PDA

Bekijk de volledige versie : Spitsstrook op E313 tussen Antwerpen en Ranst


Eva Thijs
4th February 2010, 18:47
Op de E313 tussen Antwerpen en Ranst wordt de pechstrook over een afstand van zes kilometer een extra rijvak tijdens de spits. Zo wil Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) de files verminderen.
Het zou de eerste plek in Vlaanderen zijn waar dit systeem wordt toegepast. Dynamische borden boven de snelweg zullen aangeven wanneer die vierde rijstrook mag worden gebruikt. De pechstrook kan enkel rijstrook worden in de richting van Ranst. "In de omgekeerde richting rijdt de snelbus op de pechstrook", zegt Crevits. "Bovendien is de Antwerpse ring tijdens spitsuren sowieso verzadigd, zodat deze maatregel niet veel nut zou hebben in deze richting."

Automobilistenverenigingen VAB en Touring juichen de maatregel toe. "Door deze maatregel wordt de capaciteit uitgebreid. De files op de Antwerpse ring zullen afnemen omdat de voertuigen sneller afgevoerd zullen worden", aldus VAB. "Wij pleiten hier al voor sinds 2007", meldt Touring. "Als we een halt willen toeroepen aan de berichten over dagelijkse files en ongevallen op de E313, dan komt dit niets te vroeg."

Herstellingswerken
De herstellingswerken aan het wegdek op de E313 richting Hasselt vorderen trager dan verwacht en hinderen ook vandaag nog het verkeer. In de ochtendspits liep de file op tot 9 kilometer. Bestuurders ondervonden een uur vertraging.

"De grootste problemen situeren zich rond Herentals-West", weet Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. "Daar is de schade aan het wegdek dusdanig groot dat er een aannemer werd aangesteld voor een volledige herstelling. Putten vullen volstaat daar niet meer. Het verkeer kan daar slechts over een rijstrook, waardoor er rond 8.15 uur een maximumfile van 9 kilometer stond."

Tweede werf
"Daarnaast is er nog een tweede mobiele werf die zich verplaatst van Herentals richting Hasselt. Die aannemer pakt de verschillende putten aan met gietasfalt. Daar wordt hinder verwacht tussen Herentals en Geel. Tot waar die aannemer vandaag zal geraken, is nog niet geweten. Hij werkt in elk geval verder tot al het asfalt op is."

Andere richting
"Wanneer de rijrichting Antwerpen grondig onder handen wordt genomen, hangt af van de vorderingen richting Hasselt. Bovendien is het niet zo simpel om in deze periode aan de nodige asfalt te geraken", weet Erika De Corte van Wegen en Verkeer. "Voor deze werken moeten we speciaal gaan aankloppen bij een leverancier in Duitsland.

Bron: De Morgen
Datum: 04/02/2010

Eigen mening:
Ik vind het persoonlijk geen goed idee om de pechstrook te gebruiken als extra rijstrook. Wanneer iemand op de autosnelweg pech krijg, kan die niet meer op de pechstrook gaan staan. Het is levensgevaarlijk om dan stil te staan tussen al dat verkeer. Op vele plaatsen is conditie van de pechstrook en slechte staat en ligt er veel rommel. Dit is ook niet veilig om te rijden. Omdat de pechstrook niet voortdurend als extra rijstrook mag worden gebruikt, is het verwarrend voor voor de chauffeurs. Wanneer mag het nu wel, wanneer mag het nu niet? Ik denk dat deze regel nog voor problemen zal zorgen als deze ingaat.

Catharina.Michiels
4th February 2010, 19:44
Pechstrook of rijstrook?


Persoonlijk vind ik het niet zo'n goed idee, zelfs niet tijdens de spitsuren, om de pechstrook te gebruiken als 4e rijstrook. Wat als er een zwaar ongeval gebeurt, waardoor de hulpdiensten niet tot op de plaats van het ongeval kunnen geraken? Ik hoef niet uit te leggen wat de mogelijke gevolge kunnen zijn.


Je kan wel de autosnelweg uitbreiden, vind ik. Een pechstrook moet er echter wel blijven. Het noemt ‘niet voor niets’ een pechstrook.


E313


Dagelijks reed ik vroeger in de vakanties over de E313. De naam als ‘de gevaarlijkste autosnelweg in Vlaanderen’ is niet onterecht. Het verbaasd me dat mijn schokdempers het nog niet begeven hebben en dat er niet meer doden zijn gevallen op deze autosnelweg. De problemen die zich voordoen op de E313 dienen zo snel mogelijk opgelost te worden. Vandaag heb ik gezien dat dit niet enkel mijn mening is. De minister van Openbare Werken vindt eveneens dat de werken die aan de gang zijn om de gaten in het wegdek op te vullen met een hoger tempo uitgevoerd moeten worden. Daarbij haalt de minister me de woorden uit de mond.