PDA

Bekijk de volledige versie : 'Ontsnappingen moeten bestraft worden'


Barst
6th April 2010, 13:32
'Ontsnappingen moeten bestraft worden'


Gevangenen die ontsnappen worden daar niet voor gestraft. Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD) dient een wetsvoorstel in om dat te veranderen.
Een ontsnapping wil ze laten bestraffen met een gevangenisstraf van 6 maanden tot 3 jaar en een geldboete van 25 tot 200 euro. Die strafmaat is dezelfde als in Frankrijk, waar net als in Engeland en Finland ontsnappen wel al strafbaar is.


Lahaye-Battheu beoogt met haar voorstel niet alleen ontsnappingen of ontsnappingspogingen uit de gevangenis, maar ook uit de rechtbanken, het politiecommissariaat, een ziekenhuis of verpleeginstelling én tijdens het transport naar één van de net vermelde plaatsen.

In 2005 ontsnapten 19 gevangenen uit een gesloten instelling, in 2006 waren het er 40 (onder meer de collectieve ontsnapping van 28 gevangenen uit de gevangenis van Dendermonde), 11 in 2007, 22 in 2008 en 32 in 2009.

Servais Verherstraeten (CD&V) diende eerder een voorstel in om gevangenen die een ontsnappingspoging ondernemen te beschouwen als recidivist, zodat ze pas na tweederde van hun straftijd kunnen vrij komen.


Blog DS, 06-04-2010

Maarten Theuniszen
8th April 2010, 10:03
Ontsnappingen worden nog niet eens bestraft? Jongens toch, geef ze anders een schouderklopje en een doosje pralinnekes als ze het proberen.
Van zo'n berichten als deze wordt men alsmaar rechtser ingesteld.

Eveline.Vanderheijden
11th April 2010, 22:38
Nee inderdaad, in ons landje bestaat er geen straf op het ontsnappen zelf. (er is ooit een wetsvoorstel geweest, maar nooit echt een wet)
Zolang je in die 'vrije' periode geen ander misdaad/misdrijf pleegt ben je niet extra strafbaar.
Wel diegene die jou geholpen hebben (ontsnappen, onderdak, ...) kunnen een straf krijgen.
Ja, als je dan gevangene bent, waarom niet even proberen :doh: ?

(maar Maarten, dat is geen reden om rechts te worden!)

daphne.nauwelaerts
12th April 2010, 10:38
Er zijn heel wat zaken in verband met ons gevangenissysteem die ik in vraag stel. Gevangenen die trachten te ontsnappen zouden daar volgens mij inderdaad voor gestraft moeten worden. Ook zou er een systeem moeten ontwikkeld worden waardoor gevangenen achteraf kunnen meedraaien in de maatschappij (indien het geen misdadigers zijn à la Dutroux, want met zo'n personen zou ik niet weten wat ze ermee moeten doen).
Gevangenen komen vaak na 1/3de van hun straf weer vrij en hebben allerlei zaken in de gevangenis geleerd waardoor ze nog een groter gevaar zijn voor de maatschappij.
Vandaag las ik wel in de krant dat steeds meer gevangenen studeren, wat in een bepaald opzicht positief is. Maar in Nederland is bijvoorbeeld bekend dat gevangenen de studiefinanciering gebruiken om een luxeleven in de gevangenis te leiden... Naast het studeren zou er nog meer werk moeten gemaakt worden van deze "heropvoeding".
Vooruit denken gebeurt volgens mij te weinig. Heel het gevangenissysteem kost de belastingbetaler veel geld. Denk nu bijvoorbeeld aan energiebesparing, zonnepanelen bijvoorbeeld zouden op lange termijn al heel wat opleveren.

Lize Holemans
12th April 2010, 12:38
Toen ik dit artikel las, wist ik niet waar ik het had. Een eerste reactie was ongeloof. Hoe kan het zijn dat een ontsnappingspoging niet wordt bestraft? Dit is toch gewoon gevangenen stimuleren om het op z'n minst toch eens te proberen. Wat verlies je ermee? Niets! Integendeel, misschien win je je vrijheid nog wel terug! Het verbaast me dan ook ten zeerste dat het aantal ontsnappingspogingen "zo laag" ligt.

Eva Thijs
12th April 2010, 13:50
Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat er straffen zouden komen op ontsnappingen. Als je een straf hebt gekregen, is deze (tenzij in geval van vergissing) terecht omdat je iets hebt gedaan dat in de samenleving niet getolereerd wordt. Er zijn wetten en daaraan moet je jezelf houden. Het is dus je eigen schuld als je in de gevangenis beland. Als je dan ook nog eens ontsnapt bega je in mijn ogen weer een overtreding. Het kost vaak ook veel tijd en moeite om diegene die ontsnapt is weer terug op te pakken. Een extra straf is hier toch wel op zijn plaats vind ik.

Tinne.Buyens
14th April 2010, 13:30
Ik wist al langer dat ontsnappingen niet bestraft worden, maar mijn reactie is er niet milder op geworden.
In België kan blijkbaar alles, zelfs misdadigers die na 1/3 van hun straf kunnen vrijkomen onder het motto ' Ze hebben hun behandeling goed doorstaan, ze vertonen goed gedrag.' Welke gevangene zou er dat niet doen, als ze erdoor vrij konden komen?! Vele ex-gevangen die zijn hervallen, geven zelfs toe dat de feiten die ze in de gevangenis hebben geleerd, ertoe hebben bijgedragen dat ze hervallen zijn. Kunnen ze daar dan niet eerst iets aan doen? In plaats van iedereen met 3 of 4 personen op een cel te smijten? Zo leren ze zeker en vast zaken bij, want lang niet elke gevange toont berouw, maar zolang ze 'goed gedrag' vertonen, mogen ze los na 1/3. Ontsnappen is ook het proberen waard, je krijgt er toch niets extra voor!

Thomas.Wynants
16th April 2010, 00:23
België: een doolhof van wetten en regels. Men zou best alle ouderwetse wetten eens onder de loep nemen.

Dit voorstel is alvast een goed initiatief. Ik begrijp nog steeds niet dat deze wet nog bestaat. Mensen die ontsnappen willen hun straf bewust ontlopen.
"Vroeger", als wij onze straf niet zouden maken zou deze verdubbelen of een strafstudie opleveren; trek de lijn door naar de gevangen en giet deze regel in een wet. Ontsnapt of proberen te ontsnappen? -> verdubbeling van straf!

Trouwens vreemde wetten of onnozele wetten zijn overal te vinden!
Vb: Denemarken: het is verboden een auto te starten als er iemand onder ligt. :doh: