PDA

Bekijk de volledige versie : Wereld valt voor Belgische fototekeningen


Sanne.Cocx
6th May 2010, 20:36
Brusselaar Benjamin Heine verbaast iedereen met zijn creatieve vondsten

Een jonge Belgische tekenaar is met zijn fototekeningen de sensatie van het moment. 'Zelfs vanuit de Verenigde Staten is er interesse', zegt Benjamin Heine (28) ietwat verbaasd.

'Ik ben er eigenlijk nog maar een paar weken mee bezig en heb amper dertien werkjes gemaakt. Maar via het internet is de afgelopen dagen een geweldige buzz over deze fototekeningen ontstaan' zegt Brusselaar Ben Heine, die zelf een beetje verbaasd is over de belangstelling. 'Op de fotowebsite Flickr hebben al twee miljoen mensen mijn tekeningen gezien.'

De Brusselaar, die vooral politieke cartoons maakte, kreeg het idee voor zijn Pencils vs. Camera-project toen hij in de zetel een brief zat te schrijven aan zijn tante, plots voor zich uitkeek en door de brief zijn televisie zag. 'De eerste fototekeningen waren realistische schetsen, waarbij de tekening verving wat er werkelijk te zien was. Bij de volgende werkjes ben ik wat beginnen te experimenteren.'

Zo vliegt er een ufo voorbij het Atomium in Brussel of schetst hij een schietende dinosaurus op de daken van Parijs.

Geen Photoshop

Ben Heine beklemtoont dat er bij zijn tekeningen geen Photoshop komt kijken. 'Ik maak zelf eerst de foto, vervolgens begin ik tekeningen te maken die in die foto passen. 'Het is straf om te zien hoe het publiek meteen de echte achtergrond van de foto vergeet als je er een tekening voor houdt.'

Of hij zich zal blijven toeleggen op dit soort fototekeningen, weet Ben Heine nog niet. 'Het leuke is wel dat je op deze manier een geheel eigen wereld kan creëren.'

bron: destandaard.be

Ik vond het leuk om tussen al de politieke problemen zo'n positief en creatief artikel tegen te komen.
Dit project spreekt me echt aan. Ik vind het creatief, orgineel en zeer leuk hoe een fantasiewereld ondanks de duidelijke scheiding toch echt deel uitmaakt van de realiteit.

Als je zijn werk eens wil bekijken kan dat op www.flickr.com/photos/benheine