PDA

Bekijk de volledige versie : "Boerkaverbod is aanslag op fundamentele vrijheden"


Barst
1st April 2010, 00:00
"Boerkaverbod is aanslag op fundamentele vrijheden"


De ondervoorzitster van de Moslimexecutieve, Isabelle Praile, stelt zich ernstige vragen bij de goedkeuring van het boerkaverbod in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken. Ze ziet er een aantasting van de fundamentele vrijheden en van de Grondwet. Ze vreest ook dat de tekst door de moslimgemeenschap zal worden geïnterpreteerd als een afwijzing van hun eigenheid.


"Onze verkozenen stemmen wetten die de vrijheid ondermijnen. Wordt morgen de hoofddoek verboden en overmorgen de tulband van de Sikhs? Ik ben tegen het verplichten van dat soort kledingstukken, maar ook tegen het verbod dat vrouwen geweld aandoet", aldus Praile, die zegt vrouwen te kennen die ervoor hebben gekozen een volledige bedekking te dragen.

En indien het dragen van een boerka verplicht wordt, vreest ze dat een verbod in de praktijk niets zal veranderen. "Integendeel. Ze zullen in de familiale kring worden opgesloten en volledig onzichtbaar worden." Volgens Praile wordt het probleem rond de volledige lichaamsbedekking en de boerka buiten proportie opgeblazen. Het gaat over slechts enkele tientallen personen in een gemeenschap van honderdduizenden moslims.


Blog HLN, 31/03/10 (belga/sps)

Charlotte Wellens
1st April 2010, 01:06
Dit zal altijd een moeilijke kwestie blijven, want zoals het artikel aanhaalt, zal het altijd tegenstand hebben van mensen die strijden voor de fundamentele vrijheden. Zelf weet ik niet goed wat mijn mening hier nu juist over is... Daarom heb ik ook geen stem uitgebracht in de poll.

De vrouwen die er zelf voor kiezen om de boerka te dragen, mogen dat van mij doen als zij zich daar echt goed bij voelen. Ik heb er echt geen bezwaar tegen als zij dat echt willen. Maar als ze verplicht worden om de boerka te dragen (of zoals Bart Somers het op het laatavondjournaal zei: als de vrouwen verplicht worden om zich hun hele leven lang op te sluiten in een kerker), mag het verbod op de boerka er komen.

Ik kan mij inbeelden dat het niet echt aangenaam is om zo'n boerka te dragen en erin te leven. Maar de vrouwen die ertoe verplicht worden, kunnen er vaak niet tegen in gaan. Voor hen zal het verbod op de boerka erg welkom zijn, maar de vrouwen die er zelf voor kiezen, zullen het verbod niet met veel enthousiasme verwelkomen.

Barst
1st April 2010, 03:01
België voert als eerste Europees land boerkaverbod in


BRUSSEL - De kamercommissie Binnenlandse Zaken heeft unaniem een verbod goedgekeurd op kleding die het gezicht bedekt.


Een letterlijk boerkaverbod is het wetsontwerp dus niet. Het woord boerka komt in de tekst zelfs niet voor. De wet bestraft alleen personen die in het openbaar kleding dragen die ‘het aangezicht geheel of gedeeltelijk bedekt' zodat zij niet langer herkenbaar zijn, en geldt niet tijdens feestelijkheden zoals carnaval.

Het ontwerp ligt na de paasvakantie voor in de plenaire Kamer. België kan dan het eerste Europese land worden dat islamitische gewaden als de boerka, een kledingstuk dat het hele lichaam bedekt, of de nikab, die alleen de ogen vrij laat, uit het openbare leven weert. We gaan zelfs Frankrijk vooraf, waar de discussie nochtans eerder losbarstte.

Maar terwijl Frankrijk nu terugschrikt voor de juridische risico's van een boerkaverbod, zet de Belgische Kamer gewoon door. De Franse Raad van State waarschuwt nochtans voor de juridische risico's van een verbod. Dat zou in strijd kunnen zijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en met de strikte scheiding van kerk en staat.

De Belgische kamerleden hebben het advies van hun Raad van State gewoonweg niet gevraagd. De oppositie had dat gevraagd, maar de meerderheidspartijen vonden dat niet nodig. ‘De kans bestaat dat er iemand naar het Grondwettelijk Hof trekt tegen de wet, maar wij vonden als kamerleden dat we onze verantwoordelijkheid moesten nemen', zegt CD&V-kamerlid Michel Doomst.

Het wetsontwerp gebruikt wel een omweg om aan die kritiek tegemoet te komen. Net zoals een reeks steden en gemeenten voordien, motiveert het parlement het verbod met het argument dat de openbare veiligheid wordt geschaad als mensen onherkenbaar rondlopen. Ook de Franse Raad van State erkent dat die aanpak geldig is.

Maar zelfs al staat het woord boerka niet letterlijk in de wet, toch is duidelijk wat de bedoeling is. ‘Vrouwen kunnen zich nu bevrijden van een last die op hun schouders ligt', klinkt het bij de MR, die het wetsvoorstel indiende. ‘Dit is een heel sterk signaal tegenover de islamisten.'

