PDA

Bekijk de volledige versie : * 5 * Binnenland 'Trein uit Leuven reed wel degelijk door rood'


Eva Thijs
16th February 2010, 18:18
BRUSSEL - De trein die vanuit Leuven kwam en in Buizingen botste op een andere trein, is wel degelijk door het rood licht gereden. Dat hebben verschillende bronnen aan de VRT bevestigd.

Volgens de informatie van de VRT was het bewuste seinlicht niet defect. Was het wel defect geweest, was het geregistreerd in het station Brussel-Zuid en was het automatisch op rood gesprongen, klinkt het.

Zwarte dozen

De zwarte dozen van de twee treinstellen die maandag betrokken waren bij de treinramp, zijn intussen teruggevonden. Gistermiddag werd de eerste tachograaf al teruggevonden en vanmorgen gebeurde hetzelfde met de tweede, meldt Brusselse procureur des Konings Bruno Bulthé.

De twee zwarte dozen kunnen onder meer informatie geven over de snelheid die de treinen haalden op het ogenblik van het ongeval en de signalen die ze al dan niet zouden gerespecteerd hebben.

Oorzaak

Speurders en technisch personeel van het parket van Brussel hebben vanmorgen in Buizingen hun werkzaamheden hervat in het onderzoek naar de oorzaken en de omstandigheden van het treinongeval van maandag. Om de experts in alle rust te laten werken, heeft de onderzoeksrechter de plaats van de ramp laten afsluiten.

'Vanmiddag is er al een eerste vergadering waarop de experts hun eerste bevindingen zullen samenleggen maar een definitief rapport moet de eerste dagen zeker niet verwacht worden', zegt Bulthé. 'Tot zolang doen wij geen uitspraken over de juiste toedracht van de ramp of de eventuele verantwoordelijkheden.'

Balans

De balans van de treinramp staat momenteel op 18 doden. Het aantal geregistreerde gewonden is opgelopen tot 171.

'Vijfenvijftig daarvan werden via de medische diensten naar ziekenhuizen gebracht en 116 hebben zich op eigen initiatief in ziekenhuizen gemeld', zegt de provincie in een persbericht. 'Van de zwaargewonden zijn er gelukkig voorlopig geen overleden.'

Herstellingen

Maandagavond is op de plaats van de ramp al één spoor vrijgegeven door het gerecht maar voorlopig gebeurt hetzelfde nog niet met de andere. 'Dat zal pas gebeuren als alle bewijzen verzameld zijn en alle onderzoeken afgelopen zijn', aldus het Brusselse parket.

Eens de site wordt vrijgegeven, verwacht spoorwegnetbeheerder Infrabel drie dagen tijd nodig te hebben om de noodzakelijke herstellingswerken uit te voeren.

Datum: 16/02/2010
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Het feit of fabel dat de machinist door het rode licht is gereden, laat ik even in het midden. Ik vind dat de NMBS een systeem moet ontwikkelen waardoor de treinen niet kunnen botsen. Er wordt nu toch ook al gebruik gemaakt van sensoren die aangeven waar de treinen zich op dat moment bevinden. Waarom werkt dit systeem niet voldoende? Moeten er nog meer mensenlevens sneuvelen omdat er nonchalance heerst? Ik vind dat de veiligheid voorrang heeft, er moet een beter systeem komen of het huidige systeem moet bijgesleuteld worden .

Tine Van den Langenbergh
17th February 2010, 14:45
België heeft een systeem dat treinen die het rode licht negeren, automatisch laat stoppen. Maar niet alle treinen en sporen zijn hiervan uitgerust. Dit is onaanvaardbaar! Hebben ze dan niets geleerd uit de treinramp van 2001? Normaal gezien moet er eerst een ongeval gebeuren, vooraleer men iets aan de huidige situatie doet, niet dat dit echt een goede motivatie is. Maar dit heeft de NMBS zelfs niet gedaan. Ze beweren te hebben gewacht op een Europees systeem, maar er zijn vele Europese landen die al een eigen systeem hebben, zo ook België (die veel te laat begonnen zijn met de ontwikkeling van dit systeem). Ik vind het niet kunnen dat ze de verantwoordelijkheid van zich willen afschuiven. Een automatisch remsysteem moet er snel komen, op alle lijnen! Een trein heeft een hoge snelheid en passagiers dragen geen gordels, dus moeten er ongevallen als deze vermeden worden!

