Inloggen

Bekijk de volledige versie : Nieuwe wapenwedloop: ontwikkelingslanden tuk op gevechtsvliegtuigen

Vincent
15th March 2010, 01:20
Ontwikkelingslanden zijn verwikkeld geraakt in een gevaarlijke wapenwedloop. Zij besteden vooral recordbedragen aan gevechtsvliegtuigen.

Dat stelt het internationale instituut voor vredesonderzoek Sipri in zijn jongste jaarlijkse rapport dat maandag verschijnt. De invloedrijke denktank, gevestigd in het Zweedse Stockholm, spreekt zijn zorgen uit over de situatie in de "spanningsregio's" Midden-Oosten, Noord-Afrika, Zuid-Amerika, Zuid-Azië en Zuidoost-Azië.

Algerije bijvoorbeeld steeg naar de negende plaats op de lijst van grootste wapenimporteurs. Maleisië verhoogde de invoer van wapens in de periode 2005-2009 met 722 procent.

Volgens Sipri is de wapenhandel de afgelopen vijf jaar wereldwijd met 22 procent gestegen in vergelijking met de periode 2000-2004. De import van gevechtsvliegtuigen maakt ruim een kwart uit van het hele handelsvolume. (anp/mvl)
14/03/10 20u03

bron:HLN

Jonathan Smets
15th March 2010, 14:02
Dit artikel doet me onmiddellijk denken aan de film Lord of war. Ijzersterke film met Nicloas Cage in de hoofdrol, die een wapenhandelaar speelt. Hij koopt en verkoopt wapens overal ter wereld aan iedereen die er de juiste prijs voor wilt betalen. Hij heeft echter nooit last van zijn eigen geweten, omdat hij zelf redeneert vanuit het volgende standpunt: 'Ik verplicht de mensen toch niet om die wapens te gebruiken. En als ik ze niet verkoop doet iemand anders het wel.'
We voelen allemaal aan dat deze redeneringen moreel niet door de beugel kunnen. Toch geeft de film het gevoel weer dat deze wapenhandelaar tot 'de goede' behoort en de personen die hem proberen te arresteren tot 'de slechten' behoren.
Kortom een zeer intrigerende film die ik aan iedereen aanraad om deze eens te bekijken!

Maarten Theuniszen
1st May 2010, 09:49
Het zou me niets verbazen als daar onze 'ontwikkelingshulpcenten' naartoe gaan. Hier zou men op de een of andere manier een strenge controle op mogen uitvoeren maar hoe realiseerbaar dit is weet ik niet.

En datgene wat Jonathan over Lord of War zegt, sluit ik mij bij aan. Een ijzersterke film, zeker een aanrader.