PDA

Bekijk de volledige versie : Treinbestuurder vervangen door computer


Véronique.Segers
9th March 2010, 01:02
Treinbestuurder vervangen door computer

datum: 09/03/2010
bron: standaard.be


Open VLD-senator Roland Duchâtelet wil het treinverkeer veiliger maken met automatische besturingssystemen.

Duchâtelet doet zijn voorstel net op de dag dat de bijzondere kamercommissie spoorwegveiligheid uit de startblokken is geschoten. De commissie kreeg gisteren vooral algemene uitleg over de organisatie van het treinverkeer, de opleiding van de treinbestuurders, de soorten lichtsignalen en de verschillende automatische beveiligingssystemen die bij de NMBS worden gebruikt.

De commissie besliste ook om VUB-professor Guy Vanthemssche te vragen als expert. Vanthemssche deed ook al dienst als expert in de Sabena-onderzoekscommissie. Daarnaast wordt gekeken of het European Railway Agency (ERA) een technisch expert kan voorstellen. Het Rekenhof moet de analyse van de investeringen in spoorveiligheid door de NMBS voor zijn rekening nemen.

Voor Open VLD-senator en ingenieur Roland Duchâtelet is het duidelijk dat het oorspronkelijke veiligheidssysteem waar de NMBS in de jaren tachtig aan werkte, nooit de betrouwbare oplossing had kunnen bieden die ervan werd verwacht. Ex-spoorbaas Etienne Schouppe had eerder hetzelfde gezegd.

Volgens Duchâtelet stond de computertechnologie in de jaren tachtig nog in de kinderschoenen en kon ze een dergelijke opdracht niet aan.

Dat is intussen anders. Duchâtelet stelt zelfs voor om de treinbestuurders te vervangen door computers, zoals nu al is gebeurd in de luchthaven van San Francisco en een metrolijn in Parijs.

‘Net zoals automatische landingssystemen de veiligheid van vliegtuigen verhogen, is het vervangen van bestuurders door een computer wellicht een van de middelen die we zullen aanwenden om ook bij treinen de veiligheid verder te verbeteren', zegt hij.

Duchâtelet waarschuwt er ook voor een nieuw veiligheidssysteem niet te beperken tot één mogelijke fout, bijvoorbeeld door een rood licht rijden. ‘De prioriteiten moeten worden vastgelegd na een analyse van de meest voorkomende ongevallen en de ernst van de gevolgen van zo'n ongeval', vindt hij.


---------------------------

mening/evaluatie:

Het is natuurlijk van groot belang dat men iets doet aan de veiligheidsmaatregelen bij treinen in België, maar toch heb ik mijn bedenkingen bij het vervangen van de treinbestuurder door een computer. Er is natuurlijk al wel bewezen dat de automatische landingssystemen de veiligheid van vliegtuigen verhogen, maar bij deze vliegtuigen is er nog wel sprake van een piloot die het vliegtuig onder controle houdt, etc.
Als ik het artikel goed begrijp zal de computer alle functies van de treinbestuurder over nemen en hebben we geen treinbestuurder meer nodig. Hier heb ik dus mijn twijfels over. Zoals elke computer wel eens tilt kan slaan, kan ook dit automatisch besturingssysteem tilt slagen. Ik denk dat er naast deze automatische besturingssystemen ook nog steeds treinbestuurders nodig zijn die alles onder controle kunnen houden en kunnen ingrijpen waar het nodig is. Een combinatie van automatische besturingssystemen en treinbestuurders kan dus wel een oplossing zijn. Een andere oplossing is bijvoorbeeld zoals bij de piloten die de vliegtuigen besturen. Bij mijn weten zijn er altijd 2 piloten aanwezig. Misschien moeten ze deze regel ook invoeren bij het besturen van treinen... steeds 2 treinbestuurders die elkaar kunnen controleren en helpen.

Eva Thijs
9th March 2010, 19:20
Ik denk niet dat computers beter zijn dan menselijke treinbestuurders... computers kunnen ook fouten maken.