Inne.Vets
17th February 2010, 16:48
Ze zeggen altijd neem het openbaar vervoer. Dat is beter. Daar heb ik mijn twijfels over of toch over de veiligheid. In een auto heb je gordels, airbags, ... In bus of trein vind je geen van beide terug. Dus dat er iets aan de veiligheid moet worden gedaan, daar ben ik het meer dan eens mee.
En men zei toch ook iets van dat de treinbestuurder die het ongeluk veroorzaakt heeft (als dit zo is), al eens eerder door het rode licht gereden heeft. Is het dan mogelijk om dit twee keer te doen vraag ik mij af. Het kan niet zijn dat hier geen grote sanctie aan vast komt te hangen.
Dit klinkt misschien heel grof maar er zijn zoveel doden en diegene die het ongeval veroorzaakt heeft, laten ze leven.

Barst
17th February 2010, 18:21
Groen! en N-VA eisen parlementaire onderzoekscommissie


Groen!, N-VA en Vlaams Belang vragen een parlementaire onderzoekscommissie naar het uitblijven van het veiligheidssysteem bijna 10 jaar na de ramp van Précot. De SP-A wil een en ander eerst besproken zien in de bevoegde Kamercommissie.


Groen!: Onderzoekscommissie moet einde maken aan ping-pong spelletje

Groen! vraagt een parlementaire onderzoekscommissie naar het uitblijven van het veiligheidssysteem bijna 10 jaar na de ramp van Précot. Daarnaast vraagt de partij ook een plan voor de operationele invoering van zo’n systeem binnen het jaar. Op deze manier wil de partij de "flou" die rond de treinramp in Buizingen hangt zo vlug mogelijk uitklaren.

De treinramp die op maandag 15 februari plaatsvond, was een schok voor iedereen. Intussen pleiten alle betrokken partijen onschuldig en schuiven ze de zwarte piet door naar een ander, aldus Groen!.

Volgens Groen!-Kamerlid Stefaan Van Hecke is er dan ook maar één oplossing om een einde te maken aan dit ping-pong spelletje. "Er moet snel een parlementaire commissie komen met als opdracht te onderzoeken welke lessen er getrokken zijn uit de ramp van Pécort (2001)".

Daarnaast wil de partij ook weten "welke veiligheidsmaatregelen er moesten genomen worden, waarom de noodzakelijke investeringen in het beveiligingssysteem er 9 jaar later nog niet zijn, of de voorziene budgetten daarvoor zijn gebruikt of ... werden die misschien aangewend voor andere maatregelen zoals om het begrotingstekort van de federale regering te spijzen?"

Volgens het parlementslid dringt een vergelijking met andere Europese landen die hun treinnet wel beveiligd hebben, zich op. " Hier kan en moet het parlement zijn controletaak ten volle opnemen".
Verder eist de partij dat er een duidelijk plan op tafel komt dat sluitend garandeert dat er binnen het jaar een veiligheidssysteem operationeel is over het gehele treinnet. Investeringen in veiligheid zijn prioritair, aldus de partij.


N-VA: Structuur NMBS is hinderpaal

“Het heeft weinig nut om nu met een beschuldigende vinger richting de toplui van de NMBS of de minister te wijzen”, zeggen N-VA-Kamerlid Patrick De Groote en N-VA-Kamerfractieleider Jan Jambon.

“Hun voorgangers zijn vaak langer aan zet geweest dan zij. Maar dat dit drama bewijst dat er met de structuren van ons spoorwegbeleid van alles schort, staat buiten kijf. Wat we nu nodig hebben, is een onderzoekscommissie die uitzoekt waarom er in ons land zo lang getalmd is met het veiligheidssysteem. Waarna alle pijnpunten daadkrachtig en zonder compromissen aangepakt moeten worden. Alleen zo kunnen we dergelijke drama’s in de toekomst vermijden.”

Alvast één belangrijk pijnpunt, ligt voor de hand. Toen de NMBS in 2005, onder impuls van Europa, diende opgesplitst te worden om concurrentie mogelijk te maken, gebeurde dat niet zoals gevraagd in twee - , maar wel in drie afzonderlijke vennootschappen.

