PDA

Bekijk de volledige versie : Turkije martelt nog net zoveel als voorheen


Griet.Borgmans
5th May 2010, 18:34
[SIZE=3]Turkije martelt nog net zoveel als voorheen[/SIZE]

13:20 Zes jaar nadat Turkije een 'zero tolerance-beleid' afkondigde op het gebied van marteling, wordt er nog bijna net zoveel gemarteld als voorheen. Dat zeggen mensenrechtenorganisaties uit het grotendeels Koerdische zuidoosten van het land. De martelingen zijn wel minder zwaar geworden.

Om tegemoet te komen aan de eisen voor lidmaatschap van de Europese Unie (EU), breidde de Turkse regering de wettelijke bescherming tegen marteling uit. Marteling is bij wet verboden en er staat minimaal drie jaar celstraf op.
Gevangenen hebben meteen recht op juridische bijstand en mogen nu minder lang worden vastgehouden zonder te worden voorgeleid. Van deze bepalingen kan worden afgeweken als het om terreurverdachten gaat.

Marteling is echter nog lang niet verdwenen uit Turkije. Volgens de Mensenrechtenassociatie van Turkije (IHD), nam het aantal gedocumenteerde gevallen van marteling consistent af in de jaren na de introductie van het zero tolerance-beleid. In 2008 verdubbelde het aantal echter.

Gegevens voor 2009 zijn nog niet officieel vrijgegeven, maar uit beschikbare gegevens blijkt dat ze iets hoger liggen dan in 2004, het jaar waarin de regerende partij de wetgeving tegen marteling uitwerkte. In dat jaar noteerde IHD 1.040 incidenten.
Mentaliteit

"Het grootste probleem in Turkije is de mentaliteit", zegt Necdet Ipekyuz, een arts die namens de Mensenrechtenstichting van Turkije (TIHV) gratis medische behandeling verstrekt aan slachtoffers van marteling. "Gearresteerden zijn onschuldig tot het tegendeel is bewezen, maar zo ervaart de Turkse politie dat niet."

JS

IPS

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid925724/turkije-martelt-nog-net-zoveel-als-voorheen.aspx

Mijn mening:
Ik dacht dat de mensen in Turkije veel minder martelden. Turkije wil tot de Europese Unie toetreden en hiervoor moest het aan een aantal eisen voldoen. Blijkbaar kunnen ze het martelen toch niet stoppen. Ik denk als ze nog strenger gaan reageren op het niet respecteren van de mensenrechten, het nog wel goed kan komen.
Als je dit artikel leest, merk je wel dat er even moeite gedaan is om de mensenrechten te beschermen. Maar in 2008 ging het terug een heel stuk minder. Hoe komt dat en wat kunnen wij (als Europese Unie) en Turkije daaraan doen?
Misschien als iedereen wat minder extreem zou zijn, dat alles terug beter zou gaan. Het is maar een ideetje.

Jeroen Sueten
18th May 2010, 22:19
Echt doodzonde dat een land met een toekomst toch zo verdeeld blijkt te zijn. Het westerse Turkije heeft het potentieel om een goed Europees land te zijn. Ze hebben er een moderne maatschappij met prachtige steden en universiteiten. De economie draait dankzij het toerisme. Maar het is toch o zo jammer van het Oosterse Turkije. Het is dag en nacht verschil. Maar zonder fundamentele veranderingen kunnen wij ze imho nooit toelaten in de EU.

Jiri.Claes
18th May 2010, 23:53
Turkije heeft inderdaad nog werk voor de boeg als ze willen voldoen aan de eisen van de Europese Unie. Ik kan het zelf eigenlijk niet geloven dat er daar nog steeds gemarteld word, en dan nog evenveel als voorheen! Na 6 jaar moet je toch op zijn minst het één en ander kunnen oplossen. Het is natuurlijk een mentaliteit, een gewoonte die is vastgeroest voor de politie daar, maar toch! Change should be in progress by now, en zo zie je er dan wel niks van. Dit moet worden aangepakt, zichtbaar worden aangepakt of anders bye bye lidmaatschap Turkije.

Jens_Cools
19th May 2010, 09:00
Zelf ben ik afgelopen zomer in Turkije geweest, in het westen. Als ik dit artikel dan lees dan stel ik me toch wel enkele vragen. Er moet dan toch een enorm verschil in mentaliteit zijn in het westen en het oosten van Turkije?

Het westerse Turkije is prachtig, de mensen zijn er heel behulpzaam en vriendelijk, ze hebben prachtige steden, het toerisme draait er op volle toeren, kortweg ze hebben al het potentieel om toe te treden tot de Europese Unie.

Het is echt jammer dat het hele land moet boeten voor de mentaliteit van het oostelijke Turkije... maar er moet inderdaad wel iets fundamenteel veranderen om te kunnen toetreden tot de Europese Unie want martelingen horen niet meer thuis anno 2010.