Inloggen

Bekijk de volledige versie : "Bankenplan Obama is levensgevaarlijk"

Eva Thijs
3rd February 2010, 16:25
Het plan van de Amerikaanse president Barack Obama om het risicovolle zakenbankieren weer te scheiden van het bankieren voor particulieren, kan bij toepassing in Nederland tot "levensgevaarlijke" situaties leiden, waarschuwt voormalig ABN Amro-bestuurder Wilco Jiskoot voor de commissie-De Wit, die de oorzaken van de kredietcrisis onderzoekt.

"Niet gediend met kleinere banken"
Jiskoot wees erop dat grote bedrijven in Nederland niet gediend zijn bij kleinere banken. "Als je straks geen bank meer hebt om transacties te doen, wie gaat het dan wel doen? ", zo vroeg hij zich af. "Bedrijven gaan absoluut risico's lopen. Dat heeft ook consequenties voor de economie."

Bos voor plan Obama
De Nederlandse minister van Financiën Bos heeft juist zijn steun betuigd aan het bankenplan van Obama. Bos heeft in de aanpak van de kredietcrisis al diverse keren gepleit voor een splitsing tussen 'durfbanken' en 'veilige banken'. Door risicovolle beleggingen met spaargeld te verbieden, kan volgens hem worden voorkomen dat de staat en belastingbetaler met hoge kosten worden opgezadeld als grote banken omvallen.

Jiskoot was als dealmaker van ABN Amro betrokken bij grote transacties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Bron: De Morgen
Datum: 03/02/2010

Eigen mening:
In deze tijd van economische crisis, denken de mensen toch na over hun geld. Deze crisis moet stilaan opgelost worden en dat president Obama een plan op stelt vind ik een goede zaak. Maar als door dit plan nog meer bedrijven en banken zullen failliet gaan, moet er een beter alternatief komen voor het plan dat momenteel is opgesteld. Ik vind het onderwerp van dit artikel wel zeker een relevant thema voor het nieuws, maar het artikel zelf vind ik persoonlijk te beperkt. Het plan in kwestie mag bondig uitgelegd worden. Nu weten de burgers nauwelijks wat er zal gebeuren. Er wordt enkel gezegd dat het heel riskant is voor het Nederlandse bedrijfsleven.