DeygersEvelien
2nd March 2010, 11:07
BRUSSEL - Vanaf 1 september moeten alle Vlaamse scholen hun leerlingen in de klas leren omgaan met geld en economie. De scholen mogen zelf kiezen hoe.
Van onze redacteur
Het stond al een tijdje op de agenda en de financiële crisis heeft het politieke beslissingsproces nog versneld. Vanaf volgend schooljaar moeten de Vlaamse secundaire scholen ervoor zorgen dat alle leerlingen die afstuderen, een voldoende grote basiskennis hebben op financieel-economisch gebied.
Financiële opvoeding wordt vanaf 1 september immers opgenomen in de nieuwe vakoverschrijdende eindtermen van het Nederlandstalig secundair onderwijs. En dat samen met andere sociaal-economische vaardigheden zoals consumentenopvoeding, budgetbeheer en persoonlijke administratie, of nog, de rol van economische hoofdrolspelers zoals de overheid, bedrijven en vakbonden.
‘De overheid wil ervoor zorgen dat jongeren opgroeien met enig economisch besef en het omgaan met geld is daar een onderdeel van. Daarover is een consensus bij alle politieke partijen', zegt Jeroen Janssens, woordvoerder van de Vlaamse minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).
De financiële lessen moeten ertoe leiden dat de Belgische consument straks beter geïnformeerd en dus weerbaarder wordt. Want op dat vlak scoren vooral jongeren slecht, zo blijkt uit een nationale test van de bankenfederatie Febelfin.
Janssens onderstreept wel dat er geen apart vak ‘financiële vorming' wordt ingevoerd. De scholen mogen zelf kiezen hoe ze de basiskennis van hun leerlingen in de klas bijspijkeren. Dat kan bijvoorbeeld door extra lessen toe te voegen in de bestaande vakken economie of maatschappelijke vorming. ‘Maar wij gaan geen handboeken of lespakketten opleggen. De financiële kennis van de Vlaamse leerlingen zal enkel regelmatig via toetsen worden gecontroleerd.'
In het katholieke scholennet moet de inhoud van het financiële lessenpakket alvast nog worden ingevuld. ‘Daarvoor is het nu nog te vroeg. Naargelang van de studierichting zal dit wellicht een andere aanpak vergen', zegt Chris Smits, secretaris-generaal van het Vlaams Verbond voor Katholiek Onderwijs.
De scholen kunnen straks ondersteuning krijgen van de financiële waakhond CBFA, waar een apart departement financiële vorming zal worden opgericht dat specifieke doelgroepen moet sensibiliseren. En ook de banksector wil constructief meewerken. ‘Het initiatief is aan de overheid. Maar als je het mij vraagt zouden kinderen vanaf 12 jaar mogen weten wat een zichtrekening is en vanaf 15 jaar wat aandelen en obligaties zijn', zei Febelfin-voorzitter Stefan Decraene gisteren.
De Standaard - 02.03.'10
Van onze redacteur
Het stond al een tijdje op de agenda en de financiële crisis heeft het politieke beslissingsproces nog versneld. Vanaf volgend schooljaar moeten de Vlaamse secundaire scholen ervoor zorgen dat alle leerlingen die afstuderen, een voldoende grote basiskennis hebben op financieel-economisch gebied.
Financiële opvoeding wordt vanaf 1 september immers opgenomen in de nieuwe vakoverschrijdende eindtermen van het Nederlandstalig secundair onderwijs. En dat samen met andere sociaal-economische vaardigheden zoals consumentenopvoeding, budgetbeheer en persoonlijke administratie, of nog, de rol van economische hoofdrolspelers zoals de overheid, bedrijven en vakbonden.
‘De overheid wil ervoor zorgen dat jongeren opgroeien met enig economisch besef en het omgaan met geld is daar een onderdeel van. Daarover is een consensus bij alle politieke partijen', zegt Jeroen Janssens, woordvoerder van de Vlaamse minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).
De financiële lessen moeten ertoe leiden dat de Belgische consument straks beter geïnformeerd en dus weerbaarder wordt. Want op dat vlak scoren vooral jongeren slecht, zo blijkt uit een nationale test van de bankenfederatie Febelfin.
Janssens onderstreept wel dat er geen apart vak ‘financiële vorming' wordt ingevoerd. De scholen mogen zelf kiezen hoe ze de basiskennis van hun leerlingen in de klas bijspijkeren. Dat kan bijvoorbeeld door extra lessen toe te voegen in de bestaande vakken economie of maatschappelijke vorming. ‘Maar wij gaan geen handboeken of lespakketten opleggen. De financiële kennis van de Vlaamse leerlingen zal enkel regelmatig via toetsen worden gecontroleerd.'
In het katholieke scholennet moet de inhoud van het financiële lessenpakket alvast nog worden ingevuld. ‘Daarvoor is het nu nog te vroeg. Naargelang van de studierichting zal dit wellicht een andere aanpak vergen', zegt Chris Smits, secretaris-generaal van het Vlaams Verbond voor Katholiek Onderwijs.
De scholen kunnen straks ondersteuning krijgen van de financiële waakhond CBFA, waar een apart departement financiële vorming zal worden opgericht dat specifieke doelgroepen moet sensibiliseren. En ook de banksector wil constructief meewerken. ‘Het initiatief is aan de overheid. Maar als je het mij vraagt zouden kinderen vanaf 12 jaar mogen weten wat een zichtrekening is en vanaf 15 jaar wat aandelen en obligaties zijn', zei Febelfin-voorzitter Stefan Decraene gisteren.
De Standaard - 02.03.'10