PDA

Bekijk de volledige versie : Te weinig leerkrachten in hoger secundair onderwijs


Véronique.Segers
25th February 2010, 21:08
Te weinig leerkrachten in hoger secundair onderwijs

datum: 25/02/10
bron: HLN.be

De hogere jaren van het secundair onderwijs hebben vaak een gebrek aan leerkrachten. Dat zegt het Academisch Vormingscentrum voor Leraren aan de K.U.Leuven in een reactie op een nieuwsbrief die het Vlaamse ministerie van Onderwijs en Vorming zopas naar leraren en directies stuurde. Daarin wordt gewag gemaakt van een overschot aan leerkrachten.

Tekorten
"Op dit ogenblik krijgen wij enkel signalen over tekorten", zegt coördinator Bregt Henkens. "Het blijkt voor een aantal scholen zo goed als onmogelijk om voor de hogere leerjaren leerkrachten talen of wiskunde te vinden", stelt Henkens.

"In de nieuwsbrief staat ook te lezen dat 76 procent van de vacatures in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs niet ingevuld geraken. Het recente Onderwijsarbeidsmarktrapport waar men naar verwijst, meldt dat het aanbod aan werkzoekende leerkrachten voor het secundair onderwijs derde en vierde graad zeer laag blijft."

Inschrijvingen
Leraren uit professionele bacheloropleidingen kunnen in het secundair aan de slag in de eerste en tweede graad en wie een masterdiploma haalde, kan terecht in de tweede graad en hoger. "Het aantal inschrijvingen voor de universitaire lerarenopleiding is mager. We merken dit jaar voor het eerst een stijging, maar het is twijfelachtig of die duurzaam zal zijn", zegt Henkens.

Hij vreest dat foutieve berichten over een overschot aan leerkrachten in het secundair onderwijs een aantal potentiële studenten zal weerhouden om zich in te schrijven voor de academische lerarenopleiding. (belga/sam)

----------------------

mening/evalutie:

Het hoger secundair onderwijs in 14 geïndustrialiseerde landen telt 12 procent te weinig leraren. (bron: Education at a glance) Verder beschikt 14 procent van de voltijdse leraren en 31 procent van de deeltijdse niet over de vereiste bekwaamheidsbewijzen. Ik vraag mij echt af hoe zoiets komt? Heeft het met de opleiding te maken? Of met het loon dat ze krijgen? Of spelen er nog andere factoren een rol?

Dit artikel is zeker en vast maatschappelijk relevant. Ik heb dit artikel dan ook gepost omdat ik dit zeer interessant vond voor onze opleiding. Denk er dus maar eens aan: wij kunnen nog steeds voor een masterdiploma gaan via een schakelprogramma! Alleen moeten we dan natuurlijk iets langer studeren!