PDA

Bekijk de volledige versie : Jong Groen! wil meer treinplaatsen voor studenten tijdens piekuren


Véronique.Segers
5th March 2010, 21:22
Jong Groen! wil meer treinplaatsen voor studenten tijdens piekuren

datum: 05/03/2010
bron: vandaag.be

Jong Groen! voert actie voor meer treincapaciteit op vrijdag- en zondagavond voor kotstudenten. Ze willen ook lagere tarieven voor studenten die de trein vroeger nemen op deze dagen.

Leden van Jong Groen! hebben vrijdagavond flyers uitgedeeld aan het Sint-Pietersstation in Gent. Daarin verwoorden ze hun eisen aan de NMBS.

Concreet wil de jongerenpartij dat de NMBS meer plaatsen voorziet voor kotstudenten op vrijdag- en zondagavond, piekmomenten in het treinverkeer.

De lijn Antwerpen-Gent bijvoorbeeld zit op die momenten overvol met pendelende studenten.

De vereniging stelt ook lagere tarieven voor tijdens de daluren (van 9 tot 15 uur) op vrijdag en zondag. Zo willen ze de studenten extra motiveren om een vroegere trein te nemen.

Zondagavond herhaalt Jong Groen! deze actie aan het station in Leuven.

---------------------------

mening/evaluatie:

Ik vind dit een zeer goede actie van Jong Groen!. Hopelijk komt er eindelijk een beetje verandering in de zaak, maar niet enkel voor studenten is dit nodig... ook voor de gewone en werkende mensen die per trein naar hun werk gaan.

De trein nemen tijdens de spitsuren is inderdaad geen pretje. Meestal zijn de treinen stampvol, zijn er geen zitplaatsen, en de reizigers puilen letterlijk de trein uit. Hiernaast rijden treinen regelmatig niet, zodat een half uur vertraging normaal geworden is. Meer en meer reizigers klagen er steen en been over.

"In Nederland kampen ze ook met dit probleem. De Nederlandse Spoorwegen onderzoeken de mogelijkheid om de treinen van voormalig concurrent Lovers te huren om het tekort aan materieel op te vangen. Ook probeert de NS in het buitenland extra treinen te huren. De NS huurt nu al Belgische treinen."
(bron: gammanieuwsdienst.nl)

Toen ik dit las, dacht ik bij mezelf: 'Waar is België mee bezig?!'. We verhuren onze treinen aan Nederland terwijl we er zelf meer nodig hebben!
Er moet dus dringend iets aan gedaan worden, hopelijk heeft deze actie succes. Op mijn stem kunnen ze in ieder geval rekenen!