PDA

Bekijk de volledige versie : G7 schrapt schuld van Haïti!!


Bram Jacobs
7th February 2010, 18:06
[COLOR=DarkRed][SIZE=4]G7 schrapt schuld van Haïti[/SIZE][/COLOR]

De landen van de Groep van Zeven zullen de bilaterale schulden die Haïti bij hen heeft uitstaan, kwijtschelden naar aanleiding van de verwoestende aardbeving van 12 januari. Dit heeft de Canadese minister van Financiën, Jim Flaherty, zaterdag in Iqaluit, in het noorden van Canada, verklaard.

(afp) - 'De G7 zal de volledige bilaterale schuld van Haïti kwijtschelden', zei Flaherty op een persconferentie na een informele bijeenkomst van de ministers van Financiën van de G7 in Iqaluit.

Haïti heeft relatief weinig schulden bij de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië en Japan. Bovendien had de Club van Parijs, waarvan de G7-landen deel uitmaken, in juni al beloofd de volledige schuld van Haïti, met name 214 miljoen dollar, kwijt te schelden.

Datum: 07/02/2010
Bron: De Tijd

Eigen mening:
Ik vind een mooi gebaar naar de inwoners van Haïti toe. Deze mensen leven nu zonder dak boven hun hoofd. Als zijn dan ook nog zouden moeten denken aan hun schulden die ze bij andere landen hebben dan zouden ze nog meer de put in geduwd worden.
Maar hoe mooi ook het gebaar is, de mensen uit Haïti hebben meer nodig dan dit. Het helpt hen wel, ze hebben meer steun nodig. De vraag die bij mij opkomt is wel, wie gaat die steun willen bieden? We leven momenteel in een recessie, zouden mensen nog wel even vrijgevig blijven als tevoren? Wel schrok ik, in positieve zin weliswaar, dat we tijdens de inzamel actie toch nog zoveel geld hebben kunnen verzamelen. 9,3 miljoen euro is natuurlijk niet niks.
Het is een begin voor Haïti, maar zullen we dit kunnen / willen blijven doen??