PDA

Bekijk de volledige versie : 'Wij trouwen allemaal als maagd'


Barst
27th February 2010, 01:49
'Wij trouwen allemaal als maagd'


Moslims hebben een dubbele moraal als het over seks gaat. 'Verwacht iemand een buitenechtelijk kind, dan doet iedereen vaak - tegen beter weten in - alsof zijn neus bloedt.'


Bijna de helft van alle abortussen in ons land gebeurt bij allochtone vrouwen. Omdat ze slecht voorgelicht zijn of anticonceptie vaak te duur is, maar ook omdat ze onder normen gebukt gaan waaraan ze allang niet meer voldoen. 'Veel meisjes hebben seksuele ervaring, maar ze horen bij hun huwelijk wel maagd te zijn. Dus is een operatie of zelfs abortus vaak de enige uitweg.' De Standaard vroeg tien allochtone vrouwen naar hun ervaringen met seks.

'Veertig tot vijftig procent?' Drita, een Albanese uit Kosovo, is verbaasd als ze hoort dat bijna de helft van alle abortussen in België bij allochtone vrouwen gebeurt - maar niet omdat ze dat percentage hoog vindt. Samen met de negen andere vrouwen rond de tafel vormt Drita een team van interculturele bemiddelaars: vrouwen van vreemde origine die andere allochtone vrouwen begeleiden als ze naar de dokter, een oudercontact of de rechtbank moeten (zie inzet).

'Ik had verwacht dat op zijn minst zestig procent van de abortussen hier voor rekening van allochtone vrouwen zou zijn. De voorbije jaren heb ik soms tot tien vrouwen per dag begeleid die een abortus wilden. Veel van hen zijn illegaal in het land en hebben geen geld voor anticonceptie of voor de opvoeding van een kind. Maar vaak gaat het ook om jonge meisjes die wel seksueel actief zijn maar volgens hun traditie tot hun huwelijk maagd moeten blijven.'

Fatima: 'De meeste moslimmeisjes hier hebben tegenwoordig seksuele ervaring, maar als ze trouwen doen ze alsof ze maagd zijn, want zo hoort het volgens onze traditie. Ze laten hun maagdenvlies gewoon weer dichtnaaien, dat gebeurt heel vaak in Brusselse zieken-huizen. Of ze maken hun man wijs dat ze nog maagd zijn.'

Hamida: 'Ik ken vrouwen die met hun dochter of schoondochter naar het ziekenhuis gaan omdat ze een attest willen dat het meisje nog maagd is. Trouwen en geen maagd meer zijn, is een schande. Zelfs rond deze tafel zijn we ermee bezig: we mogen dan wel met elkaar over seksualiteit praten, we trouwen allemaal als maagd - of we dat op ons huwelijk ook écht waren, zullen we elkaar niet vertellen.'

Zakia: 'Een vriendin van mij heeft haar huwelijk in Casablanca gevierd en het feest daar kon pas van start gaan als het bewijs van haar maagdelijkheid geleverd was. Dus moesten haar man en zij in een kamertje snel-snel seks hebben. De druk was enorm, op de duur zei ze tegen haar man: “Ga je gang maar, zodat we ervan af zijn., En daarna werd het bebloede doekje op een schaal gelegd en op de dansvloer doorgegeven. Het is een extreem voorbeeld, maar het bestaat. Zelf heb ik het bewijs van mijn ontmaagding alleen aan mijn moeder en schoonmoeder laten zien. Niet dat mijn man erop stond, maar dan was alles onmiddellijk in orde.'

Hamida: 'Je kunt natuurlijk ook vals spelen: jezelf even in de arm snijden zodat je bloedt, of verf gebruiken. Sommige vrouwen bloeden niet als ze ontmaagd worden, maar ook daar zijn trucjes voor: citroen bijvoorbeeld. Er is zelfs een boek op de markt dat al die tips bundelt (lacht).'

Fatima: 'Een van mijn beste vriendinnen had al een relatie achter de rug en was geen maagd meer toen ze de jongen leerde kennen met wie ze wou trouwen. Ze waren al verloofd, maar kort voor het huwelijk vond ze dat ze open kaart moest spelen. Dus vertelde ze hem eerlijk dat ze geen maagd meer was. “Het is erg moedig dat je het mij vertelt,, zei hij, “maar ik kan niet meer met je trouwen., Ik heb haar gevraagd wat ze in de toekomst gaat doen als ze een nieuwe relatie heeft, en voortaan zwijgt ze. “Dan laat ik me wel opereren of zo, maar ik zeg het in elk geval niet meer,, is haar reactie.'

Asma: 'Volgens de islam is seks voor het huwelijk een zonde, ook voor mannen. Alleen kun je bij mannen niet bewijzen dat ze geen maagd meer zijn, en bij vrouwen wel. Zo is het idee gegroeid dat het voor jongens best oké is om ervaring op te doen, terwijl dat voor meisjes uit den boze is.'

