PDA

Bekijk de volledige versie : Geen bewonerskaart voor eigenaar grote wagen


Jan.Sauvillers
1st April 2010, 11:06
De stad Leuven weert lichte vrachtwagens en te grote auto's uit de binnenstad. Eigenaars van wagens die langer zijn dan 4,9 meter en hoger dan 1,9 meter krijgen niet langer een bewonerskaart.

Volgens politiecommissaris Michel De Becker waren er zeer veel klachten van inwoners omdat hun zicht ontnomen werd door lichte vrachtwagens die voor hun deur stonden.

De maatregel is dus vooral gericht tegen lichte vrachtwagens, maar treft ook de duurdere personenwagens. Heel wat auto's van zowat alle bekende merken vallen uit de boot. "Zelfs voor een Peugeot 607, die maar 2 millimeter te lang is, kunt u geen bewonerskaart aanvragen", luidt het bij de verkeersdienst van de stad Leuven en de politie.

Volgens de stad is de maatregel niet meer dan logisch, omdat de grote wagens bijna twee parkeerplaatsen innemen en zo de plaats afnemen van mensen met een normale wagen.

"Mensen die zich zulke chique bakken kunnen veroorloven, kunnen ook best een garage betalen. Of je moet die Audi Q7 maar inruilen voor een Porsche Cayenne", zegt de Leuvense burgemeester Louis Tobback (SP.A) in Het Laatste Nieuws.

Mobiliteitsorganisatie Touring heeft het over een pesterij, en overweegt om klacht in te dienen. "De stad moet zorgen dat er genoeg parkeerplaats is. Dat is haar taak. Elke inwoner betaalt daarvoor immers belasting", zegt Danny Smagghe van Touring in Het Laatste Nieuws.

Bron: De Redactie 1 april 2010

mening: Ik zit met een dubbel gevoel... Grote auto's weg uit de binnenstad zou goed zijn maar langs de andere kant: je kan bijvoorbeeld grote gezinnen toch niet verplichten een kleinere auto te kopen? Ze kunnen moeilijk hun auto buiten de stad gaan parkeren en dan de bus naar huis nemen hé... Dan kunnen ze al beter hun nummerplaat inleveren in ruil voor een gratis abonnement bij De Lijn! En als de bewoners niet op een parkeerplaats gaan staan met hun auto dan zal er wel een ander persoon gaan staan...

jelledebelder
2nd April 2010, 13:57
Ik kan Touring best wel begrijpen wanneer zij overwegen een klacht in te dienen tegen het Leuvense stadsbestuur. Deze moet er inderdaad voor zorgen dat er voldoende parkeergelegenheid is in zulke (groot)stad.
Het lijkt mij daarom niet logisch dat inwoners met een grote auto moeten boeten voor het gebrek aan verantwoordelijkheidszin vanwege het Leuvense stadsbestuur (het stadsbestuur moet zelf initiatieven nemen om bijvoorbeeld extra parkings aan te leggen of om bepaalde zones binnen de stad te creëren waar enkel kleine of enkel grote auto’s mogen parkeren).
Het citaat van burgemeester Tobback in ‘Het Laatste Nieuws’ slaat naar mijn gevoel nergens op. (‘Personen met een grote auto kunnen zich ook best wel een garage permitteren.’ -> De burgemeester vergeet hierbij oa. dat grote gezinnen, die het niet altijd even breed hebben, ook genoodzaakt zijn beroep te doen op grote auto’s.)

Tine Van den Langenbergh
2nd April 2010, 21:34
Oké hun standpunt is ergens wel te begrijpen, maar dit is wel een beetje discriminatie. Er zijn inderdaad mensen die grote gezinnen hebben of camionetjes voor een bedrijf en als zelfs grotere personenwagens al uit de boot vallen, is dit helemaal niet meer te aanvaarden. Wat Tobback beweerd over de garagebox is misschien in sommige gevallen wel waar, maar niet elke grote wagen is ook een dure wagen. Wij hebben thuis al 2de wagen ook een minibusje, terwijl dit een goedkopere auto is dan onze andere personenwagen. Ik vind niet dat bewoners verplicht mogen worden om hun auto buiten de stad te parkeren of een garagebox te huren. Ik vind dat de stad Leuven meer parkeersplaatsen moet voorzien, want de parkeerplaatsen binnen het centrum zijn erg beperkt!