Het voorstel wordt overigens kamerbreed gedragen, ook door oppositiepartij Groen!. ‘Wij staan voor honderd procent achter het verbod', zegt kamerlid Stefaan Van Hecke. ‘Het is onaanvaardbaar dat mensen onherkenbaar rondlopen. De boerka is bovendien een teken van de onderdrukking van de vrouw.' De kritiek van Ecolo-parlementslid Zoë Genot dat de regering ook Sinterklaas strafbaar maakt als hij zich op straat begeeft zonder toelating van de burgemeester, wordt ook bij Groen! van tafel geveegd.

Overtreders riskeren een boete tot 137,50 euro en een celstraf van 7 dagen. Steden en gemeenten die nu al een boerkaverbod hebben opgenomen in hun politiereglement, kunnen nog altijd administratieve sancties opleggen.


Blog DS, 01-04-2010 (Wim Winckelmans)

Ivan.Verwerft
2nd April 2010, 01:04
Moeilijke vraag waar nooit een oplossing voor zal komen die voor iedereen goed is. Wat mij betreft heeft op zo'n moment de overheid de taak om hier de wet voor iedereen gelijk te zetten: met een bivakmuts mag ik ook niet door een winkelstraat lopen, dus waarom zou je dan een boerka toelaten? :slash:

Ik snap maar al te goed dat dit een symbool is van hun religie en dat we op deze manier die mensen een zekere vrijheid van die mensen afnemen, maar op sommige punten moet een grens gezet worden. Doe thuis wat je wilt, maar als je op straat komt, moet je je identiteit niet verbergen, dat is bij wet voor iedereen verboden. Oké het heeft met religie te maken, maar het offerfeest ook. Je ziet toch ook geen mensen schapen gaan slachten in het midden van het centrum? Dat gebeurt thuis, niet op straat, want op straat zou dat te ver gaan maar thuis bepaal je zelf wat je doet. ;)

Dit wil dan ook zeggen dat ik geen probleem heb met mensen die een hoofddoek dragen (thuis of in het openbaar). Een boerka gaat me gewoon iets te ver en ik kan best verstaan dat hier een wet op komt. Je moet immers ERGENS een grens trekken.

Is België trouwens niet het eerste land ter wereld in plaats van het eerste land in Europa dat dit verbod invoert? Als daar maar geen vodden van komen dan.

Charlotte Wellens
3rd April 2010, 14:58
[QUOTE=Ivan.Verwerft]Als daar maar geen vodden van komen dan.[/QUOTE]
Mooie woordspeling ;) !!



Ik wist helemaal niet dat het dragen van een bivakmuts op openbare plaatsen in België verboden was. Dat verandert mijn mening nu wel een beetje... Ivan zei dat je je identiteit niet mag verbergen als je je in het openbaar begeeft en dat doen de vrouwen die een boerka dragen wel. En inderdaad, waarom zouden zij dat dan wel mogen als iemand anders niet met een bivakmuts over straat mag lopen. Ik ga nu niet herhalen wat Ivan al gezegd heeft, maar ik kan me volledig vinden in wat hij ervan vindt.

Ik heb echter zelf nog nooit iemand in België met een boerka over straat zien lopen, dus ik heb eigenlijk geen flauw idee op hoeveel personen deze wet nu een invloed kan uitoefenen...

Lize Holemans
5th April 2010, 17:43
Ik denk dat ik voor een groot deel de mening deel van Ivan en Charlotte.
Ik heb absoluut geen probleem met mensen die een hoofddoek dragen. Uiteindelijk is dit voor hen een symbool van hun geloof, net zoals ook sommigen onder ons rondlopen met een kruisje rond hun nek.
Toch geloof ik ook sterk dat ergens de grens moet getrokken worden. Je identiteit moet ten allen tijde gevrijwaard blijven en met het dragen van een boerka gebeurt dit absoluut niet. Ook denk ik persoonlijk dat weinig vrouwen vrijwillig zo'n boerka dragen.
Ik vind het met andere woorden een goed voorstel. Al wil ik wel duidelijk stellen dat het dragen van een hoofddoek moet blijven kunnen. Tenzij bijvoorbeeld in schoolverband, wanneer de school in kwestie dit ten zeerste verbiedt, maar dan zitten we in een totaal andere discussie natuurlijk ;)!

DeygersEvelien
8th April 2010, 16:41
Ik respecteer ieders godsdienst en ben helemaal niet racistisch.

Ik heb ook absoluut geen problemen met hoofddoeken. Zeker hoofddoeken waarbij je nog duidelijk het gezicht van de vrouw in kwestie kan zien. Dat haar haren nu bedekt zijn of niet, maakt ook niet hét verschil.

Maar een boerka draagt iets afschrikwekkend in zich. Je weet helemaal niet tegen wie je praat, wie er onder die boerka zit. Het kan even goed zijn dat je met een man spreekt met verkeerde bedoelingen. Een boerka belemmert ook het contact.

Hoe extreem je ook bent in je geloof, ik vind dat wanneer je niet in je moederland gaat wonen dat je ook wel oor mag hebben naar wat de mensen daar vinden en hoe zij daar tegenover staan. Misschien kan er zo wel een compromis gevonden worden.

Ik denk trouwens moest iedereen gematigd en gemoedelijk van instelling zijn, dat er dan veel minder conflicten zouden zijn. Maar geloof in wie of wat dan ook, kan nu eenmaal heel sterke vormen aannemen.