Fatima (verontwaardigd): 'Maar dat klopt toch niet! Meisjes moeten maagd blijven, maar jongens mogen erop los experimenteren.'

Esra: 'En hoe kunnen al die jongens ervaring opdoen als de meisjes maagd horen te blijven?'

Hamida: 'Ah, daar hebben ze de Vlaamse meisjes voor! Nochtans zegt de Koran: “Blijf maagd tot het huwelijk, maar als een van beide partners dat niet meer is, houd het dan geheim. God zal het u lonen., En toch willen veel moslimmannen nog altijd een vrouw die maagd is.'

Mihaela: 'Dat is bij de Romazigeuners niet anders, hoor. Romameisjes huwen zo vroeg of worden zo jong uitgehuwelijkt omdat hun ouders bang zijn dat ze anders geen maagd meer zullen zijn. Het belang van maagdelijkheid is ook bij ons erg groot.'

Zakia: 'Eigenlijk zijn jullie orthodoxen - of wat ben jij weer, van de Pinksterbeweging, niet? - eigenlijk zijn jullie betere moslims dan wij (lacht). Wist je trouwens dat de Marokkanen in Marokko veel ruimdenkender zijn dan de Marokkanen hier? In Marokko zeggen ze tegen ons: “jullie hebben nog een deksel op jullie hoofd,, waarmee ze bedoelen dat wij nog “achterlijk, zijn.'

Hamida: 'In Marokko gaat het tegenwoordig zelfs de andere kant uit. Er is heel veel prostitutie: jonge meisjes die seks hebben louter voor het geld. En ik heb ook gehoord van getrouwde vrouwen die samen een huis huren om er overspel te plegen. Volgens mij is dat echt een tegenreactie: vrouwen die wraak nemen voor decennia van onderdrukking.'

Drita: 'Ik zou mijn kinderen niet aanraden om met seks te wachten tot het huwelijk, zoals ons op het hart werd gedrukt. Maar ik hoop wel dat ze respect hebben voor hun lichaam.'

Hamida: 'Toen ik nog niet getrouwd was, wou ik van mijn vader weten of ik van de islam de pil mocht nemen. “Normaal niet,, zei hij, “je moet op het rechte pad blijven. Maar als je dan toch van dat pad afwijkt, is het aangewezen om er niet te veel van af te wijken., Dat vond ik mooi gezegd: eigenlijk mag het niet, maar als je dan toch seks hebt, kun je het beter veilig doen.'

Zakia: 'Ik merk dat in veel moslimgezinnen goed wordt voorgelicht. En jongeren leren veel op school.'

Syzana: 'Soms heb ik schrik als ik zie wat mijn kinderen weten en hoe vroeg er over seks gesproken wordt. Het moet niet te snel gaan.'

Asma: 'Als er op school condooms worden uitgedeeld, zijn de Marokkaanse jongens er als de kippen bij.'

Zakia: 'Mijn schoonbroer was eens met vrienden naar Brazilië op reis gegaan en toen zijn moeder daarna zijn was deed, kwam er een uitgerekt condoom uit de droogkast. “Wat is dat, zo'n lang stuk plastic?,, vroeg ze. Maar toen ik zei dat het een condoom was, was haar reactie meteen: “Dat kan niet, hij is niet getrouwd!, Het idee dat haar ongehuwde zoon seks had, vond ze vreselijk.' (hilariteit rond de tafel)

Mihaela: 'Ik heb ook eens een condoom gevonden in de broekzak van mijn schoonbroer, toen ik de was deed. Maar ik heb het mijn man laten oplossen!' (gelach)

Oxana: 'In Rusland kregen wij heel bizarre voorlichting. Ze zeiden ons dat we één keer per maand bloedingen zouden krijgen en dat dat microben waren die in onze baarmoeder zaten. Dus zei ik altijd onwetend als ik mijn maandstonden had: “Ik heb weer last van microben., Het was trouwens onze lerares algebra die de voorlichting gaf.'

Hamida: 'Logisch toch: één microbe plus één microbe zijn twee microben.' (gelach)

Zakia: 'Mensen vergeten wel eens dat de islam binnen het huwelijk heel veel vrijheid laat op seksueel vlak. Praten over seks en experimenteren is geen probleem: ons geloof raadt ons zelfs aan om volop van seks te genieten.'

Hamida: 'Maar wel altijd binnen het huwelijk: je moet dat papiertje getekend hebben.'

Oxana: 'Bij ons orthodoxen geldt net hetzelfde: je mag van seks genieten, maar binnen het huwelijk.'