De Europese Commissie stelde België in 2008 in gebreke omwille van deze complexe NMBS-structuur en viseerde daarbij de NMBS-holding. De enige reactie van de Belgische regering bestond erin om de poppetjes in de raden van bestuur uiteen te halen. Niet meer dan een schijnmanoeuvre.

“De opsplitsing van infrastructuur en exploitatie in niet twee -, maar drie bedrijven heeft tot verkeerde prioriteiten in de investeringspolitiek van de NMBS geleid”, zegt De Groote. Dat de toplui, Lallemand, Descheemaecker en Haek, in plaats van samen te werken elk zo veel mogelijk macht en budgetten proberen binnenhalen, is al langer bekend. Dat dit ook invloed heeft op de investeringen in veiligheid, is met dit drama pijnlijk duidelijk geworden. "


Vlaams Belang: Nood aan onderzoekscommissie naar spoorbeleid

Oppositiepartij Vlaams Belang vraagt dat er een parlementaire onderzoekscommissie in het leven wordt geroepen die moet nagaan waarom in België, in tegenstelling tot de ons omringende landen, geen werk werd gemaakt van noodzakelijke elektronische veiligheidssystemen op alle treinen.

Concreet moet een onderzoekscommissie nagaat welk beleid de voorbije vijftien jaar werd gevoerd inzake de spoorwegveiligheid. Een aantal vragen staan voor het Vlaams Belang daarbij centraal. "Waarom werden de vooropgestelde maatregelen niet nagekomen? Welke financiële middelen werden er voorzien en welke werden er opgenomen? Werd er bespaard ten koste van de vooropgestelde veiligheid?"

De partij brengt in herinnering dat na de treinramp in Pécrot in 2001 beslist werd dat België binnen de drie jaar een veiligheidssysteem moest hebben dat treinen automatisch tot stilstand brengt nadat ze een rood seinlicht zijn voorbijgereden, maar dat er momenteel maar 25 van de 1.100 locomotieven met zo’n systeem uitgerust zijn.


SP.A: Vragen eerst voorleggen aan bevoegde Kamercommissie

Sp.a wenst haar vragen omtrent de treinramp in Buizingen voor te leggen aan de bevoegde Kamercommissie en de minister van Overheidsbedrijven, alvorens de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie te steunen. Voor de partij is de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie voorbarig.

"Als je een onderzoekscommissie opricht, moet je heel duidelijk kunnen afbakenen wat je zoekt, moet er duidelijkheid zijn over wat er eventueel wordt achtergehouden", zegt fractieleider Bruno Tobback.

"Wij hebben ook vragen en hebben die intussen al overgemaakt aan de bevoegde commissie. Wij vragen ons onder andere af hoe het komt dat de sporen wel al uitgerust zijn met een beveiligingssysteem, maar nog niet alle treinstellen. Wij hopen hierop een bevredigend antwoord te krijgen van de minister."

De partij wenst dus eerst haar vragen voor te leggen aan de bevoegde commissie en minister. Maar moest blijken dat de antwoorden onvoldoende zijn, "dan zullen wij de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie steunen", vervolgt Tobback.


CD&V: wachten op verslag onderzoek DVIS

Het heeft voor CD&V "geen zin" nu al te oordelen of een parlementaire onderzoekscommissie die zich moet buigen over de treinramp in Buizingen al dan niet opportuun is. "Wanneer minister van Overheidsbedrijven Vervotte in het parlement verslag zal hebben uitgebracht over het onderzoek van de DVIS naar de beslissingen van de voorbije tien jaar over de veiligheid op het spoor, zullen we oordelen of er behoefte is aan zo’n onderzoekscommissie", zegt de partijwoordvoerder.

Momenteel lopen er twee onderzoeken naar aanleiding van de ramp van maandag. Een gerechtelijk onderzoek en een onderzoek bij de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS). "Als dat laatste onderzoek rond is, zal (voogdij)minister Vervotte (CD&V) er verslag over uitbrengen in het parlement", luidt het bij CD&V. "Dan zullen we ook oordelen of er nog behoefte is aan een onderzoekscommissie."


