PDA

Bekijk de volledige versie : Kinderen opvoeden is gevaarlijk


Barst
4th February 2010, 15:30
Kinderen opvoeden is gevaarlijk


Een Amerikaans boek bundelt vijftig niet voor de hand liggende opvoedingstips, bedoeld voor overbeschermende ouders.


Het principe van het opvoedingsboek Fifty Dangerous Things (You Should Let Your Children Do) is eenvoudig: kinderen leren al doende. De auteurs willen kinderen en jongeren leren hoe ze risico's moeten inschatten. . Medeauteur Gever Tulley uit Californië verdedigt het boek als volgt: 'Het is beter iets te leren door het te proberen en erin te mislukken dan het niet te proberen. Experimenteren stimuleert de creatieve ontwikkeling van een kind en bovendien leert het zo wat verantwoordelijkheid is. Uiteraard moeten we kinderen beschermen. Maar als het overbescherming wordt, falen we als maatschappij.'

Supernanny Wendy Bosmans is het ermee eens dat ouders hun kinderen moeten laten experimenteren, maar heeft bij sommige tips uit het boek haar bedenkingen. Een overzicht.


Laat kinderen met vuur spelen

Gever Tulley: 'Door een van de meest elementaire natuurkrachten te controleren, leren kinderen wat vuur is. Een open vuur is een laboratorium waar ze heel veel door kunnen leren.'

Wendy Bosmans: 'Het is interessant om samen met de kinderen de kachel aan te maken. Zo vermijd je dat ze het op een onbewaakt moment alleen gaan doen.'


Kleef twee vingers aan elkaar met secondelijm

Gever Tulley: 'Zo leren kinderen hoe het is om te leven met een handicap.'

Wendy Bosmans: 'Er bestaan ook minder gevaarlijke manieren om een kind te laten voelen hoe het is om met een handicap door het leven te gaan. In de jeugdbeweging spelen kinderen vaak met een blinddoek.'


Gooi met stenen

Gever Tulley: 'Door met dingen te gooien, leren kinderen analytische en psychische vaardigheden. Gooien met stenen is ook een goede lichaamstraining.'

Wendy Bosmans: 'Met stenen gooien kan een leuke activiteit zijn binnen een kader. Om het verst gooien in de beek is leuk, maar kinderen mogen niet naar elkaar gooien.'


Stop een cd in de microgolfoven

Gever Tulley: 'Als er een vonk ontstaat, leren kinderen hoe een microgolfoven functioneert. Ze zullen onthouden dat je er geen metaal in mag stoppen.'

Wendy Bosmans: 'Dit is te extreem. Je kunt het toestel beschadigen en het is bovendien ronduit gevaarlijk. Wat gebeurt er als je er vijf cd's in stopt?!'


Lik met je tong aan een batterij van 9 volt

Gever Tulley: 'Door het kleine schokje zullen kinderen begrijpen waarom elektriciteit gevaarlijk is.'

Wendy Bosmans: 'Ik vrees dat een kind moeilijk de link zal leggen met een stopcontact en van deze ervaring weinig zal opsteken.'


Leer kleine kinderen met een zakmes omgaan

Gever Tulley: 'Een zakmes is voor een kind het eerste universele gereedschap waarmee ze kunnen schroeven, snijden,... In heel wat culturen leren kinderen al vroeg hoe een zakmes te hanteren. Leer hen dat ze van hun lichaam weg moeten snijden en een scherp mes moeten gebruiken.'

Wendy Bosmans: 'Een zakmes vind ik wat te drastisch. Maar ik vind het bijvoorbeeld wel interessant om een kind van een jaar of vier een komkommer te leren snijden. Op voorwaarde dat je het samen doet.'


Blog DS, 04-02-2010 (Eline Bergmans)

Eva Thijs
4th February 2010, 18:58
Langs een kant vind ik ook dat kinderen moeten leren door te experimenteren maar sommige experimentjes zijn voor mij toch wat te gevaarlijk. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de CD's in de microgolfoven te steken. Tegenwoordig zijn er op TV programma's die zulke experimenten uitvoeren. Daar kan een kind ook van leren en het is niet gevaarlijk. Een kind dat nog niet oud genoeg is voor deze programma's op TV te begrijpen zal ook nog niet oud genoeg zijn om objecten in de microgolfoven te stoppen. De ouders moeten het kind dan de belangrijkste elementen van veiligheid bijbrengen. Natuurlijk zal het kind dingen moeten leren met vallen en opstaan, maar een kind aan een batterij laten likken vind ik belachelijk.