PDA

Bekijk de volledige versie : NMBS gaat veiligheidssysteem versneld invoeren


Eva Thijs
16th March 2010, 17:26
di 16/03/2010 - 13:13 Ruim een maand na de treinramp in Buizingen zijn de spoordirectie, de regering en de vakbonden het eens geraakt over extra veiligheidsmaatregelen. Het veiligheidssysteem TBL1+ wordt versneld ingevoerd.


Het veiligheidssysteem brengt een trein automatisch tot stilstand als die 300 meter voor een rood sein te snel rijdt of als de trein door een rood licht rijdt. Op dit moment is ongeveer slechts een kwart van de sporen daarmee uitgerust. Tegen eind 2012 moet dat 87 procent worden, een jaar vroeger dan gepland.

Ook de uitrusting voor de treinen zelf zal worden versneld. "We gaan het plan een beetje vooruittrekken", zegt Marc Descheemaeker van de NMBS. "Tegen eind 2011 zal tweederde van de vloot uitgerust zijn met TBL1+, tegen eind 2013 zal meer dan 90 procent van de huidige vloot het systeem bezitten."

De laatste treinen zouden dan in 2013 met de juiste technische middelen worden uitgerust, zodat tegen het einde van 2013 alle sporen en alle treinen uitgerust zijn met het systeem.
"Geen extra budget nodig voor de uitvoering"

Er zou geen extra budget nodig zijn voor de maatregelen, maar binnen het geplande meerjarenbudget wordt er wel geld vroeger besteed dan was gepland. Openstaande vacatures zullen ook sneller worden ingevuld, onder meer voor technici bij spoornetwerkbeheerder Infrabel.

Er is ook sprake van hogere productiviteit, meer werken tijdens de zomervakantie, en bruggepensioneerden die op vrijwillige basis zouden terugkeren, maar met die plannen zijn de vakbonden het nog niet eens. De bonden benadrukken dat het sociaal overleg daarover nog moet plaatsvinden.
Reiziger kan last ondervinden

De reizigers zullen wellicht wat hinder ondervinden door de versnelde uitvoering van de maatregelen. Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) heeft zich daar al bij voorbaat voor verontschuldigd en begrip gevraagd aan de reiziger.

Vervotte had onder meer over "ongemakken zoals het afschaffen van treinen of het tijdelijk sluiten van bepaalde lijnen", maar zei dat "de veiligheid een prioriteit is en blijft" en benadrukte dat er geen andere mogelijkheid is. Mogelijk zullen enkele kleinere stations enkele dagen moeten sluiten.

Datum: 16/03/2010
Bron: De Redactie

Eigen mening:
Ik vind het schrikwekkend dat de NMBS een veiligheidssysteem VERSNELD zal invoeren... Wil dat zeggen dat ze eerst van plan waren om de veiligheid van de spoorwegen nog wat uit te stellen? Dat vind ik wel heel beschamend! Maar het is toch al goed dat er een veiligheidssysteem komt. Natuurlijk kan een systeem niet 100 procent veilig zijn maar de huidige toestand van de spoorwegen vind ik gewoon betreurenswaardig. In dit artikel staat dat er zelfs geen extra budget nodig zal zijn om het betreffende veiligheidssysteem vroeger in te voeren. Waarom is het er nu dan nog niet? als het financieel niets uitmaakt, waarom moesten er dan nog zulke erge ongevallen gebeuren? Laten we hopen dat er tussen dit en 2013, wanneer 90 procent van de treinen uitgerust zullen zijn met de juiste technische middelen, geen ernstige ongelukken zullen gebeuren.