Eva Thijs
3rd April 2010, 14:44
Dit gaat een beetje te ver! Iedereen die in Leuven woont heeft recht op een bewonerskaart. Het is belachelijk dat je voor een auto die slechts 2 mm "te lang" is al een kaart weigert. Wat moeten gezinnen met veel kinderen doen? Een kleine auto kopen zodat niet iedereen mee kan rijden? Ik vind dit echt belachelijk.

Lize Holemans
3rd April 2010, 15:41
Ook ik heb een erg dubbel gevoel bij dit artikel. Enerzijds begrijp ik wel dat grote wagens meer parkeerplaats innemen dan anderen. Toch vind ik niet dat je zulke wagens al onmiddellijk kan vergelijken met een lichte vrachtwagen.
Bewoners van de stad Leuven moeten op voorhand gaan nadenken over welke auto ze aankopen en hoe groot deze net is. Dit zou niet mogen. Uiteindelijk moet je datgene kunnen kopen dat je zelf graag ziet en wilt hebben. Ook ben ik ervan overtuigd dat deze maatregel al snel in andere steden zal voorkomen.
Ik vind de maatregel net iets overdreven. Binnenkort gaat men "grote" wagens uit de handel moeten halen. Misschien is het beter om lichte vrachtwagens (zoals bestelwagens, ...) een parkeerverbod te geven. Al ben ik het daar ook niet echt mee eens, maar het lijkt me al een betere oplossing.

Evelien Snels
3rd April 2010, 23:43
Ook ik vind dat dit er een beetje over gaat. Dit lijkt mij een aanval op de welgestelde mensen die zich zo'n wagen kunnen permitteren, men vergeet hierbij wel dat men de grote gezinnen ook afstraft. Zoals reeds werd aangehaald zijn zulke gezinnen inderdaad genoodzaakt om beroep te doen op een grote wagen, moeten zij dan ook geband worden uit de stad? Iedereen heeft het recht te kopen wat hij/ zij mooi vindt en kan betalen, voor sommigen is dit een Nissan Micra en voor anderen een Hummer of een Porsche Cayenne. Ik snap wel het standpunt van de stad Leuven, veel mensen hebben zo'n een monsterwagen niet nodig in hun stadse leven en zo'n wagen verbruikt vele liters diesel en neemt inderdaad veel plaats in. Over het feit dat 3/4de van de eigenaars van zulke wagens dan nog niet eens deftig kunnen parkeren en regelmatig het verkeer blokkeren zal ik maar niet uitwijden. Zo'n wagen dient om een aanhangwagen te trekken en toch zie ik vaak 'jeepmodellen' rondrijden zonder trekhaak. Misschien hoopt men om tegelijkertijd de mensen een milieuvriendelijkere wagen te doen kopen. Algemeen kan ik stellen dat de regel een beetje ondoordacht is, men houdt geen rekening met de grote gezinnen. Ik voorspel dat ze hier nog wel wat problemen mee gaan krijgen.

Jonathan Smets
6th April 2010, 19:11
Het is wel niet zoals jullie allemaal zeggen dat grote gezinnen dan zich niet meer gezamenlijk kunnen verplaatsen met een auto. Er zijn wagens genoeg die onder een totale lengte zitten van 4,9 meter en waar er toch nog een zee aan ruimte is om je hele kroost onder te brengen ( en ja met nog genoeg ademruimte voor iedereen.) Een range rover heeft gemiddeld 7 zitplaatsen ( er kan zelfs nog veel meer volk in ) en komt nog onder de 4,9 meter. Ik denk niet dat er zoveel supergezinnen zijn die de dag van vandaag nog meer dan 5 kinderen hebben.
Indien wel het geval zijn er nog andere oplossingen dan 'een dure vogel', die groter is dan 4,9 m. En ik vind persoonlijk ook dat als je voorbeeld een audi Q7 koopt ( een auto die een aankoopwaarde heeft vanaf 50.000 euro), dat je inderdaad niet te gierig mag zijn om een garage te huren. Voor 'amper' 50 euro per maand ben je gesteld in hartje centrum van Leuven. Voor mensen die met zo'n voiture rondrijden is dat immers kleingeld.

