PDA

Bekijk de volledige versie : Theoretisch rijexamen (even) staatsloterij


Sanne.Cocx
12th March 2010, 09:08
BRUSSEL - Wie niet meteen slaagde voor zijn theoretisch rijexamen, kon deze week dezelfde dag proberen tot het lukte.

Van onze redacteur

Door een hiaat in de wetgeving raakte deze week onder de examencentra verspreid dat het kandidaten niet alleen toegestaan is verscheidene keren hun theorie-examen af te leggen, maar dat ze dat ook op dezelfde dag en op dezelfde locatie kunnen doen.

Op het einde van elke examenronde geeft het systeem het juiste antwoord bij elke vraag, zonder daar een verklaring aan te koppelen. Wie bij herhaalde pogingen minder dan eenenveertig op vijftig haalt, kent na een paar keer proberen dus de antwoorden uit het hoofd. Voor elke poging moet hij wel vijftien euro neertellen.

‘Je neemt een dag vakantie, meldt je aan bij het examencentrum en tegen de avond is de kans groot dat je kunt zeggen “hiep hiep hoera, ik heb mijn voorlopig rijbewijs. Daarvoor beantwoordde ik vijfhonderd vragen”', zegt Jacky Loos, erevoorzitter van de Vereniging voor Rij-instructeurs.

‘Ik heb het dinsdag zelf gezien. Iemand met een rijverbod legde opnieuw examen af, maar had vijftien fouten. Na een paar keer proberen was ze geslaagd.'

Bij de hervorming van de rijopleiding in 2006 schrapte de wetgever uit de wettekst de passage die bepaalde dat tussen twee pogingen 24 uur moest zitten. ‘Vroeger gokten de kandidaten ook, maar keken ze thuis de theorie nog eens na. Een volwaardige theorieopleiding is met dit systeem ver te zoeken. Zet daar een kind van twaalf jaar en het zal ook slagen.'

Het was de FOD Mobiliteit zelf die met een rondzendbrief de examencentra begin deze week op de hoogte bracht van de mogelijkheid. ‘Zonder enige ruggespraak met de FOD of het kabinet heeft een medewerker een brief verstuurd met een andere interpretatie dan wij er altijd aan gaven', zegt Jan Pauwels, de woordvoerder van de bevoegde staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V). ‘Eerstdaags vertrekt er een nieuwe rondzendbrief die duidelijk zegt dat deze praktijk niet is toegelaten.'

DS, 12 maart 2010

Ik hecht veel belang aan veiligheid in het verkeer. Het is belangrijk dat je de theorie kent voordat je de baan op gaat. De praktijk is natuurlijk waar het om draait. Wanneer men niets van de theorie weet, zal men tijdens het praktijkexamens hopelijk wel door de mand vallen.
Maar toch lijkt het me een goede zaak om het gokgedrag tot een minimum te beperken.

Coleta
12th March 2010, 09:46
Net zoals Sanne vind ik het toch ook wel niet kunnen dat je meermaals na elkaar het examen kan afleggen, zonder dat daar enige tijd tussen zit. Je gokt een eerste keer alle antwoorden en na een aantal keren ken je ze uit het hoofd... En voila, voorlopig rijbewijs op zak. Ik vind het dan ook heel goed dat er een nieuwe rondzendbrief vertrekt die duidelijk maakt dat deze praktijk niet is toegelaten. :thumbsup:
Ik betwijfel eigenlijk ook of je wel degelijk door de mand zou vallen tijdens de praktijklessen of het praktijkexamen. Het is vaak zo dat de praktijk op een aantal vaste plaatsen geoefend wordt. Wanneer je dan je rijexamen gaat doen, ken je de verkeersborden e.d. van die vaste plaatsen ook al uit het hoofd.
Het is dus zeker en vast wel erg belangrijk dat men eerst de theorie goed onder de knie heeft alvorens zich te wagen aan de praktijk!

