PDA

Bekijk de volledige versie : Agressors vechtpartij Mortsel niet aangehouden

DeygersEvelien
8th February 2010, 22:51
MORTSEL - De zes personen die vrijdag betrokken waren bij een vechtpartij aan een lagere school in Mortsel, worden niet aangehouden. Dat deelde het Antwerpse parket zaterdag mee. Vrijdag, kort na het incident waarbij een 54-jarige leerkracht enkele rake klappen kreeg, pakte de politie van Mortsel zes verdachten op: twee minderjarigen en vier meerderjarigen. De minderjarigen werden zaterdag voorgeleid bij het jeugdparket. Maandag volgt er een tweede zitting en wordt beslist of ze zich moeten verantwoorden voor de jeugdrechter. Een van hen heeft sowieso klappen uitgedeeld.
Ook de meerderjarigen worden niet aangehouden, maar ze krijgen de rekening wel gepresenteerd wanneer ze binnenkort voor de rechtbank moeten verschijnen. Het parket oordeelde dat er geen vluchtgevaar is en de feiten geen recidief gedrag waren. De betrokkenen waren niet bekend bij het parket. De moeder van het berispte kind wordt gezien als de aanstoker van de ruzie, waarop ze zich samen met twee mannen schuldig maakte aan het slaan van de leerkrachten.

De school neemt geen enkel risico en vroeg de Mortselse politie, nog voor er iets over de voorleiding bekend raakte, om vanaf maandag te patrouilleren aan de schoolpoort.

'De kinderen waren allemaal in tranen. Ze hadden gezien hoe die zes de speelplaats waren opgestapt en daar twee leerkrachten in elkaar hadden geslagen. Onder meer de leraar turnen, een van de oudere leerkrachten, die zowat de held van alle leerlingen is', vertelt Ingrid Meeusen, voorzitster van het oudercomité van basisschool De Tandem in de Van Dijckstraat in Mortsel. Net als voor de andere ouders is de maat voor haar nu vol. Al jarenlang zijn er problemen met die ene familie, vertellen ze. 'De school heeft heel veel geduld met hen gehad en heeft allerlei speciale inspanningen voor hen gedaan. Maar nu moet hen heel duidelijk gemaakt worden dat ze hier niet mee wegkomen. Met hun gedrag hebben ze niet alleen twee leerkrachten geslagen, maar ook een hele school vol kinderen de stuipen op het lijf gejaagd.'

En dat allemaal omdat een van de dochters van het gezin gisteren tijdens de middagpauze werd berispt omdat ze een grote mond had opgezet. 'Enkele oudere vriendinnen, die niet bij ons op school zitten, zagen het gebeuren', vertelt directrice Ilse Gijsbrechts. 'Het zijn die meisjes die een sms stuurden naar de broers van onze leerlinge, waarin ze het hele incident vermoedelijk zwaar hebben opgeblazen. De broers en hun vrienden zijn daarop in blinde colère naar de school gestormd om verhaal te halen. Hun moeder is hen nadien achterna gekomen om te kijken wat er aan de hand was.'

Op de speelplaats gingen ze eerst een van de oudere leerkrachten te lijf, vermoedelijk omdat die als de grote boosdoener werd aangezien. Daarna keerde de moeder zich tegen de turnleraar, die zijn collega ter hulp was geschoten. De man kreeg een slag recht in het aangezicht. Het hele voorval duurde uiteindelijk zowat een kwartier. Enkele leerkrachten hadden immers onmiddellijk de politie gebeld, terwijl anderen de kinderen naar de refter loodsten om ze in veiligheid te brengen.

De verwondingen bij de leerkrachten vallen volgens directrice Gijsbrechts al bij al mee. 'De ene leraar (56) heeft niet echt iets. De turnleraar (54) een lelijk blauw oog. Maar het is vooral de schok in de school die erg is. Zoiets maakten we hier nog nooit mee. We zijn een braaf dorpsschoolke, met een heel gemoedelijke sfeer en ouders die elkaar allemaal kennen.

06.02.'10 - Het Nieuwsblad

DeygersEvelien
8th February 2010, 22:56
MORTSEL - De moeder en één van haar zonen die vrijdag een leraar aanvielen aan lagere school De Tandem in Mortsel, zijn opnieuw opgepakt. Zaterdagmiddag raakten ze opnieuw betrokken bij een incident in Mortsel. Dat bevestigt het parket van Antwerpen zaterdagavond.
De moeder en haar zoon die zaterdag werden voorgeleid, mochten samen met vier andere agressors beschikken. Rond 15 uur raakten ze verwikkeld in een nieuw incident in Mortsel. Daarbij werden ze opnieuw opgepakt.

De moeder werd opgepakt voor weerspannigheid, de zoon voor bedreigingen en weerspannigheid. Zondag worden ze opnieuw voorgeleid bij het Antwerpse parket

06.02.'10 - Het Nieuwsblad

DeygersEvelien
8th February 2010, 23:04
Vanmorgen toen ik de krant wou lezen, zat die van vandaag nog niet in de brievenbus. Daarom las ik de weekendkrant. Ik had wel 'iets horen vliegen' over een leraar die klappen had gekregen omdat hij een kind had berispt om onbeleefd gedrag. Maar het fijne wist ik er nog niet van. Dus las ik dit artikel.

Op de voorpagina stond een klein stukje over de 'cementleraar' die een tijd geleden door het lint ging en een leerling boven een emmer cement hield. Hij was geschorst en viel terug op de helft van zijn loon.

2 bladzijden later stond dit artikel. Toen dacht ik: waar gaat de maatschappij heen? Moeten leerkrachten in elke situatie boeten. Want, nu eerlijk, lijkt het daar niet op?

Toen las ik op de site van Het Nieuwsblad het extra artikeltje over het feit dat de moeder die ook de leraar klappen uitdeelde, even later weer betrokken was bij een volgend incident. Hopelijk is dit een enkeling die amok maken.

Het hoeft allemaal niet zo extreem te zijn, maar tegenwoordig worden ouders wel lastiger, want 'mijn kind, schoon kind'. Men mag (moet) fier zijn op zijn eigen kinderen. Maar kinderen, ja ook uw kinderen zijn niet altijd om fier op te zijn. En dan horen ze berispt te worden en dat moeten ouders respecteren.