PDA

Bekijk de volledige versie : Spoorbond wil onveilige treinen weigeren


Eva Thijs
25th February 2010, 13:11
De onafhankelijke spoorbond OVS roept zijn leden op niet langer met de treinen met de oudste en minst geavanceerde veiligheidsuitrusting te rijden. Alleen als de NMBS erin toestemt een tweede bestuurder op deze treinen te zetten, willen ze er nog mee werken. Het gaat om de treinen met het zogenaamde ‘gong-fluit'-systeem. Die geven een geluidssignaal bij het passeren van een sein. Er rijden nog 171 treinen (11 procent) met dat systeem rond. De stoptrein die in Buizingen op de IC-trein inreed, had zo'n systeem.

Datum: 25/02/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Als treinen te oud (en versleten) zijn om nog veilig te rijden, vind ik dat ze die van het spoor moeten halen. Onschuldige reizigers mogen niet onnodig in gevaar gebracht worden. Ik weet niet of het al gebeurt, maar ik vind dat treinen binnen een bepaalde tijd gecontroleerd moeten worden op veiligheid en "in orde" zijn. Net zoals bij de autokeuring, treinen moeten ook volledig in orde zijn.

Barst
25th February 2010, 14:31
Leterme vreest voor open oorlog in CD&V


BRUSSEL - Premier Yves Leterme is bevreesd voor een open oorlog in zijn partij CD&V, nu steeds meer vraagtekens worden geplaatst bij de communicatie van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte na de treinramp in Buizingen.


In het debat over de treinramp wees Vervotte verschillende keren op de stopzetting van de implementatie van het automatisch treinstopsysteem. Zo kwam gewezen spoorbaas Etienne Schouppe in het vizier. en dat dreigt de partij volgens De Tijd zuur op te breken.

Omdat vrijwel onmiddellijk na de ramp de zoektocht naar een zondebok werd ingezet, liet CD&V Inge Vervotte open kaart spelen. Op die manier wilde men vermijden dat Vervotte onder druk zou komen om ontslag te nemen. Omdat Vervotte verschillende keren verwees naar de stopzetting van de invoering van een beveiligingssysteem onder Etienne Schouppe, riskeert die nu als zondebok te worden opgevoerd.

Schouppe lijkt echter niet geneigd om het zover te laten komen. Op een bijeenkomst van CD&V-toppers van ACW-signatuur op het kabinet van Vervotte liet Schouppe woensdag verstaan dat toenmalig minister van Verkeer Jean-Luc Dehaene eind jaren tachtig, begin jaren negentig in zijn "Star 21"-spoorplan het mes zette in de budgetten voor treinbeveiligingssystemen. Schouppe kon als baas van de NMBS, dat toen nog een autonoom overheidsbedrijf was, niet anders dan het plan-Dehaene uitvoeren.

Mocht Dehaene in opspraak gebracht worden, dan is dat voor CD&V een ramp. Zonder Dehaene vervliegt alle hoop op een oplossing voor BHV. En zonder die oplossing hangt het lot van de regering Leterme opnieuw aan een zijden draadje.

Daarom wil de CD&V-top er nu alles aan doen om Schouppe uit de wind te zetten. De partij is geen voorstander van een parlementaire onderzoekscommissie en spreekt voortaan ook over een 'gedeelde verantwoordelijkheid' als het gaat over de periode waarin Schouppe spoorbaas was en Dehaene minister van Verkeer.


Blog DS, 25-02-2010

Barst
25th February 2010, 14:34
Eurocommissaris Transport: 'België hinkt achterop'


BRUSSEL - De Belgische spoorwegen hinken achterop wat betreft automatische detectiesystemen. Dat heeft Europees commissaris voor Transport Siim Kallas donderdag verklaard tijdens een debat in het Europees Parlement over de treinramp in Buizingen.


Naar verhouding met andere landen haalt België volgens Kallas 'gemiddelde resultaten' inzake spoorveiligheid, maar ons land 'hinkt wel achterop wat betreft automatische detectiesystemen'.
Kallas beklemtoonde dat de achterstand geen gevolg kan zijn van vertragingen bij de ontwikkeling van het Europese signalisatiesysteem ERTMS. Hij werd bijgetreden door gespecialiseerde Europarlementsleden als Matthieu Grosch (CSP), Said El Khadraoui (SP.A) en Dirk Sterckx (Open VLD).

'Ik betreur dat mensen met belangrijke verantwoordelijkheden in België de schuld wilden afschuiven op Europa, of op zijn minst die indruk geven. Vertragingen met het ERTMS heeft geen enkele lidstaat weerhouden om eigen systemen te ontwikkelen', zei El Khadraoui.

De Europarlementsleden wezen op de gebrekkige toepassing van Europese richtlijnen. 'In sommige landen, jammer genoeg ook in het mijne, is dat niet steeds goed gegaan', verklaarde Sterckx. Zo werd verwezen naar de richtlijn uit 2004 die lidstaten verplicht een onafhankelijke veiligheidsinstantie in het leven te roepen.

Kallas ontkende dat de spoorliberalisering tot minder veiligheid heeft geleid. 'Dat is een excuus om de aandacht af te leiden', zei de commisssaris. Marc Tarabella (PS) stelde niettemin dat de toenemende concurrentie 'steeds meer druk op het personeel' legt. Derk Jan Eppink (LDD) opperde dat 'misschien door de macht van de vakbonden er te veel geld naar personeel is gegaan' en te weinig naar investeringen in moderne infrastructuur.


Blog DS, 25-02-2010