Tine Van den Langenbergh
9th April 2010, 18:22
Maar het is niet omdat je een duurdere wagen koopt, dat de stad je automatisch kan verplichten om je ook een garagebox aan te schaffen.

TimDriesen
9th April 2010, 21:15
Dit vind ik pure onzin.
Er zijn personen die een grote wagen zoals bv. een BMW 7 cadeau krijgen van hun ouders.
Wil het daarom zeggen dat de persoon in kwestie ook welvarend is?
Ik hoorde op de radio dat het argument was dat wanneer je zulke auto's kan kopen je ook een garage kan betalen.
Dit klopt toch niet.
Ieder mens is vrij om te kopen en te hebben wat hij/zij maar wil. Het is dan niet aan het gemeentebestuur om deze mensen te "bestraffen".

TimDriesen
9th April 2010, 21:18
[QUOTE=Jonathan Smets]Het is wel niet zoals jullie allemaal zeggen dat grote gezinnen dan zich niet meer gezamenlijk kunnen verplaatsen met een auto. Er zijn wagens genoeg die onder een totale lengte zitten van 4,9 meter en waar er toch nog een zee aan ruimte is om je hele kroost onder te brengen ( en ja met nog genoeg ademruimte voor iedereen.) Een range rover heeft gemiddeld 7 zitplaatsen ( er kan zelfs nog veel meer volk in ) en komt nog onder de 4,9 meter. Ik denk niet dat er zoveel supergezinnen zijn die de dag van vandaag nog meer dan 5 kinderen hebben.
Indien wel het geval zijn er nog andere oplossingen dan 'een dure vogel', die groter is dan 4,9 m. En ik vind persoonlijk ook dat als je voorbeeld een audi Q7 koopt ( een auto die een aankoopwaarde heeft vanaf 50.000 euro), dat je inderdaad niet te gierig mag zijn om een garage te huren. Voor 'amper' 50 euro per maand ben je gesteld in hartje centrum van Leuven. Voor mensen die met zo'n voiture rondrijden is dat immers kleingeld.[/QUOTE]

Ik herhaal hier dat het niet altijd moet zijn dat je zulk een wagen koopt. Er zijn personen die een mercedes S-klasse krijgen van het bedrijf of die het gewoon cadeau krijgen uit een erfenis van hun ouders die overleden zijn. Wanneer je zulk een wagen erft wil het niet zeggen dat je zelf rijk bent. Je verplicht hierbij dan de mensen om die wagen te verkopen ipv er zelf plezier aan te beleven.

Jonathan Smets
12th April 2010, 18:52
Ik denk als je zulk een wagen erft, dat je nog wel een groot kapitaal erft ook ( In de meeste gevallen toch.) Of als je een soortgelijke bedrijfswagen ter beschikking krijgt, dat je loon/wedde ook wel nagenoeg zeer hoog zal liggen :D

Ik heb er trouwens helemaal geen probleem mee, dat iemand al dan niet welvarend genoeg is om een duurdere auto te kopen. Iedereen doet met zijn geld ( hoeveel of hoe weinig ook) wat hij wilt en moet inderdaad kunnen kopen wat hij zelf wil. ;)

Ik blijf echter wel bij mijn standpunt dat mensen met een te grote wagen, niet ongehinderd alle plaats kunnen wegnemen in grootsteden voor andere bestuurders. Een extra kleine belasting zou misschien beter op zijn plaats zijn, in plaats van helemaal geen bewonerskaart meer te geven aan deze bestuurders. Dit extra geld kunnen ze dan misschien ook investeren om extra ondergrondse parkeerplaatsen te voorzien. We mogen ook niet vergeten dat zulke zware auto's ons milieu ook sterk schaden.

Ellen Bolckmans
29th April 2010, 12:56
Ik sluit me volledig bij Tim aan. Ik begrijp helemaal niet waarom deze regel nodig is. Iedereen heeft toch evenveel recht om bijvoorbeeld voor zijn huis, of in de buurt te parkeren. Grote auto of niet. Dat is ieders zijn keuze. "het belemmert het zicht van heel wat mensen", vind ik ook al zo'n bullshit (om zo'n woorden even te gebruiken). Iedereen heeft recht om daar te wonen en zijn auto neer te zetten, rij je nu met een Fiat Ka of heb je en Ford Trafic van het werk... Kijk dan uit je ander raam van je huis he.... :p