Barst
4th May 2010, 19:15
3 op de 10 basisscholen kan moeilijk om met diversiteit
Voor drie op de tien basisscholen is de draaglast van diversiteit door steeds meer leerlingen met dyslexie, ADHD, taalachterstand of andere problemen thuis te groot geworden. Dat blijkt uit een studie van de Plantijn Hogeschool.
Van de 336 schooldirecteurs van basisscholen in de provincie Antwerpen zegt zeven op de tien dat diversiteit juist meer energie geeft. "Draagkracht van een school wordt vaak gelinkt aan de manier waarop een school binnen haar muren omgaat met diversiteit", zegt onderzoeker Beno Schraepen van de Plantijn Hogeschool.
De draagkracht van een school is weliswaar heel relatief, waarschuwen de onderzoekers. Een situatie van hoge draagkracht kan van de ene op de andere dag een situatie van lage draagkracht worden, omgekeerd gaat jammer genoeg minder snel, luidt het.
Leerlingen met fysieke beperkingen vinden scholen volgens het onderzoek "haalbaarder" dan leerlingen met psychische of verstandelijke beperkingen. Zo denkt 77 procent van de ondervraagde schooldirecteurs situaties aan te kunnen met leerlingen die tijdens het schooljaar in een rolstoel belanden na een ongeval. Het minst haalbaar vinden scholen leerlingen met meerdere beperkingen en situaties waarin extra ondersteuning duidelijk nodig is via onder meer materiële hulp, spraakcomputer of assistent in de klas.
De grootste hinderpalen om alle leerlingen mee te hebben, vinden scholen paradoxaal genoeg niet hun hoogste prioriteiten. Zo vinden scholen toegankelijkheid en aanpasbaarheid van ruimtes en het budget voor leermaterialen geen topprioriteit, hoewel ze die zaken net een grote hinderpaal vinden om al hun leerlingen degelijk onderwijs te kunnen geven.
De onderzoeksresultaten verschijnen volgende week in Klasse.
Blog DM, 30/04/10 (belga/mvdb)
Voor drie op de tien basisscholen is de draaglast van diversiteit door steeds meer leerlingen met dyslexie, ADHD, taalachterstand of andere problemen thuis te groot geworden. Dat blijkt uit een studie van de Plantijn Hogeschool.
Van de 336 schooldirecteurs van basisscholen in de provincie Antwerpen zegt zeven op de tien dat diversiteit juist meer energie geeft. "Draagkracht van een school wordt vaak gelinkt aan de manier waarop een school binnen haar muren omgaat met diversiteit", zegt onderzoeker Beno Schraepen van de Plantijn Hogeschool.
De draagkracht van een school is weliswaar heel relatief, waarschuwen de onderzoekers. Een situatie van hoge draagkracht kan van de ene op de andere dag een situatie van lage draagkracht worden, omgekeerd gaat jammer genoeg minder snel, luidt het.
Leerlingen met fysieke beperkingen vinden scholen volgens het onderzoek "haalbaarder" dan leerlingen met psychische of verstandelijke beperkingen. Zo denkt 77 procent van de ondervraagde schooldirecteurs situaties aan te kunnen met leerlingen die tijdens het schooljaar in een rolstoel belanden na een ongeval. Het minst haalbaar vinden scholen leerlingen met meerdere beperkingen en situaties waarin extra ondersteuning duidelijk nodig is via onder meer materiële hulp, spraakcomputer of assistent in de klas.
De grootste hinderpalen om alle leerlingen mee te hebben, vinden scholen paradoxaal genoeg niet hun hoogste prioriteiten. Zo vinden scholen toegankelijkheid en aanpasbaarheid van ruimtes en het budget voor leermaterialen geen topprioriteit, hoewel ze die zaken net een grote hinderpaal vinden om al hun leerlingen degelijk onderwijs te kunnen geven.
De onderzoeksresultaten verschijnen volgende week in Klasse.
Blog DM, 30/04/10 (belga/mvdb)