PDA

Bekijk de volledige versie : Dromen kunnen helpen bij studeren


Gitte Leenaerts
29th April 2010, 14:44
Dromen kunnen helpen bij studeren

Een dutje doen nadat je iets nieuws geleerd hebt, kan ervoor zorgen dat je het geleerde in je geheugen prent, zeggen wetenschappers.


De onderzoekers ontdekten namelijk dat mensen die dromen een nieuwe taak beter uitvoeren wanneer ze wakker worden dan mensen die tussendoor die niet sliepen of niet droomden.

Vrijwilligers mochten op een computer een 3D doolhof bestuderen en kregen enkele uren later de opdracht hun weg te vinden in de virtuele ruimte. Degenen die tussendoor mochten slapen, vonden hun weg makkelijker.

Volgens de wetenschappers zijn dromen een teken dat delen van brein hard aan het werk zijn met het verwerken van informatie. "De dromen zouden kunnen weergeven dat het brein associaties probeert te vinden voor de herinneringen, zodat ze in de toekomst van pas kunnen komen", zegt dokter Robert Stickgold.

Studeren
De onderzoekers zeggen dat dit fenomeen het geheugen en het leren van dingen ten goede kan komen. Zo zou het kunnen dat studenten best voor het slapengaan hard studeren of een dutje doen na een studeersessie in de middag.
27/04/2010 GVA

Reactie:
Dat voldoende slaap noodzakelijk is bij het verwerken van gegevens is al langer bekend, maar het fenomeen dromen zeker nog niet. :zzz:
Als ik bij ons op kot kijk, slaapt iedereen tijdens het studeren voor bijvoorbeeld een examen. In de voormiddag studeren, en na het eten eventjes een uurtje de ogen sluiten. Zelf kan ik dat niet, omdat ik dan zo gespannen ben. Maar nu ik weet dat het effectief zorgt voor een betere verwerking van gegevens moet ik dat toch maar eens uitproberen :D