Jelle.Adriaensen
25th February 2010, 19:13
VILVOORDE - Er is weer een trein door een rood seinlicht gereden, deze keer in het station van Vilvoorde. 'Maar er was geen gevaar', luidt het bij spoorwegbeheerder Infrabel.
De trein reed uit Antwerpen naar Brussel-Zuid. Er waren minder dan honderd passagiers aan boord, die volgens Infrabel-woordvoerder Christiaan Clapuyt op geen enkel moment gevaar liepen. 'De treinbestuurder zag zijn vergissing meteen in en stopte onmiddellijk. Hij kon niet beletten dat hij door het rode licht reed. Maar er was geen gevaar.'
Het incident deed zich voor bij het binnenrijden van het station. 'In zo’n geval wordt de gangbare procedure gevolgd, wat wil zeggen dat de treinbestuurder niet meer mag voortrijden. De trein mag zelfs niet worden verplaatst. Daarom moest een andere bestuurder gestuurd worden. Daardoor ontstonden vertragingen van een half uur tot drie kwartier. De toestand was binnen het uur weer normaal.'
Clapuyt zei ook dat het nog onduidelijk is waarom de trein precies door het rode licht reed. Hij verwijst daarvoor door naar spoorwegbedrijf NMBS, dat verantwoordelijk is voor de treinbestuurders. Wel maakte Clapuyt zich sterk dat de seinlichten naar behoren werkten.
Volgens de Infrabel-woordvoerder kwam de trein niet ver voorbij het rode seinlicht tot stilstand. Daardoor zou vermeden zijn dat de trein in een gevaarlijke situatie terechtkwam, met name op een spoor met een andere trein.
De NMBS onderzoekt wat er precies misgelopen is. 'Op basis van technische data en verklaringen onderzoekt de NMBS wat er gebeurd is', aldus Jochem Goovaerts, de woordvoerder van de NMBS Groep.
Ook Goovaerts benadrukt dat er op geen enkel moment gevaar geweest is. 'De trein is slechts een paar meter door het rode seinlicht gereden. Het is een fout tegen de veiligheid en die worden onderzocht', aldus Goovaerts.
Na het voorval is de procedure gevolgd: de treinbestuurder is moeten stoppen en werd vervangen door een collega. De machinist zal worden ondervraagd. Voor hij weer een trein mag besturen, zullen zijn rijgedrag en -handelingen worden geëvalueerd, aldus de NMBS-woordvoerder.
Bron: www.standaard.be
Mijn mening:
De NMBS moet dringend maatregelen treffen want dit blijft zeker en vast niet duren! Als men fouten blijft maken tegen het negeren van een rood licht, zullen er nog accidenten volgen. Ik begrijp eigenlijk niet goed wat daar zo moeilijk aan is, rood is gelijk aan stoppen en groen is doorrijden :) . Ik heb hier mijn bedenking over en dat hebben de treinreizigers ook. Deze mensen hebben het recht om veilig op hun bestemming aan te komen, daarom moet de NMBS ervoor zorgen dat een ongeval als twee weken geleden nooit meer gebeurd.
De trein reed uit Antwerpen naar Brussel-Zuid. Er waren minder dan honderd passagiers aan boord, die volgens Infrabel-woordvoerder Christiaan Clapuyt op geen enkel moment gevaar liepen. 'De treinbestuurder zag zijn vergissing meteen in en stopte onmiddellijk. Hij kon niet beletten dat hij door het rode licht reed. Maar er was geen gevaar.'
Het incident deed zich voor bij het binnenrijden van het station. 'In zo’n geval wordt de gangbare procedure gevolgd, wat wil zeggen dat de treinbestuurder niet meer mag voortrijden. De trein mag zelfs niet worden verplaatst. Daarom moest een andere bestuurder gestuurd worden. Daardoor ontstonden vertragingen van een half uur tot drie kwartier. De toestand was binnen het uur weer normaal.'
Clapuyt zei ook dat het nog onduidelijk is waarom de trein precies door het rode licht reed. Hij verwijst daarvoor door naar spoorwegbedrijf NMBS, dat verantwoordelijk is voor de treinbestuurders. Wel maakte Clapuyt zich sterk dat de seinlichten naar behoren werkten.
Volgens de Infrabel-woordvoerder kwam de trein niet ver voorbij het rode seinlicht tot stilstand. Daardoor zou vermeden zijn dat de trein in een gevaarlijke situatie terechtkwam, met name op een spoor met een andere trein.
De NMBS onderzoekt wat er precies misgelopen is. 'Op basis van technische data en verklaringen onderzoekt de NMBS wat er gebeurd is', aldus Jochem Goovaerts, de woordvoerder van de NMBS Groep.
Ook Goovaerts benadrukt dat er op geen enkel moment gevaar geweest is. 'De trein is slechts een paar meter door het rode seinlicht gereden. Het is een fout tegen de veiligheid en die worden onderzocht', aldus Goovaerts.
Na het voorval is de procedure gevolgd: de treinbestuurder is moeten stoppen en werd vervangen door een collega. De machinist zal worden ondervraagd. Voor hij weer een trein mag besturen, zullen zijn rijgedrag en -handelingen worden geëvalueerd, aldus de NMBS-woordvoerder.
Bron: www.standaard.be
Mijn mening:
De NMBS moet dringend maatregelen treffen want dit blijft zeker en vast niet duren! Als men fouten blijft maken tegen het negeren van een rood licht, zullen er nog accidenten volgen. Ik begrijp eigenlijk niet goed wat daar zo moeilijk aan is, rood is gelijk aan stoppen en groen is doorrijden :) . Ik heb hier mijn bedenking over en dat hebben de treinreizigers ook. Deze mensen hebben het recht om veilig op hun bestemming aan te komen, daarom moet de NMBS ervoor zorgen dat een ongeval als twee weken geleden nooit meer gebeurd.