PDA

Bekijk de volledige versie : Mozart maakt van uw kind geen Einstein


Geert.Janssen
11th May 2010, 15:13
BRUSSEL - Uw baby elke dag een streepje Mozart voorschotelen maakt er geen Einstein van. Weense onderzoekers verbannen het zogenaamde Mozarteffect naar het rijk der fabelen.

Zeventien jaar lang al bikkelen musici, therapeuten en psychologen over het Mozarteffect. Worden baby's, peuters en zelfs oudere kinderen slimmer als ze naar klassieke muziek luisteren? Het begon allemaal in 1993 met een wetenschappelijke studie in het tijdschrift Nature. Daarin beweerden wetenschappers van de University of California dat kinderen ruimtelijk beter redeneerden tijdens het luisteren naar een sonate van Mozart. Toch voor eventjes.

Lucratieve industrie

In de populaire media klonk het al snel dat klassieke muziek kleine en grote kinderen intelligenter maakt. Prompt verkocht Mozart als zoete koek en ontstond er een lucratieve industrie. Het idee dat de muziek van wonderkind Mozart kleine Einsteintjes maakte, nestelde zich diep in de populaire verbeelding.

De daarop volgende jaren bevestigde of ontkende de ene na de andere wetenschappelijke studie het Mozarteffect, maar intussen verdienden bedrijven als Disney er fortuinen aan. Miljoenen moeders schoven hun ukjes wekelijks een portie klassiek op de trommelvliezen.

Dat hun peuters er slimmer van worden is niet meer dan een wetenschappelijke legende, zo blijkt uit een onderzoek waarvan de resultaten deze week verschenen in het tijdschrift Intelligence. Een meta-onderzoek, dat de resultaten van 39 andere onderzoeken vergeleek, maakt kipkap van het Mozarteffect. De Weense onderzoeker Jakob Pietschnig en zijn collega's vonden heel weinig Mozarteffect in de onderzoeksresultaten. Mozart deed de kinderen eigenlijk evenveel als pakweg Pearl Jam en Philip Glass: het beroerde hun emoties. Meer niet.

Toch positief effect?

Is dit het einde van een wetenschappelijke legende? 'Dat geloof ik niet', reageert Gilbert De Greeve, voorzitter van de International Kodály Society, een instituut dat wereldwijd muziekonderwijs promoot. 'Natuurlijk is klassieke muziek geen wondermiddel. Toch ben ik meer dan overtuigd van het positieve effect ervan op kinderen en jongeren. En dan heb ik het niet over het ruimtelijk redeneren van peuters, zoals in dit onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek heeft de waarde van klassieke muziek op minderjarigen onloochenbaar aangetoond. Vooral als ze zelf geregeld musiceren. Dat stimuleert hun geheugen, net zoals het leren van elke nieuwe taal dat doet. Ze worden ook socialer, kunnen beter analytisch denken. Mozart mag van kinderen dan geen Einsteintjes maken, klassieke muziek heeft zonder twijfel een effect.'


Eigen mening:

Ik vind het wel tof dat het zowieso wel een effect heeft die klassieke muziek.
Ookal word je er geen Einstein van.
Ik vind het al verwonderlijk dat het zorgt voor een betere vorm van analytisch denken en de stimulatie van ons geheugen.
Dus allemaal tijdens de examens klassiek. :Party:

Bron: de standaard dinsdag 11 mei 2010 Auteur: PeterDupont