PDA

Bekijk de volledige versie : Kwart minder zwartrijders bij De Lijn na invoering vooraan instappen


Eva Thijs
28th February 2010, 14:24
Het aantal betrapte zwartrijders bij de openbaarvervoermaatschappij De Lijn is sinds de invoering van het verplicht vooraan instappen met een kwart gedaald. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Sinds 21 september
Het aantal betrapte zwartrijders bij De Lijn daalde in heel 2009 met 12 procent. Maar in de laatste drie maanden daalde het aantal betrapte zwartrijders met 25 procent tegenover de maanden ervoor. Volgens Crevits is dat te danken aan het verplicht vooraan instappen, dat op 21 september werd ingevoerd.


43.000 zwartrijders geverbaliseerd
In totaal werden in 2009 bijna 43.000 mensen geverbaliseerd voor vooral zwartrijden (meer dan 40.000 processen-verbaal), maar ook voor asociaal gedrag (bijvoorbeeld bevuilen van het voertuig of belemmering van de dienstverlening). In totaal werden ruim 1,45 miljoen reizigers gecontroleerd.

Eén op de vier pv's werd geseponeerd. Uiteindelijk kregen 31.684 mensen een boete in de bus. De opbrengst investeert De Lijn in veiligheidsmaatregelen. De Lijn zet 300 mensen in voor de controle van de vervoerbewijzen en de naleving van de gedragsregels. Minister Crevits wil de controles nog opdrijven.

In maart lanceert De Lijn een nieuwe campagne rond hoffelijkheid.


28/02/10 09u35

Datum: 28/02/2010
Bron: de Morgen

Eigen mening:
Goed dat deze maatregel om vooraan in te stappen zoveel succes heeft. Het is op sommige momenten heel vervelend. Wanneer het heel druk is zal er wel een hoop tijd verloren gaan wanneer iedereen langst dezelfde deur moet instappen en telkens je abonnement te tonen aan de chauffeur. Maar het effect van deze nieuwe regel heeft goed resultaat. Maar wanneer er nog maar zelden iemand betrapt wordt op zwartrijden, is dat ook een slechte zaak voor De Lijn. Als deze maatschappij het geld dat ze innen door de boetes van zwartrijders, investeren in veiligheid. Wanneer er bijna niemand meer een boete moet betalen, zal De Lijn een groot deel van haar inkomen verliezen. Dit zal gecompenseerd moeten worden door subsidies van de overheid, maar het is vreselijk moeilijk om meer geld te krijgen van de overheid omdat ze zelf met een tekort kampen.