PDA

Bekijk de volledige versie : Advies: Pleeg Zelfmoord Op Straat


Bram Jacobs
18th April 2010, 13:49
[COLOR=DarkRed][SIZE=4]ADVIES: PLEEG ZELFMOORD OP STRAAT[/SIZE][/COLOR]

Psychiaters moeten patiënten met een zelfmoordwens wegsturen, zodat ze zelf ergens een einde aan hun leven kunnen maken.
Dat staat volgens het Nederlands Dagblad in een advies van de beroepsvereniging NVvP.

Mensen springen dan bijvoorbeeld voor de trein, wat traumatisch is voor machinisten.
De vakbond van treinpersoneel is dan ook geschokt door het advies en wil het van tafel.

Volgens een woordvoerder van de vakbond komt het advies van de NVvP neer op een advies om voor de trein te springen.

De psychiaters zelf zijn ook niet blij met de richtlijn, maar zeggen dat het niet anders kan.
Een hoogleraar pleit voor speciale huizen waar patiënten kunnen worden geholpen bij zelfdoding.

© RTL Nieuws.nl - 18/04/2010

Eigen mening:
Wat is dit nu weer voor een advies?! Help mensen die zelfmoord willen plegen. Maar al te vaak zijn het mensen die het moeilijk hebben thuis of iemand met een tekort aan aandacht. Dus dat de kreet om zelfdoding enkel een dekmantel is voor aandacht. Ze sturen er dus op aan dat psychiaters verantwoordelijk moeten zijn voor de zelfmoord van een patiënt. Zij hebben dat op hun geweten, heeft de NVvP daar al eens aan gedacht! Ik vind dit gewoonweg ridicuul. Mensen die mensen zien zelfmoord plegen zijn getraumatiseerd, hebben ze daar al eens bij stilgestaan, dat deze mensen hun leven volledig omgegooid wordt.
En is het dan ook de bedoeling dat de psychiaters tegen de familie gaat zeggen: “Sorry, maar we kunnen niets doen voor uw familielid. Begin zijn/haar begrafenis al maar te regelen.”. Want daar komt het op neer. Dat kun je toch niet maken t.o.v. de familie.
Ik kan snappen dat het niet makkelijk is om mensen met een zelfmoordwens te helpen, maar het kan en dat is iets waarin we moeten blijven geloven. Deze mensen moeten terug gelukkig worden in onze maatschappij, en de vreugde van het leven terug leren ontdekken! Maar met dit advies duw je hen enkel maar verder in het ‘zwarte gat’ waarin ze zitten.

Inne.Vets
21st April 2010, 18:14
Wie laat er nu zo'n mensen aan hun lot over. Is het al niet erg genoeg dat het zo ver is moeten komen? je zorgt er zo alleen maar voor dat meer mensen een trauma krijgen doordat zij uiteindelijk het resultaat hiervan te zien krijgen. Een treinbestuurder moet trouwens gaan kijken of hij deze zelfmoordenaar geen hulp meer kan bieden. Is dat niet om je hele leven nachtmerries van te krijgen?
Oke ik kan begrijpen dat het zwaar is als psychiator om enkele mensen die bij u in therapie zijn niet te kunnen helpen. En die uiteindelijk er toch een eind aan maken. Dit is zwaar maar er heeft nooit iemand gezegd dat dat beroep gemakkelijk is. Maar ik vraag mij dan af of je je niet kan optrekken aan de mensen die er eerst mee zaten en waar jij voor gezorgt hebt dat dit nu uit hun hoofd is.
Wegen de mensenlevens die je kan 'reden' dan niet op tegen die je verliest (anders waren ze allemaal verloren). Of is de mens en zijn leven nu ook al niet meer waard?