Blog DS, 17-02-2010

SilkeDeRoover
18th February 2010, 22:52
Ik vind het enorm erg voor alle treinbestuurders die omgekomen zijn en ook voor diegene die gewond zijn. Maar ik denk dat hier ook weer de macht van het getal meespeelt. Ik las bij andere opmerkingen van 'je moet het openbaar vervoer nemen want dat is beter'. Maar langs de andere kant, hoeveel mensen sterven in het verkeerd met de auto? Dat zijn vele mensen per dag, maar er zijn niet meteen 18 doden. Maar op een dag kunnen er samen wel 18 mensen sterven in het verkeer. Niet dat ik wil zeggen dat ik het niet erg vind, maar er zijn enorm veel mensen dat ook mensen in het verkeerd hebben verloren en waar niet zoveel aandacht aan besteedt is. Niet dat die aandacht nodig is!
En als die treinbestuurder een rood licht heeft genegeerd, dit is wel een heel jammere zaak. Zeker ook bij zo'n job is het vaak fataal als je 1 misstap begaat. Maar versta me niet verkeerd, ik vind het echt enorm erg voor de gewonden en de nabestaanden van diegene die het treinongeluk niet overleefd hebben.

Anne Van den Bosch
19th February 2010, 11:16
Treinbestuurder Buizingen: "Ik reed niet door het rood"
treinbestuurder buizingen ik reed niet door het rood


18/02
De treinbestuurder ontkent dat het sein op rood stond toen hij maandag tegen een andere trein botste. Bij de treinramp in Buizingen kwamen minstens 18 mensen om het leven. Er wordt nog steeds onderzocht hoe het drama kon gebeuren.

Na de aanrijding op maandag werd ervan uitgegaan dat machinist Robin Vanden Bemden door het rood gereden was, maar dat ontkent de 31-jarige man met klem. "Hij heeft zijn familie gesproken en hen verteld dat hij er zeker van was: het seinlicht stond wel degelijk op groen", liet een van zijn boezemvrienden weten. Ook tegenover instructeurs van de NMBS zei hij: "In Buizingen kreeg ik eerst oranje en dan groen".

Het parket onderzoekt de zaak nog steeds. Na de uitspraken van Vanden Bemden wordt er nu uitgezocht of het om een menselijke of een technische fout gaat. Mogelijk waren er problemen met het sein.

Dinsdag werd Vanden Bemden overgebracht naar een ziekenhuis in de buurt van zijn woonplaats in Dour. Zijn toestand is stabiel, maar hij liep zware verwondingen op bij de botsing.

Bron: gva
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid903664/treinbestuurder-buizingen-ik-reed-niet-door-het-rood.aspx

Charlotte Wellens
19th February 2010, 15:18
[QUOTE=Tine Van den Langenbergh]België heeft een systeem dat treinen die het rode licht negeren, automatisch laat stoppen. Maar niet alle treinen en sporen zijn hiervan uitgerust. Dit is onaanvaardbaar! Hebben ze dan niets geleerd uit de treinramp van 2001? Normaal gezien moet er eerst een ongeval gebeuren, vooraleer men iets aan de huidige situatie doet, niet dat dit echt een goede motivatie is. Maar dit heeft de NMBS zelfs niet gedaan. Ze beweren te hebben gewacht op een Europees systeem, maar er zijn vele Europese landen die al een eigen systeem hebben, zo ook België (die veel te laat begonnen zijn met de ontwikkeling van dit systeem). Ik vind het niet kunnen dat ze de verantwoordelijkheid van zich willen afschuiven. Een automatisch remsysteem moet er snel komen, op alle lijnen! Een trein heeft een hoge snelheid en passagiers dragen geen gordels, dus moeten er ongevallen als deze vermeden worden![/QUOTE]

Ik dacht dat ik op het nieuws (welke uitzending juist, ontglipt me) had gezien dat de NMBS volop bezig is met het uitrusten van de sporen en treinen van dat systeem. Maar dat het gewoon een werk van lange duur is en niet zomaar overal kan geplaatst worden. Misschien dat het effectief sneller had gekund, want dat laatste treinongeval is 9 jaar geleden al voorgevallen, en dan was dit ongeluk misschien niet gebeurd. Maar dat zullen we waarschijnlijk nooit weten he...