PDA

Bekijk de volledige versie : Belgen opgepakt na mishandelen zwakbegaafde


Shana Henderieckx
27th February 2010, 22:30
Belgen opgepakt na mishandelen zwakbegaafde

BRUSSEL (ANP) - Vier jongeren uit het Belgische Neeroeteren, bij Maaseik, zijn opgepakt wegens het mishandelen van een zwakbegaafde jongen. De politie heeft dat zaterdag laten weten. De verdachten filmden hun praktijken en plaatsten de beelden op YouTube. De politie arresteerde hen deze week nadat de vader van het slachtoffer aangifte had gedaan.

De vier hadden de minderbegaafde afgelopen week vastgebonden, opgesloten in een hondenhok en stroomstoten toegediend. De folterpraktijken duurden bijna 24 uur. De jongen kon uiteindelijk weglopen en hulp zoeken bij de buren.

Het was niet de eerste keer dat de vier de jongen mishandelden, zo blijkt uit een filmpje op YouTube dat van juni 2009 dateert. De politie had die beelden niet eerder gezien.

Bron:
- VTM nieuws 27 februari 19u
- http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article3000993.ece/Belgen_opgepakt_na_mishandelen_zwakbegaafde.html


Mijn mening:
Ik heb dit artikel in deze categorie geplaatst omdat de zwakbegaafde jongen zijn rechten werden geschonden;
Hij werd gefolterd en daarna werd het beeldmateriaal zomaar op YouTube gezet (zonder toestemming van de jongen, uiteraard).

Ik heb dit artikel opgezocht nadat ik de beelden op het nieuws van VTM zag en ik was echt aangedaan.
Ze lieten toen een filmpje zien van de zwakbegaafde jongen die ze net in de vijver hadden geduwd! :eek:

Op het nieuws zeiden ze dat het vermoedelijk ging om twintigers.
Het drong nog eens extra hard door toen ik dus besefte dat ze ongeveer mijn leeftijd hadden!
Ik 'haat' niet snel mensen, maar mensen die zoiets doen, anderen mishandelen "just for fun",
sorry, maar daar heb ik het moeilijk mee om zo'n mensen niet te haten.
Wie sluit nu zomaar iemand op in een hondenhok of wie haalt het nu in zijn hoofd om iemand stroomstoten toe te dienen?!
Hier kan ik nu eens écht met alle moeite van de wereld niet bij.. :rage:

Ik heb trouwens nog een bedenking hierbij;
Hoe kan dat nu dat enkele filmpjes al een jaar op YouTube staan, zonder dat iemand er iets van heeft gemerkt?!
Ik beschuldig niet meteen de politie want ik begrijp ook wel dat zij nuttigere dingen te doen hebben dan zomaar heel YouTube afspeuren op zoek naar pest-filmpjes..
Maar gewoon anderen moeten dit toch ook gezien hebben? YouTube is immers razend populair! Het is tegenwoordig "in" om pesterijen te filmen naar 't schijnt...
Ik snap niet goed dat mensen zomaar zo'n filmpje kunnen zien en er eens goed mee kunnen lachen, alsof je naar een leuke video-clip kijkt...
Of ligt dat nu gewoon aan mij en ben ik de enige die bij het zien van zo'n filmpje zoiets in vraag stelt? :confused:

Anne Van den Bosch
28th February 2010, 14:18
Ik kan Shana volledig volgen!
Zoiets is schandalig en zou gewoon niet mogen plaatsvinden.
Het is eigenlijk echt wel zielig om er zo'n zwak slachtoffer uit te pikken, hij kan zich nauwelijks verdedigen!

Kim Verlooy
1st March 2010, 15:32
Het is spijtig dat jongeren (waaronder ik mezelf ook reken) steeds meer en meer het besef verliezen van wat kan en niet kan. Als ik mij ooit met zulke praktijken zou bezighouden zou ik gewoonweg weken niet meer slapen uit spijt, walging van mezelf,... Ik kan niet goed vatten hoe personen tot zulke gruwelijkheden in staat zijn. Laat staan dit nog op het internet zetten waar iedereen het filmpje kan bekijken. Ik vind het verschrikkelijk voor het slachtoffer, die waarschijnlijk al meer met pesterijen te kampen heeft gehad. Om dit dan nog te moeten meemaken. Een mens zou al sneller beginnen twijfelen over de zin van het leven. Ik hoop dan ook dat de jongeren voldoende gestraft worden en er niet zomaar van afgeraken met een werkstraf van een paar uurtjes.

Hoe kan dat nu dat enkele filmpjes al een jaar op YouTube staan, zonder dat iemand er iets van heeft gemerkt?!
Ik beschuldig niet meteen de politie want ik begrijp ook wel dat zij nuttigere dingen te doen hebben dan zomaar heel YouTube afspeuren op zoek naar pest-filmpjes..
Maar gewoon anderen moeten dit toch ook gezien hebben? YouTube is immers razend populair! Het is tegenwoordig "in" om pesterijen te filmen naar 't schijnt...
Ik snap niet goed dat mensen zomaar zo'n filmpje kunnen zien en er eens goed mee kunnen lachen, alsof je naar een leuke video-clip kijkt...
Of ligt dat nu gewoon aan mij en ben ik de enige die bij het zien van zo'n filmpje zoiets in vraag stelt?

Ik begrijp wel dat zulke filmpjes op het net circuleren zonder dat iemand hier aandacht aan besteed. Het is moeilijk te vatten hoeveel filmpjes er dagelijks worden geupload op youtube. Om deze allemaal persoonlijk te gaan controleren is een taak die niet volbracht kan worden in één leven. Ik denk dat we wel mogen stellen dat Youtube zijn uiterste best doet om zulke filmpjes van hun site te weren maar soms glippen ze gewoonweg door de mazen van het net.

Tinne.Buyens
1st March 2010, 20:06
Ik vind het ook verschrikkelijk wat er is gebeurd. Wel is het zo dat er veel filmpjes circuleren van wie niemand ooit gehoord heeft, tot er bepaalde feiten aan het licht komen. Afgezien van dat, waarom doet een mens zoiets? En je bent quasi zeker dat als er iets aan het licht komt, het filmpje wel gevonden zal worden. Ik hoop dat deze mensen hard gestraft worden, want zij hebben iemand levenslang gegeven. Hij zal moeten blijven leven met het gedacht dat ze hem gefolterd en mishandeld hebben, en waarom? Omdat hij anders is, gewoon een beetje anders dan de rest van de mensheid.
En dat is laag!