PDA

Bekijk de volledige versie : Politieke perikelen doen krantenverkoop en kijkcijfers stijgen


Sanne.Cocx
4th May 2010, 22:48
BRUSSEL - De recente politieke perikelen laten zich ook voelen in de kijkcijfers en krantenverkoop van afgelopen week. Persdistributeur AMP kreeg dinsdag cijfers binnen en noteerde vorige week 9,2 procent meer verkochte Nederlandstalige kranten.

AMP zag vorige week het aantal verkochte kranten aan Franstalige kant stijgen met 5,6 procent en aan Nederlandstalige kant met 9,2 procent. Volgens de persdistributeur gaat het om uitzonderlijke cijfers. Ter vergelijking: bij de treinramp van Halle enkele maanden geleden noteerde AMP 3 tot 4 procent meer verkochte kranten.

Ook VRT en vtm noteerden pieken in de kijkcijfers voor hun nieuwsuitzendingen dankzij de politieke actualiteit. ‘De kijkcijfers in april lagen over het algemeen hoger’, zegt Anne Stroobants, woordvoerster van VRT. ‘Alle nieuwsdienstprogramma's scoorden gemiddeld 6,2 procent meer marktaandeel in april dan het jaar voordien’, aldus Stroobants.

bron: destandaard.be

Dit vind ik een positief bericht. Het artikel toont aan dat men interesse toont voor wat er gebeurt op politiek vlak in dit land.
Ik denk dat politiek voor veel mensen vaak aanvoelt als een "ver van mijn bed"-show. Maar uiteindelijk heeft het invloed op ieders leven.
De vraag is of deze interesse blijft bestaan, ook wanneer er niet zulke problemen plaatsvinden.

Charlot Michiels
6th May 2010, 13:18
Heel wat mensen vangen een gebeurtenis of een detail op uit de moeilijke politieke situatie maar kennen het hele verhaal niet. Net omdat de meeste mensen het hele verhaal willen kennen gaan ze de krant kopen of meer naar het nieuws kijken. Ik denk dat kijkcijfers en krantenverkoop ook stijgt omdat mensen niet goed weten wat er in de toekomst op politiek vlak zal gebeuren. Sinds de val van de regering horen we op de radio en televisie heel wat mogelijke scenario's voor de toekomst. Op 28 april 2010 schreef Het Nieuwsblad reeds ‘ Wellicht verkiezing op 13 juni’ maar niemand kon met zekerheid zeggen wat er zou gebeuren. We hebben dus een lange tijd in het duister getast. Sinds vanmorgen ( 6 mei 2010) zijn we zeker dat de verkiezingen er zullen komen. Dit wil volgens mij niet zeggen dat de krantenverkoop en kijkcijfers meteen zullen dalen. De meeste mensen willen namelijk de nodige achtergrond kennen voor ze gaan stemmen, daar reken ik toch op :slash: .

Jente.Roosenbroeck
9th May 2010, 23:36
Ik denk dat ook de vele weigeringen om te gaan stemmen veel aandacht uitlokt.
Dus langs de ene kant denk ik wel dat er aandacht is voor de politieke
toekomst in ons land (je wil weten voor wie je best gaat stemmen), maar langs
de andere kant denk ik ook dat dit zijn deel 'story-gehalte' bevat. Men gaat de
aandacht lokken door BV's hun mening te laten uiten omtrent de komende
verkiezingen.