Barst
17th March 2010, 05:26
Kennis wiskunde dramatisch
BRUSSEL - Leerlingen uit het tweede middelbaar halen de opgelegde eindtermen voor wiskunde veel te vaak niet. Vooral ‘bewerkingen' en ‘rekenen met veeltermen' zijn pijnpunten.
Aan het eind van het tweede jaar van het secundair onderwijs ronden de leerlingen hun eerste graad af. Om zeker te zijn dat ze op dat moment een bepaald niveau voor wiskunde bereikt hebben, legt de Vlaamse overheid zogenaamde eindtermen vast. Die minimumdoelstellingen worden voor verschillende onderdelen van het vak wiskunde door veel leerlingen niet bereikt. Dat blijkt uit een peiling van de KU Leuven en de Vlaamse overheid die De Standaard kon inkijken. De onderzoekers noemen sommige resultaten ‘dramatisch'.
In twee van de tien geteste domeinen scoorden de leerlingen ronduit slecht. Het eerste domein is ‘bewerkingen', een onderdeel van de getallenleer. Slechts 28 procent van de leerlingen die deelnamen aan de peiling, haalt er de eindtermen voor. ‘Getallen optellen en aftrekken lukt bij de meesten', stelt de studie. ‘maar weinig jongeren kunnen correct vermenigvuldigen en delen met gehele of rationele getallen. (...) Bijna de helft heeft moeite met het vermenigvuldigen van machten.'
Ook bij algebra stoten heel wat leerlingen op moeilijkheden. 72 procent heeft aan het eind van het tweede middelbaar het ‘rekenen met veeltermen' niet onder de knie. ‘De formules voor merkwaardige producten zijn onvoldoende gekend', zegt de studie. ‘Minder dan de helft van de leerlingen kan omgaan met de formule a²-b². Twee derde worstelt met het toepassen van merkwaardige producten van het type (a+b)².'
Leerlingen komen ook vaak in moeilijkheden als ze de omtrek of de oppervlakte van een meetkundige figuur moeten bepalen. ‘Slechts drie op de vijf leerlingen kunnen de oppervlakte van een cirkel berekenen als de straal gegeven is. Uit de foutenanalyse blijkt dat een vijfde van de leerlingen de vereiste formule niet kent en dat anderen omtrek met oppervlakte verwarren', besluiten de onderzoekers.
Het allerslechtst scoren de leerlingen die voor een technische onderwijsoptie gekozen hebben. Leerlingen die, bijvoorbeeld, handel of industriële wetenschappen studeren. ‘De leerlingen uit de technische opties hebben problemen met bijna alle onderdelen behalve ruimtemeetkunde', stellen de onderzoekers. ‘Ligt de lat van bepaalde wiskunde-eindtermen van de A-stroom voor sommige optiegroepen te hoog?' Slechts 7 procent van deze leerlingen haalt de eindtermen voor ‘bewerking' en ‘rekenen met veeltermen'.
De leerlingen die klassieke talen studeren, scoorden het best op de toetsen. Maar ook zij worstelen met de drie bovengenoemde domeinen.
In totaal namen 3.257 leerlingen uit 91 scholen deel aan deze peiling. Er werden geen tests afgenomen bij leerlingen uit de zogenaamde B-stroom, dat zijn leerlingen die zich al vanaf het eerste middelbaar voorbereiden op een beroepsopleiding.
DS, 17-03-2010 (Valerie Droeven)
BRUSSEL - Leerlingen uit het tweede middelbaar halen de opgelegde eindtermen voor wiskunde veel te vaak niet. Vooral ‘bewerkingen' en ‘rekenen met veeltermen' zijn pijnpunten.
Aan het eind van het tweede jaar van het secundair onderwijs ronden de leerlingen hun eerste graad af. Om zeker te zijn dat ze op dat moment een bepaald niveau voor wiskunde bereikt hebben, legt de Vlaamse overheid zogenaamde eindtermen vast. Die minimumdoelstellingen worden voor verschillende onderdelen van het vak wiskunde door veel leerlingen niet bereikt. Dat blijkt uit een peiling van de KU Leuven en de Vlaamse overheid die De Standaard kon inkijken. De onderzoekers noemen sommige resultaten ‘dramatisch'.
In twee van de tien geteste domeinen scoorden de leerlingen ronduit slecht. Het eerste domein is ‘bewerkingen', een onderdeel van de getallenleer. Slechts 28 procent van de leerlingen die deelnamen aan de peiling, haalt er de eindtermen voor. ‘Getallen optellen en aftrekken lukt bij de meesten', stelt de studie. ‘maar weinig jongeren kunnen correct vermenigvuldigen en delen met gehele of rationele getallen. (...) Bijna de helft heeft moeite met het vermenigvuldigen van machten.'
Ook bij algebra stoten heel wat leerlingen op moeilijkheden. 72 procent heeft aan het eind van het tweede middelbaar het ‘rekenen met veeltermen' niet onder de knie. ‘De formules voor merkwaardige producten zijn onvoldoende gekend', zegt de studie. ‘Minder dan de helft van de leerlingen kan omgaan met de formule a²-b². Twee derde worstelt met het toepassen van merkwaardige producten van het type (a+b)².'
Leerlingen komen ook vaak in moeilijkheden als ze de omtrek of de oppervlakte van een meetkundige figuur moeten bepalen. ‘Slechts drie op de vijf leerlingen kunnen de oppervlakte van een cirkel berekenen als de straal gegeven is. Uit de foutenanalyse blijkt dat een vijfde van de leerlingen de vereiste formule niet kent en dat anderen omtrek met oppervlakte verwarren', besluiten de onderzoekers.
Het allerslechtst scoren de leerlingen die voor een technische onderwijsoptie gekozen hebben. Leerlingen die, bijvoorbeeld, handel of industriële wetenschappen studeren. ‘De leerlingen uit de technische opties hebben problemen met bijna alle onderdelen behalve ruimtemeetkunde', stellen de onderzoekers. ‘Ligt de lat van bepaalde wiskunde-eindtermen van de A-stroom voor sommige optiegroepen te hoog?' Slechts 7 procent van deze leerlingen haalt de eindtermen voor ‘bewerking' en ‘rekenen met veeltermen'.
De leerlingen die klassieke talen studeren, scoorden het best op de toetsen. Maar ook zij worstelen met de drie bovengenoemde domeinen.
In totaal namen 3.257 leerlingen uit 91 scholen deel aan deze peiling. Er werden geen tests afgenomen bij leerlingen uit de zogenaamde B-stroom, dat zijn leerlingen die zich al vanaf het eerste middelbaar voorbereiden op een beroepsopleiding.
DS, 17-03-2010 (Valerie Droeven)