PDA

Bekijk de volledige versie : Rijden er te veel bussen leeg rond?


Barst
21st October 2005, 03:25
Rijden er te veel bussen leeg rond?


PRO: 'De heerschappij van koning bus in saangebroken'


Het jonge VLD-parlementslid Annick De Ridder stelt vast dat de openbare bussen vooral veel lucht vervoeren. 'Ik ben niet tegen openbaar vervoer, en voor mij mag het zelfs veel geld kosten. Maar wel op voorwaarde dat het efficiënt wordt besteed.'


'De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn kost ons ieder jaar 732 miljoen euro. Dat is een monsterbedrag, en ik vrees dat het niet altijd zo oordeelkundig besteed wordt. Getuige daarvan zijn enerzijds de vele lege bussen die u en ik dagelijks zien passeren en anderzijds de overvolle bussen waar nauwelijks een plaats op te bemachtigen valt. Beide vind ik een verspilling, en een teken van inefficiënt beleid.

De Vlaamse regering installeerde een basismobiliteit-voor-iedereen, met een bushalte om de paar honderd meter. Qua basisprincipe ben ik het daarmee eens: iedereen heeft recht op mobiliteit en De Lijn heeft een belangrijke sociale taak te vervullen. Maar staat de geleverde dienst nog wel in verhouding tot wat we als gemeenschap betalen, en wordt ons belastinggeld wel goed besteed? Dat is een vraag die politiek veel te weinig gesteld wordt.

Onlangs plande men over het hele land nieuwe busroutes. Door straten die twintig jaar rustig waren, dendert nu driemaal per uur een bus die dan ook nog vaak leeg is. Dat is verkwisting van belastinggeld, en het veroorzaakt overlast in rustige woonwijken. Ik vang daar veel klachten over op, en ik vind niet dat minister Kathleen Van Brempt (SP.A) die zomaar onder de mat mag schuiven. Als je in een bepaalde streek de bussen niet gevuld krijgt, kies dan voor kleinere vervoersmodi, of werk beter samen met de taxisector.

Vroeger was Koning Auto oppermachtig, en het openbaar vervoer had een inhaalmanoeuvre nodig. Maar de balans is nu doorgeslagen naar de andere kant: de heerschappij van Koning Bus is aangebroken. Als ik zie dat men op drukke verkeersaders rijvakken offert voor aparte busbanen, die vaak slechts enkele keren per uur gebruikt worden... Dat is niet meer logisch, en volgens mij bestaat er ook geen maatschappelijk draagvlak voor. Als het openbaar vervoer dan toch een aparte rijstrook nodig heeft, maak er dan één zonder capaciteitsverlies voor het wagenverkeer, bijvoorbeeld op de pechstrook.'


CONTRA;: 'Reizigers zijn tevreden over De Lijn'


In reactie op de site www.legebussen.be van Annick De Ridder, lanceerde Vlaams parlementslid Jan Peumans (N-VA) www.vollebussen.be. 'De Lijn besteedt ons belastinggeld heus niet roekeloos', zegt de burgemeester van Riemst, die zelf tot vorig jaar directeur bij De Lijn was.


'Onlangs gooide Annick De Ridder een fotoreeks vol lege bussen in de media. Daarmee wou ze staven dat De Lijn haar middelen verkeerd inzet, en in een beweging ook dat het budget dan maar naar beneden moet. Op die manier aan politiek doen is natuurlijk gemakkelijk. Ik kan vandaag nog een collage maken van foto's met volle bussen. Bewijs ik dan dat De Lijn met een groot capaciteitstekort kampt? Natuurlijk niet. De Lijn verdient het niet om zo door mevrouw De Ridder in een kwaad daglicht te worden geplaatst. Het busbedrijf heeft de laatste jaren met succes gewerkt aan een betere frequentie, een grotere stiptheid en een klantvriendelijk imago. En met succes, uit ieder reizigersonderzoek blijkt dat de mensen tevreden zijn over De Lijn. Die kant van de medaille mag toch ook eens getoond worden.

Natuurlijk is er nog ruimte voor verbetering. Ik vind bijvoorbeeld dat De Lijn dringend haar huidige invulling van het begrip 'basismobiliteit' kwijt moet, en moet durven kiezen voor een beleid dat meer op de reële vraag is afgestemd. Waar de vraag zeer klein is, en dus regelmatig vrijwel lege bussen rijden, moet De Lijn op zoek gaan naar alternatieven, zoals belbussen. Soms mis ik realisme in het mobiliteitsbeleid - alsof de beleidsmakers zich van de dagelijkse praktijk niets aantrekken. Het openbaar vervoer is een socialistische fetisj geworden die men niet kritisch mag benaderen. Terwijl ik vind: als je beleid op een aantal plaatsen niet werkt, en je stelt vast dat de bussen leeg blijven, heb dan ook de moed om die lijn te schrappen. En over moed gesproken: wordt het ook niet stilaan tijd om de tarieven te verhogen? De mensen zijn volgens mij best bereid om meer te betalen voor de verbeterde dienstverlening. Dat zou meteen de argumenten onderuithalen van degenen die De Lijn altijd graag voorstellen als een grote verkwister van belastinggeld.'


Knack, 19-10-2005

judithgielens
21st October 2005, 23:24
Ik erger mij er zo vaak aan dat ik op vrijdagavond een bus naar huis moet nemen om half 1, ofwel de bus vroeger moet nemen maar dit is dan al om 23u.
Vaak is het dan toch wel zo gezellig op café of bij vrienden dat je rekent op de bus van half 1.
Ik sta dan aan de bushalte al vanaf 0.20u, het kan altijd zijn dat de bus wat vroeger is. Maar vaak heb ik om 0.45u nog geen bus gezien!
Al enkele keren heb ik dan naar de lijn gebeld om te vragen waar die bus blijft en dan melden ze mij dat die bus al binnen is en dat die dus niet meer rijdt.

Hoe geraak ik dan thuis? tsja, ik bel mn oudjes uit hun bed(die dan al heel de avond wijn hebben zitten drinken) met de vraag of zij mij kunnen komen halen(ondanks het hoge alcoholgehalte in hun bloed) ofwel bel ik een taxi. (voor die 5km kost mij dit dan meer dan 10€)

Moesten ze enkele lijnen schrappen, vind ik wel dat ze zeker de mening van de consument mogen vragen!
Een andere oplossing zou natuurlijk ook kunnen zijn: meer belbussen inlassen en deze goedkoper maken.

kristofdebruyn
27th October 2005, 16:35
Ik ben tevreden over de lijn, zeker de laatste jaren is er heel wat verbetering gekomen. Als je ziet dat ik vroeger een uur op de bus zat om van Zandhoven naar Antwerpen te gaan is dat nu al een klein halfuurtje geworden. Ik vind de lijn veel beter georganiseerd. OK, soms moet je wel eens wachten op een bus of komt ze niet, maar het heeft altijd een reden waarom ze niet komt.
Het enige nadeel aan de lijn vind ik dat het altijd duf is in zo'n bussen, de bus is altijd zo aangedampt. Maar over het algemeen mag ik niet klagen over de bus. Ik zou eigenlijk durven zeggen dat er misschien nog meer geld in de lijn moet gestoken worden. Men klaagt altijd over te veel vervoer, als men de lijn nu nog wat aanlokkelijker moesten maken dan zouden er nog meer mensen de bus nemen en zou het milieuverontreining en de drukte ook afnemen. Maar dat ligt natuurlijk ook weer gevoelig bij de regering, want in de lijn moeten ze geld insteken en uit de auto's halen ze geld met al die taxen enz..