PDA

Bekijk de volledige versie : "Google op 10 april weg uit China"


Barst
20th March 2010, 03:33
"Google op 10 april weg uit China"


De Amerikaanse internetzoekgigant Google zou zijn Chinese zoekmachine volgens mediaberichten op 10 april afsluiten. De beslissing, die onder meer te maken zou hebben met de hackersaanvallen op Google vanuit China, zou maandag bekendgemaakt worden, zo verklaarde naar verluidt een Chinese Google-medewerker die anoniem wenst te blijven aan de krant China Business News.


Vorige week waarschuwde de Chinese regering Google voor eventuele "gevolgen" indien de Amerikaanse onderneming ongecensureerde zoekresultaten zou geven. Volgens de autoriteiten in Peking zou Google de Chinese wetgeving overtreden indien het zou stoppen met het censureren van de zoekresultaten van zijn Chinese zoekmachine.

Na de grote hackersaanvallen op de e-maildienst van Google eind vorig jaar, veranderde de zoekgigant van houding ten opzichte van de door Peking opgelegde censuurmaatregelen. Het bedrijf stelde dat het zich wereldwijd harder tegen censuur wil verzetten."Steeds meer landen bedreigen de vrije meningsuiting op het internet", aldus David Drummond van Google.


Blog HLN, 19/03/10 (dpa/sps)

Charlot Michiels
20th March 2010, 11:32
In januari 2010 had Google al laten weten dat ze van plan waren om te stoppen met het censureren van de Chinese zoekmachine. De hackersaanvallen bestonden uit het hacken van Google e-mailaccounts van mensenrechtenactivisten. Die operatie was opgezet vanuit China en voor Google ging dit te ver, waar ik het zeker met eens ben. Google wil nu helemaal uit de Chinese markt verdwijnen als zij de censuur niet mogen stopzetten. Even was er sprake dat Google bereid zou zijn om strengere censuur toe te passen op erotisch getinte zoekresultaten en goksites, in ruil voor meer vrijheid wat politieke inhoud betreft, maar dat bleek niet te kloppen. Ik vind het uitstekend dat Google zou willen wegtrekken uit dit land ook al verliezen ze hierdoor tonnen geld!! Ik vind namelijk de politiek die China voert ongehoord en onrechtvaardig, vooral tegenover de inwoners van China. Laat hen toch zelf hun leven invullen en geef hen wat ademruimte.

liesanne.adriaenssens
20th March 2010, 23:39
In China heb ik zelf een beetje ervaren wat het was om te leven binnen censuur. Niemand van ons kon onze email checken want sites zoals hotmail waren geblokkeerd. Een gids van ons, die als een soort vriend is geworden, wisselde met ons zijn gegevens uit. Toen ik met hem contact wilde opnemen was ook zijn site niet toegankelijk. De regering 'had hier zo zijn reden voor'. Onze gids sprak heel open tegen ons over China. Hij vertelde hoe Tibet behandeld werd, hoe China alle kwaliteit opgaf om zijn economie zo goed mogelijk draaiende te houden, hoe het vogelnest (cfr. olympische spelen) na de spelen niet meer gebruikt werd maar dat er nu naast het vogelnest een nieuw stadium wordt gebouwd om wél te gebruiken, etc.

Het leek wel of sommige van onze gidsen de kans namen om hun mening eens te zeggen over de regering. Een keer zag je dat onze gids in de auto niet echt de waarheid durfde te zeggen omdat de chauffeur erbij was.

(Dit alles even terzijde :) . Beschouw het als een extra weetje - altijd leuk.)