Sarina.VanRompaey
12th March 2010, 14:38
Ik vind het raar dat je zoveel geld wil uitgeven aan het theoretisch rijexamen. Je kan het geld dan toch beter bijhouden voor iets anders en gewoon de theorie leren?
De tekst zegt dat je dan meermaals per dag je examen kan doen, maar dat je daar dan wel 15 euro voor moet betalen.
Toen ik mijn examen ging doen dacht ik: 'Ik hoop dat ik er van de eerste keer door ben, dan is dat toch weer geld uit gespaard want de rijlessen zelf zijn al duur genoeg.'
Maar er zullen altijd wel mensen zijn die er dat voor over hebben zeker?

Ik vind ook wel dat ze dit inderdaad moeten verstrengen om dat gokgedrag tegen te gaan. Op de baan ben je immers verantwoordelijk voor vele mensen, dus ik vind dat je de regels dan wel volledig moet kennen!

Eva Thijs
12th March 2010, 14:46
Ik vind dit een zwakke manier om je theoretisch examen af te leggen. Een kind van 12 jaar kan dit inderdaad ook, zonder eerst de theorie grondig in te studeren. Het is onverantwoord om op deze manier rond te rijden met de auto. Het is al zo gevaarlijk. Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom mensen zonder te studeren naar het examen komen. Het kost toch iedere keer 15 euro om het te proberen. Ik vind het in ieder geval een wijze beslissing om het aantal pogingen per dag in te korten naar 1.

Charlot Michiels
13th March 2010, 13:34
Ik denk dat een heleboel mensen er geen problemen met hebben om enkele malen 15 euro over de toonbank te gooien. Spijtig genoeg denken deze mensen onterecht dat ze wel weten wat er op de baan gebeurt of zou moeten gebeuren. Ik moet toegeven dat ik zelf ook niet had gestudeerd voor mijn theoretische examen. Niet omdat ik het financieel kan veroorloven om enkele keren te proberen, wel omdat ik 5 maal het proefexamen op de website: http://www.gratisrijbewijsonline.be/ heb gemaakt. Voor het maken van een proefexamen moet je het woord: RIJBEWIJS sms’en naar het nummer 3411. Je ontvangt onmiddellijk via SMS de 6-cijferige toegangscode waarmee je gedurende twee dagen (de dag dat je ze krijgt en de volgende dag) onze proefexamens kunt maken. Deze code kost 2,5 euro. Als de FOD Mobiliteit niet wil dat jongeren zonder de theorie te studeren kunnen slagen voor het theorie examen zullen ze eerst en vooral ervoor moeten zorgen dat er geen proefexamens meer bestaan die 2 druppels water lijken op het echte theorie examen :doh: .

Om die reden vind ik het nieuwe initiatief van Minister Van Brempt erg geslaagd. Vanaf volgend schooljaar kunnen alle leerlingen van de derde graad secundair onderwijs hun theoretische rijexamen gratis afleggen op school. Het pakket omvat acht uur theoretische rijlessen en een rijexamen en is gratis. :clap:

Joost Heylen
21st March 2010, 19:21
Zo kan iedereen zijn rijbewijs halen volgens mij. Toen ik mijn theoretisch exaam ging doen mocht je niet terug proberen dezelfde dag nog. Maar als de rijschool maar genoeg verdient dan zijn ze tevreden. Een rijbewijs halen is duur. Zeker als je dan nog eens lessen neemt bij een rijschool.

Jente.Roosenbroeck
21st March 2010, 23:05
Eerlijk gezegd weet ik bijna niets meer van mijn theoretisch examen :D Ik vind
het dan ook niet echt voorbereiding voor het praktijkexamen. Hiermee bedoel
ik maar: wat maakt het uit dat sommigen dit meerdere malen op 1 dag doen?
Het is gewoon niet eerlijk t.o.v. mensen die niet het geld hebben om dit
meerdere malen te proberen.

Als we over iets zouden moeten klagen omtrent het "leren rijden" zijn het de
prijskaartjes van de autorijlessen en het rijexamen! Schandalig gewoon.
6u rijles en examenbegeleiding: 420 euro (!!) dat is dus 60 euro per uur
ongeveer! En dan te weten dat je door een kleinigheidje (1 seconde op dat
halfuur) al gebuisd kan worden op je examen..
Het is een kostelijke grap als je het mij vraagt!