )
Anderzijds: common sense, het 'gezond verstand' is toch ook nog wel iets dat niet zomaar aan de kant kan worden geschoven... Het mag idd toch minstens 'bevreemdend' heten dat clerici die zich m.b.t. seksualiteit plegen te onthouden, niettemin mogen/kunnen claimen om net op dit vlak met 'gezag' te spreken... :confused:
Ik ben weliswaar geen fervent voorstander van 'ervaringsgericht' als absoluut criterium in deze (en ook andere) materie(-s), maar de claim op de complete afwezigheid ervan op vlak van 'geseksueerde' relaties om zich er vervolgens op te beroepen als gezagsinstantie, lijkt compleet middeleeuws, om niet zeggen: ronduit belachelijk! :doh:
Geldt trouwens ook voor heel het vrouwenissue in de kerk... Niet alleen: "Waarom niet?", maar vooral ook: "Waarom wel?"!! Alleszins neigt het 'klassieke': "Maria was ook onderdanig!" (JPII) naar een kleuterklasargument, veel meer dan dat het op stevige theologische argumenten aanspraak zou kunnen maken (dus ja, Daphne, ik ben fan!) :)
Wat meer is: het is precies genoemde claim die er momenteel voor zorgt dat de pedofilie-affaires als een echte boemerang terug komen naar de kerk en zijn gezagsdragers, vooral voor wat betreft 'geloofwaardigheid' en 'vertrouwen'! :shocked:
Ik schaar mij voor de volle 100% achter de uitspraak van P. Adriaenssens: "Ik zeg niet dat het celibaat de oorzaak is, maar het is een format waaronder sommigen zich konden verschuilen." :down:
Hoog tijd dat onze 'kerkelijke gezagsdragers' zich bewust worden van de absurditeit van heel het celibaatsgegeven, om - misschien - de kerk in West-Europa in de toekomst nog enige(!) levenskans te kunnen toedichten!! :slash: (dus ja, Stijn, veel meer eens dan niet! :p )