PDA

Bekijk de volledige versie : Obama keurt bouw kerncentrales goed

Eva Thijs
17th February 2010, 17:17
De Amerikaanse president Barack Obama heeft de bouw van twee kerncentrales in de staat Georgia goedgekeurd. De man is ervan overtuigd dat deze centrales proper zullen zijn.

Het elektriciteitsbedrijf Southern Company zal de kerncentrales bouwen. De federale regering verstrekte aan hen een overheidslening van iets meer dan 8 miljard dollar.

Hoewel de overheid garant staat, is de bouw nog geen vaststaand feit. Eerst moet de Nucleaire Toezichtscommissie immers een vergunning uitschrijven.
Werkgelegenheid

De twee kerncentrales zouden voor heel wat werkgelegenheid zorgen. Zo'n 850 personen zouden er aan de slag kunnen.

Als alles volgens plan verloopt, zouden de centrales eind 2011 in gebruik moeten worden genomen.

Datum : 17 / 02 / 2010
Bron: Gazet van Antwerpen

Eigen mening:
Ik vind dat er geen nieuwe kerncentrales mogen worden gebouwd. Zulke centrales brengen zeer veel nucleair afval met zich mee. De volgende generaties zullen met dit afval blijven zitten. Ik vind dat er meer groene energie moet worden gewonnen. Dit zorgt niet voor zoveel gevaarlijk afval en is beter voor ons milieu. Kerncentrales zullen ook niet eeuwig meegaan. Wat gaan ze doen wanneer deze te oud zijn? Nieuwe bouwen? Heel het verhaal opnieuw gaan schrijven? Het is natuurlijk wel goed voor de Amerikaanse economie dat er veel mensen een baan zullen vinden, maar kan dit ook niet op andere manieren? Er zullen vast en zeker ook extra banen vrijkomen wanneer er windmolenparken en zonnepanelen moeten worden gemaakt.

Inne.Vets
17th February 2010, 17:30
Ik vind dit ook schandalig. Men spreekt zoveel over groene/hernieuwbare energie en nu gebeurt dit. Kan men niet eens denken aan de hele wereld in plaats van enkel aan Amerika. Denk ook eens aan de volgende generaties. Als je weet dat dit minstens 300 jaar moet opgeslagen worden, spreken we al van 4 generaties. Als dit er al niet meer worden.
Wie heeft er trouwens de boter gevreten als er een ramp zou uitbreken?
Voor men hier mee door gaat, zou men eerst alle nadelen eens goed bekijken. Als het om de banen gaat, groene energie kan er ook wel verschillende aanrijken. Zoals al gezegd, er men moet ze maken, nakijken, in het oog houden, repareren, ... Op deze manier zal de economie ook wel weer op gang komen, maar dan is het wel beter voor de volgende generaties.

Charlotte Wellens
18th February 2010, 19:27
De elektriciteit die we verkrijgen uit de kerncentrales blijft nog altijd de meest goedkope energie en de meest betrouwbare. Onze energiefactuur zou enorm stijgen, moesten nu ineens alle kerncentrales gesloten worden en we alleen maar gebruik zouden mogen maken van groene energie. Het enige, maar erg grote, nadeel aan de kerncentrales zal het kernafval blijven. Daarom ben ik er volledig mee akkoord dat we moeten blijven zoeken naar manieren om groene energie op te wekken.

Die twee nieuwe kerncentrales in Amerika zullen daar wel met een reden geplaatst zijn. Ik weet hier natuurlijk het fijne niet van, maar ondertussen weet iedereen (ook Amerika en de president) dat we het kernafval nog niet zo snel kwijt zullen zijn. Obama zal zijn keuze wel goed afgewogen hebben en er zullen waarschijnlijk net dat beetje meer voordelen geweest zijn bij de kerncentrales. Het zou natuurlijk veel mooier geweest zijn, moesten er windmolenparken of iets dergelijks met groene energie gebouwd worden...