Ik vind het niet kunnen dat mensen bang moeten zijn hun mening te uiten of tegen gehouden worden als sommige gevallen in China. Langs de andere kant moet er ook wel een grens zijn aan de informatie die we te weten komen. Het stomste voorbeeld is onlangs verschenen op koppen of canvas. Welke van deze twee weet ik niet meer zeker. Het ging erover hoe je XTC maakt. Ze lieten op de TV zien (afleveringen kan je ook terugvinden op het internet) hoe je dit kon maken: welke benodigdheden, aantallen, waar te bestellen, etc. Al een geluk (zware sarcasme) meldde de nieuwslezer 'maar je mag het thuis niet namaken'. :doh:
Zo'n informatie hoort niet vrijgegeven te worden. Dit is zo'n typisch voorval van het slechte gedrag net motiveren. Net zoals sites die leren hoe je iets moet hacken, hoe een bom te maken, ... Deze informatie moet bestaan maar niet zo toegankelijk. Maar het is een moeilijke discussie over waar we dan de lijn trekken. Wat kan nog door en wat niet en voor wie wel en voor wie niet?

ToonThys
22nd March 2010, 13:14
Ik vind het eigenlijk maar belachelijk hoe China zich opstelt tegenover de vrije meningsuiting.
Iedere mens mag volgens mij toch alles weten. China probeert hiermee zijn burgers ‘dom’ te houden als het ware.
Hen afsluiten van de buitenwereld zodat er geen revolutie zou ontstaan etc.
Hoog tijd dat in China eens een grondige hervorming komt, want ik vind dit maar belacelijk.

Catharina.Michiels
14th April 2010, 15:47
[QUOTE=liesanne.adriaenssens]In China heb ik zelf een beetje ervaren wat het was om te leven binnen censuur. Niemand van ons kon onze email checken want sites zoals hotmail waren geblokkeerd. Een gids van ons, die als een soort vriend is geworden, wisselde met ons zijn gegevens uit. Toen ik met hem contact wilde opnemen was ook zijn site niet toegankelijk. De regering 'had hier zo zijn reden voor'. Onze gids sprak heel open tegen ons over China. Hij vertelde hoe Tibet behandeld werd, hoe China alle kwaliteit opgaf om zijn economie zo goed mogelijk draaiende te houden, hoe het vogelnest (cfr. olympische spelen) na de spelen niet meer gebruikt werd maar dat er nu naast het vogelnest een nieuw stadium wordt gebouwd om wél te gebruiken, etc.

Het leek wel of sommige van onze gidsen de kans namen om hun mening eens te zeggen over de regering. Een keer zag je dat onze gids in de auto niet echt de waarheid durfde te zeggen omdat de chauffeur erbij was.

(Dit alles even terzijde :) . Beschouw het als een extra weetje - altijd leuk.)

Ik vind het niet kunnen dat mensen bang moeten zijn hun mening te uiten of tegen gehouden worden als sommige gevallen in China. Langs de andere kant moet er ook wel een grens zijn aan de informatie die we te weten komen. Het stomste voorbeeld is onlangs verschenen op koppen of canvas. Welke van deze twee weet ik niet meer zeker. Het ging erover hoe je XTC maakt. Ze lieten op de TV zien (afleveringen kan je ook terugvinden op het internet) hoe je dit kon maken: welke benodigdheden, aantallen, waar te bestellen, etc. Al een geluk (zware sarcasme) meldde de nieuwslezer 'maar je mag het thuis niet namaken'. :doh:
Zo'n informatie hoort niet vrijgegeven te worden. Dit is zo'n typisch voorval van het slechte gedrag net motiveren. Net zoals sites die leren hoe je iets moet hacken, hoe een bom te maken, ... Deze informatie moet bestaan maar niet zo toegankelijk. Maar het is een moeilijke discussie over waar we dan de lijn trekken. Wat kan nog door en wat niet en voor wie wel en voor wie niet?[/QUOTE]

Om even terug te komen - nee niet op China – maar op dat van het maken van XTC. De nadruk lag er volgens mij op, hoe drugs gemaakt worden – verwijzing : wc-ontstopper. Zware chemicaliën worden gebruikt om het lichaam en de geest even de realiteit te doen vergeten.

Uiteraard ga ik er wel mee akkoord dat Telefacts crime – niet Koppen of Canvas ;-) – te ver ging in deze aflevering. Laten zien waar je welke producten kunt kopen etc. gaat te ver en kan weliswaar motiveren om drugs aan te maken. Men had meer drugspreventief te werk mogen gaan.