PDA

Bekijk de volledige versie : Nederlandse bisschoppen staan achter onderzoek


nick.moons
11th May 2010, 20:54
Nederlandse bisschoppen staan achter onderzoek

De Nederlandse bisschoppenconferentie en de Konferentie Nederlandse Religieuzen (KNR) stemmen in met een onderzoek naar misbruik in de Nederlandse roomkatholieke kerk dat oud-minister Wim Deetman vrijdag heeft voorgesteld. Dat hebben beide organisaties dinsdag laten weten.
Lees ook


'We zeggen onverkort onze medewerking toe', zei Patrick Chatelion Counet namens de KNR. Hij voegde eraan toe dat de beide conferenties bereid zijn alle informatie beschikbaar te stellen die nodig is voor het onderzoek, zoals bijvoorbeeld de meldingen die bij meldpunt Hulp & Recht binnenkomen.

De KNR en de bisschoppen roepen slachtoffers van seksueel misbruik op zich te melden bij de meldpunten, zoals bijvoorbeeld Hulp & Recht in Utrecht. 'Wij onderstrepen nogmaals dat wij iedere vorm van misbruik krachtig veroordelen', zei bisschop Gerard de Korte namens de bisschoppenconferentie. Ook bood hij opnieuw zijn excuses aan namens de kerk van Rome.

Op de vraag hoeveel geld het onderzoek gaat kosten, zei De Korte: 'Het dak van de kerk lekt flink, dus het dak moet worden gerepareerd, wat de loodgieter ook in rekening brengt'.

bron: www.destandaard.be
--------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Dit vind ik dus geweldig. Dat deze bisschoppen en de KNR er volledig achterstaan, geeft aan dat ze er echt iets willen aandoen. Als we dit bij ons vergelijken, mogen ze hier een voorbeeld nemen aan onze noorderburen. Want de kerk staat toch in voor de mensen goed te doen en dit wordt in Nederland echt duidelijk gemaakt, want de kosten zijn maar een bijzaak. Hopelijk nemen ze bij ons ook een voorbeeld aan de Nederlanders.

Maarten Theuniszen
13th May 2010, 09:15
Hopelijk is het wel een onafhankelijk onderzoek. Anders doet het me zo'n beetje denken aan die job die de Kerk recentelijk gecreëerd heeft van een magistraat die pedofilie in de kerkelijke gemeenschap moet detecteren.
Die magistraat zijn salaris wordt betaald door de Kerk dus de kans acht ik zeer groot dat er ook hier weer sprake gaat zijn van doofpotaffaires.