PDA

Bekijk de volledige versie : Ziekte van Chagas migreert naar de steden


Gitte Leenaerts
19th April 2010, 12:53
Ziekte van Chagas migreert naar de steden

Wetenschappers vrezen dat de ziekte van Chagas, zich aan het verspreiden is naar de steden. De wants die de ziekte veroorzaakt komt normaal enkel in bebost gebied voor, maar zou zich aanpassen aan een verstedelijkte omgeving.

In een school in de Venezolaanse hoofdstad Caracas (foto) raakten meer dan honderd leerlingen en medewerkers ziek. Wetenschappers slaagden erin de oorzaak op te sporen: een kan fruitsap die 's nachts niet afgedekt was en zo besmet kon worden. De besmetting gebeurt door de uitwerpselen van wantsen die normaal enkel in bebost gebied voorkomen.

Mondelinge besmetting via besmet voedsel of drank komt ook voor, maar tot nog toe altijd in bebost gebied waar de ziekte endemisch is. In landen als Brazilië, Chili en Uruguay is met succes strijd gevoerd tegen de ziekte, maar de wetenschappers vrezen dat een opmars in de steden die successen op het platteland teniet kan doen.

De ziekte van Chagas treft wereldwijd veertien miljoen mensen en eist jaarlijks vijftienduizend slachtoffers. De eerste symptomen zijn koorts en vermoeidheid, in een later stadium verzwakt de ziekte het hart en organen. Ze wordt overgedragen door uitwerpselen van een mijt die terechtkomen in de wondjes die bloedzuigende 'kissing bugs' achterlaten.
18/04/2010 GVA

Mijn reactie:
Tijdens het lezen van dit artikel, vroeg ik me eerst af: "Wat zijn nu zo een wants"? Dit ging ik dan opzoeken op wikipedia, waarbij ik tot het volgende kwam:
Wantsen (Heteroptera) vormen een onderorde van insecten behorende tot de orde Hemiptera waartoe ook de cicaden en de plantenluizen behoren. Deze indeling is niet geheel onomstreden omdat de cicaden waarschijnlijk van de wantsen afstammen en dus niet als groep naast de wantsen kan worden gezien (parafyletisch), zie ook het kopje taxonomie.

Wantsen zijn klein en sprieterig en weinig aaibaar, sommige soorten als de bedwants staan bekend als plaaginsecten die ook binnenshuis voorkomen. Een aantal soorten veroorzaakt ook schade aan gewassen in de landbouw, maar hebben meestal niet zo'n verwoestende uitwerking als andere insecten zoals plantenluizen en sprinkhanen. Net zoals sprinkhanen kunnen veel wantsen geluiden produceren met diverse aanpassingen op het lichaam die per groep verschillen. Soms kunnen ook de wijfjes en de larven geluiden maken, die lijken op een zoem-geluid. Wantsen kunnen ook geluiden waarnemen, met name door gehoorsharen die trillingen waarnemen.

Algemeen
Wantsen komen wereldwijd voor op het land en in zoet en brakwater, niet in poolgebieden en in zee. Alle wantsen hebben een zuigsnuit en leven van uitzuigen: planten, zaden, andere insecten, of parasitair op andere dieren. Het komt soms voor dat plantetende soorten, althans de zwangere vrouwtjes, andere insecten grijpen om proteïnen te verkrijgen voor de ontwikkeling voor de eitjes. De meeste soorten wantsen leven van plantensappen, maar een aantal soorten jaagt actief op prooien, zoals veel in of op het water levende soorten. Veel wantsen zijn zeer goed gecamoufleerd en hoewel er tienduizenden soorten zijn waarvan er 617 (inventarisatie 2005) in Nederland voorkomen hebben vrij veel mensen er nog nooit een gezien. Wantsen hebben zich aangepast aan allerlei biotopen op het land, sommige hebben zich geëvolueerd voor een leven onder water, maar er zijn ook soorten die de oppervlaktespanning kunnen manipuleren en óp het water leven, soms zowel zoet water als brakwater.

Voor een foto van zo een wants kijk op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wantsen

Wel, wat ik wel raar vond, is dat ik zelf nog nooit eerder gehoord had van een wants, laat staan gezien. Maar we lezen in het artikel dat er jaarlijks zo een vijtienduizend mensen sterven door de wants, want deze veroorzaakt de ziekte. Raar toch....

Eva Thijs
19th April 2010, 18:47
Vreemd dat een ziekte zich zo kan aanpassen. Maar het zal alleszins niet goed zijn voor de bevolking in de steden. Het zijn al armere landen waar deze ziekte voorkomt, vele van de mensen die ziek zijn zullen zich niet kunnen laten behandelen. Kunnen hulpverleningsorganisaties geen preventie gaan geven in deze landen? Kunnen ze de bevolking niet leren wat ze zoal kunnen doen om de ziekte zo goed als kan tegen te houden?