PDA

Bekijk de volledige versie : Jongeren kopen massaal verboden groeihormonen


Simon Verrydt
13th February 2010, 09:39
Steeds meer jongeren kopen op een eenvoudige manier groeihormonen aan via het internet. Ze doen dat om er beter uit te zien, maar beseffen niet welke gevaren ze lopen.

Uit cijfers van de federale hormonencel blijkt dat 8 procent van de 14- tot 18-jarigen in ons land groeihormonen gebruikt. Ze bestellen de producten via Belgische en buitenlandse websites. De groeihormonen komen via koerierbedrijven gemakkelijk ons land binnen, omdat de douane niet over de nodige informatie beschikt om verdachte pakketten te onderscheppen. De hoeveelheid producten die in ons land circuleert, is daardoor enorm.

Een voorbeeld uit het jaarverslag van de Belgische hormonencel: in 2008 werd één zending uit China onderschept. Het ging daarbij om 300.000 dosissen testosteron en groeihormoon.

Senator Bart Tommelein (Open Vld) verwijt de overheid laksheid, en werkt daarom aan een nieuw wetsvoorstel. “Al in 2006 werd afgesproken om werkgroepen op te richten om dit steeds groter wordende probleem te bekampen. Maar daar kwam helemaal niets van in huis. Dat is een schande. De georganiseerde misdaad krijgt vrij spel, en de gezondheid van heel wat jongeren loopt gevaar.”

Het gebruik van groeihormoon verhoogt de kans op een hartinfarct of een nierblokkage.

Bron: GVA.be

Ik ben geschrokken van deze cijfers, 8% van alle jongeren is best veel. Je kan tegenwoordig ook alles via internet bestellen. Tot wapens toe, zou hier op een manier geen controle op kunnen zijn?
Want ik kan me voorstellen dat zo'n pillen slikken in je puberteit wel eens nare gevolgen kan hebben.

wim leenaerts
13th February 2010, 11:09
[QUOTE=Simon Verrydt]Want ik kan me voorstellen dat zo'n pillen slikken in je puberteit wel eens nare gevolgen kan hebben.[/QUOTE]
Zo'n pillen slikken kan op élke leeftijd nare gevolgen hebben.
Als je synthetische testosteron (anabole steroïden) binnenkrijgt, stopt je lichaam met de eigen testosteronproductie, waardoor de oestrogeenproductie de overhand gaat krijgen en je als man vrouwelijke kenmerken (borstontwikkeling, hogere stem enz.) gaat ontwikkelen en je onvruchtbaar kan worden. Dat zal in de 'bijsluiter' allemaal wel niet vermeld worden.
Goed dat ik dit artikel lees, want ik ben toevallig zowel in mijn 3de als 4de jaar bij biologie rond hormonen bezig (4de jaar rond geslachtshormonen bij de voortplanting en in het 3de jaar rond alle soorten hormonen bij secretie).
Ik denk nu wel niet dat mijn leerlingen het type jongere zijn dat zich hiermee bezighoudt, maar ik ga er toch maar wat voorlichting over geven denk ik.

Anne Van den Bosch
13th February 2010, 11:24
Ik vind het vreemd dat het zomaar mogelijk is dat minderjarige jongeren zulke middelen via het internet kunnen bestellen.
Het is toch onmogelijk dat ze allen ingelicht zijn over de gevolgen van de producten, en dat vind ik fout. Het is oneerlijk van de producenten om misbruik te maken van de onwetendheid van die jongeren. Iedereen wordt ingelicht over het gevaar bij het gebruik van sigaretten, en dat zou in principe ook zo moeten zijn bij eender welk ander schadelijk product.

Jonathan Smets
18th February 2010, 18:39
Tja, het internet en de gevaren ervan ...
8% is inderdaad wel veel, maar vergeet niet dat we in een maatschappij leven waarbij jongeren constant de ideale lichaamsvormen aan hun ogen zien voorbij gaan. We weten allemaal dat de producenten geen schuldgevoelens zullen krijgen als er bijwerkingen optreden bij het gebruik van zo'n groeihormonen. Kassa, kassa is het enigste dat telt. Ze zullen hun waar ook nooit in een slecht daglicht willen stellen, niet met bijsluiters, niet met andere waarschuwingen. ( Het is zowiezo toch al illegaal en ze brengen het nog steeds op de markt.)
Het is vooral aan de ouders en andere opvoeders van jongeren om hen te duiden op dit soort gevaren.

Coleta
18th February 2010, 19:35
8%... Dat is echt wel enorm veel! Ik ben hier toch ook wel van geschrokken... Heb ook nog nooit van iemand gehoord dat hij/zij groeihormonen neemt of iemand kent die dit wel doet/deed. Wanneer je zelf die leeftijd hebt, dan kan je dat hier of daar misschien toch wel eens horen.
Het is wel geen verrassing dat de producenten de gevaren niet rondbazuinen. Misschien staat het bij de verkoop op internet toch wel ergens vermeld... ergens in heel, heel kleine lettertjes.
Ik ben het met Jonathan eens dat vooral de ouders en opvoeders van jongeren hen op de gevaren hiervan moeten wijzen. Door er als leerkracht bijvoorbeeld ook even aandacht aan te besteden, hebben de jongeren dat toch weer meegenomen. Natuurlijk is dit nog altijd geen garantie dat de jongeren van de groeihormonen gaan blijven (het zijn nog altijd pubers en die kunnen soms koppig zijn), maar het is zeker en vast een goed begin!