PDA

Bekijk de volledige versie : In één jaar 1.756 leerlingen van school gegooid


Barst
6th May 2010, 01:28
In één jaar 1.756 leerlingen van school gegooid


In het secundair onderwijs werden in het schooljaar 2008-2009 in Vlaanderen 1.756 leerlingen uitgesloten omwille van een tuchtprobleem. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams Onderwijsminister Pascal Smet op een schriftelijke vraag van Kathleen Helsen (CD&V).


Dit cijfer is volgens Smet om diverse redenen een onderschatting van de realiteit. Zo bepalen de scholen of het al dan niet gaat om een uitschrijving als gevolg van een tuchtmaatregel.

Van de 1.756 leerlingen waren 1.409 van het mannelijk geslacht en 347 van het vrouwelijk geslacht. De meeste leerlingen zijn 18 of jonger, maar er zijn er toch ook bij van het geboortejaar 1989 (68), 1988 (21) en zelfs ouder (12). Bij de eerstvolgende inschrijving in een school wegens tucht volgden 778 van de 1.756 leerlingen dezelfde studierichting als in hun vorige school.


Blog DM, 06/05/10 (belga/svm)

Lindsey Theys
6th May 2010, 09:02
Eigen mening:

Deze cijfers hebben mij toch even verrast. Als er zoveel jongeren in Vlaanderen buiten gegooid zijn, wil ik het cijfer voor heel België niet kennen. Als je leest dat dit vooral over jongeren gaat die 18 jaar of ouder zijn, vraag ik me af of we jongeren op hun 18 jaar volwassenen kunnen noemen. Normaal zijn de puberjaren dan zo goed als voorbij, maar dit artikel bewijst het tegendeel.

Het verraste me niet dat het vooral om mannelijke jongeren ging en dat de meeste jongeren een andere studierichting kozen nadien. Jongens zijn onderling vaak iets brutaler of willen tonen hoe stoer ze zijn, ook tegenover meisjes. Meisjes vinden dit jammer genoeg niet altijd even aantrekkelijk, misschien dat we deze boodschap de wereld even moeten insturen. Vaak gaan jongeren zich slechter gedragen als de studies niet vlot verlopen of ze geen zin meer hebben om op school te zijn. Vaak kiezen de jongeren dan een studierichting waarbij ze hun handen mogen gebruiken en niet enkel hun hoofd.

Ik vind het niet meer dan logisch dat scholen jongeren mogen buiten gooien, maar ik denk wel dat elke school eerst probeert om nog het beste in de jongeren naar boven te halen. Als dit echt niet lukt, roept men vaak de hulp in van het CLB of van vertrouwensleerkrachten. Enkel als dit geen effect heeft, is vaak de enige optie de leerling van school laten veranderen.