PDA

Bekijk de volledige versie : 'Er is nog niets veranderd bij Justitie'


Barst
25th February 2010, 22:20
'Er is nog niets veranderd bij Justitie'

Michel Bourlet, 'De jacht op de wolven', Uitgeverij Borgerhoff &Lamberigts, 19,95 euro.


Ex-procureur Michel Bourlet Michel Bourlet (61), de procureur van Neufchâteau, heeft zijn waarheid op papier gezet over de zaken Cools, Dutroux en Fourniret.


Michel Bourlet (61), de ex-procureur-des-konings van Neufchâteau en de openbare aanklager op het proces-Dutroux, heeft een boek geschreven over zijn loopbaan als magistraat. Bourlet is sinds 2009 met pensioen.

In De jacht op wolven blikt Bourlet terug op de gerechtelijke onderzoeken die onder zijn leiding gevoerd werden naar de moord op minister van staat André Cools en naar de misdaden van Marc Dutroux en Michel Fourniret.

Stuk voor stuk gaat het om controversiële onderzoeken waar Bourlet tegen wil en dank bij betrokken raakte én het aan de stok kreeg met zijn hiërarchie. 'Ik ben indertijd van het parket van Luik naar Neufchâteau verhuisd omdat ik geen bijzonder grote ambities had en omdat repressie niet echt mijn ding was. Maar soms draaien de dingen anders uit dan je zelf wil en komen de grote zaken je toegewaaid.'

Het verleden loslaten, is ook voor Bourlet moeilijk, zo blijkt uit zijn boek. 'Ik wil mijn verhaal vertellen omdat ik anders bang ben dat de geschiedenis vervalst wordt.'


Heeft u ergens spijt van in de grote dossiers die u behandelde?

'Aan de huiszoeking van 13 augustus 1996 in het huis van Dutroux in Marcinelle denk ik nog vaak terug. Toen vonden we de verborgen kooi niet waar Sabine en Laetitia toen nog zaten.'

'Pas 48 uur later heeft Dutroux ons getoond waar de meisjes zaten. Ze hebben dus 48 uur te lang opgesloten gezeten. Daar ben ik nog altijd boos over. Hoe het mogelijk is dat die huiszoeking niet grondiger werd gevoerd. Maar voor de rest heb ik nergens spijt van, neen.'


Heeft men u ooit stokken in de wielen gestoken in uw dossiers?

'Ik heb mijn beroemde zin “Als men mij laat doen, uitgesproken op de RTBF tijdens een live-uitzending over de zaak-Dutroux met in het achterhoofd de manier waarom men onderzoeksrechter Jean-Marc Connerotte en het parket van Neufchâteau van het onderzoek-Cools heeft gehaald. Die zin is later totaal uit zijn context gerukt. Eigenlijk ben ik daar nog altijd een beetje boos over op de RTBF.'


Heeft het gerecht iets geleerd uit de zaak-Dutroux?

'Herinner u de commissie-Dutroux. België werd met verstomming geslagen toen bleek dat onderzoeksrechter Martine Doutrèwe niet op de hoogte was van de operatie-Othello die de rijkswacht had opgezet om Marc Dutroux te ontmaskeren als kidnapper van Julie en Melissa.'

'Vijf jaar later verzuimde de federale politie aan de onderzoeksrechter te zeggen dat in de auto van Fourniret en haar was teruggevonden van een Aziatisch meisje.'

'Dat had ons kunnen leiden naar Mananya Thumpong, één van de slachtoffers van Fourniret. Connerotte kwam ook niet te weten van de Fransen wat zij wisten over Celine Saison, één van de slachtoffers die Fourniret in ons land dumpte. Op dat vlak heeft justitie geen lessen geleerd.'

'Anderzijds vind ik het positief dat Paul Van Thielen, de gerechtelijk directeur van de federale politie, nu laat natrekken of er iets fout is gelopen met het dossier-Van Uytsel in Leuven. De bedoeling is niet om iemand te straffen, maar om lessen te trekken.'


Heeft u geen politieke ambities?

'Geen enkele. Zoals de Franse schrijver Paul Léautaud zei op zijn sterfbed. “En laat mij nu met rust., '


Blog DS, 25-02-2010 (Mark Eeckhaut)