Barst
3rd March 2010, 18:31
Leraren moeten zich vooral kunnen inleven
Vlaamse leraren moeten vooral empathisch zijn. Dat blijkt uit een enquête van het lerarenblad Klasse bij 500 leraren. Die konden uit een lijst van negentien 'DNA-kenmerken' de belangrijkste en minst belangrijke kiezen. Behalve empathie zijn respect en authenticiteit onontbeerlijke eigenschappen om het beroep met succes uit te oefenen.
Andere eigenschappen die in de bevraging redelijk hoog scoren: geduld, zorg, energie, doorzettingsvermogen en humor. Visie, teamspirit, kritische zin en metier vinden de leraren dan weer minder belangrijk. Emotie, joie-de-vivre, wereldburgerschap en weetlust worden nog lager ingeschat. Avontuur en dynamiet roepen het meest weerstand op.
"Gaat om combinatie"
Een twintigste eigenschap mochten de leraren zelf aanvullen. Bij de toppers daar zitten passie, motivatie, enthousiasme, gedrevenheid, goesting en idealisme.
Sommige leraren plaatsen een en ander wel in perspectief. Een maakt de bedenking dat het lijstje er wellicht heel anders zou uitzien als de leerlingen aan zet zouden geweest zijn. Een andere leraar vat het als volgt samen: "De belangrijkste DNA-eigenschap bestaat niet, het gaat om een combinatie en die verschilt van mens tot mens."
Blog DM, 03-03-2010 (belga/svm)
Vlaamse leraren moeten vooral empathisch zijn. Dat blijkt uit een enquête van het lerarenblad Klasse bij 500 leraren. Die konden uit een lijst van negentien 'DNA-kenmerken' de belangrijkste en minst belangrijke kiezen. Behalve empathie zijn respect en authenticiteit onontbeerlijke eigenschappen om het beroep met succes uit te oefenen.
Andere eigenschappen die in de bevraging redelijk hoog scoren: geduld, zorg, energie, doorzettingsvermogen en humor. Visie, teamspirit, kritische zin en metier vinden de leraren dan weer minder belangrijk. Emotie, joie-de-vivre, wereldburgerschap en weetlust worden nog lager ingeschat. Avontuur en dynamiet roepen het meest weerstand op.
"Gaat om combinatie"
Een twintigste eigenschap mochten de leraren zelf aanvullen. Bij de toppers daar zitten passie, motivatie, enthousiasme, gedrevenheid, goesting en idealisme.
Sommige leraren plaatsen een en ander wel in perspectief. Een maakt de bedenking dat het lijstje er wellicht heel anders zou uitzien als de leerlingen aan zet zouden geweest zijn. Een andere leraar vat het als volgt samen: "De belangrijkste DNA-eigenschap bestaat niet, het gaat om een combinatie en die verschilt van mens tot mens."
Blog DM, 03-03-2010 (belga/svm)