PDA

Bekijk de volledige versie : 8 op de 10 Belgen dragen gordel altijd


Jan.Sauvillers
9th February 2010, 15:18
Acht op de tien Belgen klikken altijd hun gordel vast als ze vooraan in de wagen zitten. Achterin de auto doen slechts zes op de tien Belgen dat. In onze buurlanden dragen meer dan negen op de tien mensen altijd de gordel. Het instituut voor de verkeersveiligheid start daarom een nieuwe campagne.

"Wat veel mensen niet weten is dat de gordel vanaf 20 km per uur zeer nuttig kan zijn om zware verwondingen te voorkomen. De gordel is effectief voor botsingen tot ongeveer 100 km per uur”, benadrukt Werner De Dobbeleer van het BIVV. "Als je de gordel draagt, dan verdubbelt je de overlevingskans bij een ongeval", besluit De Dobbeleer.


Bron: De Redactie - di 09/02/2010


mening: 8 op 10 Belgen vind ik een vrij mooi resultaat... Langs de andere kant zijn dat dan wel ongeveer 2.082.867 van de 10.414.336 Belgen (uit de peiling van 2009) die geen gordel dragen... Hoewel je gordel niet aandoen een boete kan opleveren van 50euro zijn er toch nog vele mensen die zich daar niets van aantrekken. Mijn oma bijvoorbeeld is gewoon zo koppig dat ze zegt: 'als ze me tegenhouden geef ik wel 50euro contant...'.

Als je het mij vraagt moet de politie strenger optreden. Hogere boetes !

Eva Thijs
9th February 2010, 19:14
Ik vind dat de mensen meer moeten beseffen hoe belangrijk het is om een gordel te dragen in de wagen. Ouders moeten ook hun kinderen verplichten om altijd een gordel te dragen. Ook als je achteraan in de auto zit, je kan dan nog steeds door de voorruit vliegen na een botsing. Je moet het goede voorbeeld geven aan je kinderen. En een gordel stoort toch niet? Waarom zou je hem dan uitlaten? Wanneer er geen gordels zouden bestaan, had ik geen vader meer gehad. Hij heeft zijn leven eraan te danken.

Coleta
12th February 2010, 19:15
Een gordel dragen wanneer je in de auto zit, is een kwestie van gewoonte. Net zoals Stijn doe ik ook onbewust mijn gordel meteen aan wanneer ik in de wagen stap. Ook wanneer ik achteraan ga zitten. Het maakt namelijk niet uit of je vooraan of achteraan zit, de gordel wél dragen biedt altijd veel meer veiligheid. Als bestuurder zou je ook iedereen die mee rijdt er op moeten wijzen de gordel te dragen. Wanneer iemand die achteraan in de wagen zit geen gordel draagt, dan is dat niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor de anderen die wél een gordel dragen. In het middelbaar hebben wij een toneelvoorstelling met beeldmateriaal gezien die ons ervan bewust moest maken hoe gevaarlijk het wel niet is om zonder gordel in de wagen te zitten. Net zoals vele anderen, was ik toen heel erg geschrokken van deze voorstelling. Het beeldmateriaal leek zo levensecht en het verhaal daar rond was heel aangrijpend. Het was zeker en vast een aanrader voor alle middelbare scholen!

Evelien Snels
12th February 2010, 20:53
Op het eerste zicht vond ik 8 op 10 mensen wel een mooi resultaat, maar als ik dan het artikel helemaal las ben ik van die mening afgestapt. Als men in de buurlanden zit aan 9 mensen op 10 moet dat hier in België toch ook lukken? Misschien moet onze overheid eens gaan kijken naar de sensibiliseringscampagnes die er gevoerd zijn in de landen met de beste resultaten want dat lagere percentage heeft een oorzaak en ik denk niet dat het volledig te wijten kan zijn aan de koppigheid van sommige mensen. Het is ook een kwestie van opvoeding en het erin pompen van die gewoonte, want een gewoonte ontstaat niet zomaar. Mijn ouders hebben mij steeds gewezen op het belang van het dragen van een gordel en de gevaren die er zijn als je dit niet doet. Zij startten vroeger, nu nog steeds maar toen lag er meer de nadruk op, ook nooit de wagen voordat iedereen ingesnoerd was.

Net zoals Coleta vind ik ook dat het aandoen van een gordel een gewoonte is, ik doe dit onbewust als ik in de wagen stap maakt niet uit of ik nu vooraan of achteraanzit. Het maakt mij ook niet uit of de rit nu 2 minuten duurt of 200 minuten, ik klik hem altijd vast want zonder gordel voel ik mij onwennig. Als chauffeur vertrek ik niet voor iedereen zijn gordel vastheeft, wat soms wel al eens tot gezucht kan leiden.

Ik denk dat de boodschap naar de Belgische bevolking de volgende is: Buckle up! :cool: