PDA

Bekijk de volledige versie : VN geven enkel vrouwen voedselhulp in Haïti


lies.janssen
2nd February 2010, 11:13
VN geven enkel vrouwen voedselhulp in Haïti

Op zestien verschillende plaatsen in de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince werd gisteren gestart met de ‘women only’-voedselbedeling. Het Wereldvoedselprogramma (WVP), een VN-organisatie, deelt onder meer een zak rijst van 25 kilo uit aan elke vrouw. Daarmee zou een gezin tot twee weken moeten kunnen rondkomen, luidde het. Het WVP benadrukte dat mannen niet zullen worden uitgesloten van voedselhulp. «Maar vrouwen staan meestal in voor voedselbedeling in hun gezin», klonk het.
Vermoed wordt ook dat wachtrijen waarin enkel vrouwen aanschuiven, minder aanleiding zullen geven tot geweld en opstootjes, zoals dat tot nog toe vaak wel het geval was. «Tot nu werden we verplicht om snel en onorthodox te werk te gaan», zei WVP-directeur Josette Sheeran. «Het doel was om simpelweg het voedsel te bedelen. Maar dit nieuwe systeem laat ons toe om meer mensen te bereiken.» Volgens de VN zal in de komende maanden zeker een derde van de bevolking afhankelijk blijven van hulp.
Intussen heerst er in Haïti meer en meer angst voor kindontvoeringen. Afgelopen weekend werden nog tien Amerikaanse leden van een baptistengemeenschap aangehouden. Ze zouden geprobeerd hebben om 33 Haïtiaanse kinderen, tussen de 2 maanden en 12 jaar oud, het land uit te smokkelen. «Het ging om ontvoering, niet om adoptie», stelde de Haïtiaanse minister van sociale zaken Yves Christallin. De Amerikanen ontkenden echter alles en stelden dat ze de kinderen enkel naar de Dominicaanse Republiek wilden brengen om daar een weeshuis te starten.
Het Amerikaanse leger heeft het voorbije weekend ook de evacuatievluchten van zwaargewonde Haïtianen gestaakt. Volgens de krant New York Times is er onenigheid over wie precies voor de factuur van die vluchten moet opdraaien: de deelstaten of de federale regering. In afwachting van een beslissing zijn de vluchten stopgezet.

/// www.wfp.org

BRON : http://www.metrotime.be/VN_geven_enkel_vrouwen_voedselhulp_in_Haiti.html Datum : dinsdag 2 februari 2010


Ik vind het een goede keuze van de VN dat enkel vrouwen het voedsel mogen ophalen voor hun familie, omdat mannen veel agressievere opstootjes hebben dan vrouwen. Zowel mannen als vrouwen kunnen op gebied van agressiviteit stevig uit de hoek komen, maar als dit de VN helpt om het voedsel beter te verdelen, vind ik het een super idee.
Wanneer ik de titel las kreeg ik meteen een angsitige gedachte. Gaan dan alle mannen dood in Haïti? Zij kunnen aan de aardbeving toch ook niets aan doen. Maar eigenlijk is het allemaal zo erg niet.

Lies Janssen
2 Baso D