Esra: 'Ik heb een paar goede vrienden, ook jongens, met wie ik over seks kan praten. Maar ik vond het altijd bizar om mijn klasgenoten over seks bezig te horen: vaak wilden ze vóór hun zestiende per se naar bed zijn gegaan.'

Asma: 'Toen ik in het zesde middelbaar zat, kende ik zeker vier meisjes van zestien, zeventien jaar die zwanger waren geraakt. Sommigen bleven alleen achter, anderen werden door hun ouders gedwongen om bij de vader van het kind te blijven.'

Hamida: 'Heel wat Marokkaanse meisjes zijn ongelofelijk naïef. Ze ontmoeten een jongen en denken dat hij de liefde van hun leven is, dus waarom zouden ze een voorbehoedsmiddel gebruiken? Maar dan worden ze in de steek gelaten en zijn ze zó teleurgesteld in de liefde.'

Asma: 'Veel Marokkaanse vrouwen trouwen net omdat ze zwanger zijn. Toen een vriendin van mij zwanger bleek, wou haar partner meteen huwen: hij kon geen minuut langer wachten.'

Hamida: 'Voor vreemdgaan hebben we in Marokko een handig middeltje: het slapende kindje. Als een vrouw zwanger is geraakt terwijl haar man bijvoorbeeld in het buitenland is, dan wordt gewoon gezegd dat het kindje wel door hem is verwekt maar al die tijd in haar buik heeft geslapen. Iedereen weet dat de baby niet van hem kan zijn, maar iedereen speelt het spelletje mee.'

Asma (geagiteerd): 'Ik heb vorige week pas ontdekt dat ook mijn overgrootmoeder een slapend kindje had. Bizar was dat, al die tijd is het een goed bewaard geheim gebleven.'

Hamida: 'Die dubbele houding is typisch voor de Marokkaanse visie op seksualiteit. Al vind ik het ook wel mooi dat mensen die mythe haast echt geloven. Er zijn maar twee opties: ofwel wordt de vrouw in kwestie verstoten, ofwel speelt iedereen het spel mee - wat meestal gebeurt, want uiteindelijk kan het ons allemaal overkomen. Hetzelfde geldt trouwens voor homoseksualiteit: het is taboe, maar iedereen weet wel wie homo is. En dat is oké, zolang je er maar niet over praat of er niet openlijk voor uitkomt.'

Hamida: 'Ik ben gehuwd met een gescheiden moslimman en hij krijgt voortdurend vragen van vrienden die willen weten hoe zo'n scheiding in zijn werk gaat en hoe het met de kinderen zit. Steeds meer Marokkaanse mannen praten over hun kinderen en willen zich met hen bezighouden. Maar je moet eens nagaan: elke gemeente in Brussel heeft wel een organisatie voor vrouwen, maar voor mannen is er nauwelijks iets.'

Drita: 'Als ik bij moslims thuis voorlichting geef en ze zijn van het platteland afkomstig, dan lopen de mannen steevast weg. Maar als het stadsmensen zijn, blijft ook de echtgenoot luisteren. En bij de Roma is het net zo.'

Hamida: 'Een organisatie als de onze bereikt vooral de vrouwen. En soms trekken vrouwen hun man mee, maar vooral in de lagere sociale klassen is dat niet evident. Hoe meer kansarmoede, hoe meer onderdrukking. Neem nu Molenbeek. Het merendeel van de vrouwen hier loopt gesluierd rond, ik word door de jongens nagewezen omdat ik geen hoofddoek draag. Maar als ik diezelfde jongens vraag of de meisjes hun hoofddoek aanhouden als ze seks met hen hebben, dan moeten ze al goed nadenken, ze staan er gewoon niet bij stil. Ze liegen en bedriegen en doen dat allemaal van onder de hoofddoek, maar als ze huwen, hoort een vrouw wel maagd te zijn.'

Esra: 'Toch verandert er wel de-gelijk wat, hoor. Tien jaar geleden vonden veel Turken het nog vreemd dat meisjes gingen werken, nu ken ik Turken die het heel normaal vinden dat hun dochter verkering heeft.'

Hamida: 'Er is veel veranderd, dat klopt, maar er is nog werk aan de winkel. Mijn zus is vijf jaar samen geweest met een man die de relatie uiteindelijk heeft verbroken omdat zijn moeder er niet achter stond. Volgens haar was mijn zus geen goede partij omdat ze een rijbewijs had, uit werken ging en geen hoofddoek droeg. Dat is het wrange aan de hele situatie: het zijn moeders en schoonmoeders die hun kinderen absurde normen opleggen - normen die niet meer van deze tijd en wereld zijn. Die hele idee van maagdelijkheid is een utopie waaraan ze zich vastklampen. Als we iets willen veranderen, moeten we bij de vrouwen beginnen: zij zijn het die de mannen opvoeden.'


DS, 27-02-2010 (Griet Plets)