PDA

Bekijk de volledige versie : Machinist negeerde jaar geleden sein


Britt Janssens
20th February 2010, 15:33
Machinist negeerde jaar geleden sein

Een jaar geleden negeerde Robin Vanden Bemden een grondsein aan een treinwasinstallatie. De 31-jarige machinist, die maandag de trein van Quévrain naar Brussel bestuurde, werd een tijdlang geschorst en mocht enkel nog rijden onder begeleiding van een ervaren machinist.

De treinbestuurder werd voor het eerst ondervraagd en blijft ontkennen dat het sein op rood stond toen hij maandag tegen een andere trein botste. Na de aanrijding werd ervan uitgegaan dat Robin Vanden Bemden door het rood gereden was, maar dat spreekt de 31-jarige man dus tegen.

"Hij heeft zijn familie gesproken en hen verteld dat hij er zeker van was: het seinlicht stond wel degelijk op groen", liet een van zijn boezemvrienden eerder weten. Ook tegenover instructeurs van de NMBS zei hij: "In Buizingen kreeg ik eerst oranje en dan groen".

Het parket onderzoekt de zaak nog steeds. Bij de treinramp in Buizingen kwamen 18 mensen om het leven.

Bron: www.gva.be, 19/02/2010


Hier stel ik mij ongelofelijk veel vragen bij. Is het wel verantwoord om iemand met een trein, waar vele mensen in zitten, te laten rijden als hij al een keer een rood licht genegeerd heeft? Als machinist ben je verantwoordelijk voor het veilig vervoeren van jouw passagiers. Als je dan door een rood licht rijdt, kan dit verschrikkelijke gevolgen hebben, zoals nu gebeurd is in Buizingen.
Daarom stel ik mij dus vragen bij het feit dat deze man nog een trein mag besturen. Je moet, als bestuurder van eender welk voertuig, je aandacht er steeds bij houden. Het feit dat deze chauffeur een jaar geleden al een rood licht genegeerd heeft, bewijst dat hij dus niet steeds in staat is om zijn aandacht er bij te houden.
Vermits het woord 'nultolerantie' de laatste tijd zo populair is, kunnen we dit woord in dit geval misschien ook gebruiken? Ok, mensen verdienen een tweede kans. Maar deze man heeft één maal door het rood gereden, en is hier niet echt hard voor gestraft. Daarom had hij misschien de indruk dat het niet erg is om door het rood te rijden? Geven we dan geen verkeerd sein?