PDA

Bekijk de volledige versie : Eerste fietssnelweg van Diest naar Antwerpen


Barst
26th January 2010, 17:26
Eerste fietssnelweg van Diest naar Antwerpen


Snel van Diest naar Antwerpen fietsen: binnenkort kan het zonder probleem. De Vlaamse regering wil fietssnelwegen aanleggen naar de grote steden.


De Vlaamse regering wil fietssnelwegen aanleggen tot in de grote steden. De allereerste fietssnelweg — tussen het Vlaams-Brabantse Diest en Antwerpen — moet nog dit jaar klaar zijn. Het principe is eenvoudig: een fietssnelweg is een breed en hoogkwalitatief fietspad, telt een beperkt aantal op- en afritten en heeft nergens verkeerslichten of kruispunten. Bedoeling is de mensen zo een waardig alternatief aan te bieden voor de wagen. Een fietssnelweg is immers — bijna — even snel, veiliger én milieuvriendelijker. Files behoren zo tot het verleden en mensen met een zware voet lopen dan weer niet het risico om geflitst te worden. Of toch wel?

‘Flitspalen naast de fietssnelwegen? Daar hebben we eigenlijk nog niet over nagedacht', zegt Cybelle-Royce Buyck, woordvoerster van minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). ‘Al denk ik niet dat er een maximumsnelheid wordt ingevoerd. Of een minimumsnelheid.' (lacht)

De allereerste fietssnelweg in Vlaanderen moet Diest met Antwerpen verbinden. Concreet gaat het om twee aansluitende trajecten: Diest-Mechelen en Mechelen-Antwerpen. Voor het eerste traject wordt gebruik gemaakt van de Dijle- en Demeroevers. Op de ontbrekende stukken wordt een nieuw fietspad aangelegd. Het gaat dan vooral om het stuk tussen Mechelen en Werchter, een strook in Aarschot en een strook in Testelt. Om de fietssnelwegen bereikbaar te maken, worden op verschillende plaatsen fietsbruggen over het water aangelegd.

Het tweede deel, de verbinding tussen Antwerpen en Mechelen, verloopt via Kontich. Ook daar schieten de werkzaamheden aardig op. De fietsverbinding tussen Antwerpen en Kontich is al klaar, nu is het de beurt aan de verbinding Kontich-Mechelen.

Volgens het kabinet van minister Crevits is het de bedoeling om ook andere trajecten aan te pakken. ‘Minister Crevits zat al samen met Brussels minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V)', zegt Buyck. ‘Tijdens die vergadering is ook de aansluiting vanuit Brussel ter sprake gekomen.'

Het idee van snelle fietsverbindingen is niet nieuw. In Nederland is het al langer ingeburgerd en een goed jaar geleden droomde Vlaams-Brabants provinciegouverneur Lodewijk De Witte ook al hardop van ‘velostrades'. Hij dacht vooral aan fietssnelwegen naar de verschillende stations op het expressnet tussen Leuven en Brussel. Van daaruit zouden pendelaars hun weg kunnen voortzetten met de bus of de trein.


DS, 26-01-2010

Barst
29th January 2010, 02:52
100 echte miljoenen per jaar


BRUSSEL - Minister Hilde Crevits wil 100 miljoen euro per jaar aan nieuwe fietspaden besteden. ‘Maar dan met realisaties, geen geld dat vastgelegd wordt en waar jaren niets mee gebeurt.' Want dat was een oud zeer.


De overheid heeft de voorbije jaren miljoenen uitgetrokken voor de aanleg van fietspaden. Alleen, het is vaak bij theorie gebleven. Het geld werd jaar na jaar ‘vastgelegd' zoals dat heet, maar er gebeurde (nog) te weinig mee op het terrein. De weggebruikers zagen amper fietspaden bijkomen.

De Vlaamse regering maakt sinds 2006 ieder jaar 60 miljoen euro vrij voor de aanleg van fietspaden. Voor de dossiers uit de periode 2000-2005 was 350 miljoen gereserveerd. In 2009 was daarvan 265 miljoen euro of driekwart nog altijd niet gerealiseerd. ‘Hallucinant', noemt Hilde Crevits (CD&V) dat. De minister van Mobiliteit en Openbare Werken wil er komaf mee maken.

De knelpunten van de fietspadendossiers zijn bekend. Zeven op de tien aanslepende dossiers liepen vast op de onteigening. Hier en daar ligt een eigenaar van een voortuintje dwars. Maar het grootste oponthoud zit in de federale dienst voor aankoop, die onderbemand is, waardoor de procedure lang duurt.

‘Ik heb de federale minister van Financiën, Didier Reynders (MR), aangeschreven met de vraag het systeem te versoepelen. Onze suggestie is dat de expert-landmeters voor hun schattingsverslag toegang krijgen tot de vastgoeddatabank. Vandaag kan dat pas als ze aangesteld zijn door een vrederechter. Ideaal zou zijn dat ze ook door de Vlaamse overheid aangesteld kunnen worden. Zo'n landmeter kan dan voorbereidend werk uit de handen van de aankoopcomités nemen. Premier Leterme heeft laten weten dat hij het dossier mee opvolgt.'

Een deel van de achterstand is ook terug te brengen tot ‘proceduritis', door botsende regels van de eigen overheid, ook al waren die precies in het leven geroepen om de zaken vooruit te helpen.

‘Kafkaiaans', vindt Crevits. Zij heeft tenoren van alle betrokken overheidsdiensten bijeengebracht. Er wordt een soort fietsteam opgericht, met het Agentschap Wegen en Verkeer, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, De Lijn, Waterwegen en Zeekanaal,... Allemaal diensten die wel met fietspaden bezig zijn, maar voor wie het niet altijd een prioriteit is en van wie de plannen niet op elkaar afgestemd waren.

Al hun relevante budgetten worden in één pot, de fietspot, samengebracht. Daar wordt een investeringsprogramma aan gekoppeld, waarbij ook prioriteiten vastgelegd worden. Een nog aan te duiden projectmanager moet dat sturen en bewaken. Dat Crevits zowel Mobiliteit als Openbare Werken heeft – in de vorige Vlaamse regering waren die bevoegdheden over twee ministers verdeeld – is wat dat betreft een meevaller.

Hoe komt Waterwegen en Zeekanaal erbij? ‘De jaagpaden langs de waterwegen bieden heel wat fietspotentieel. Maar W&Z heeft de boot wat afgehouden, onder meer vanwege veiligheidskwesties. Maar de geesten zijn aan het rijpen. We zien steeds meer fietsbruggen. Die zijn onmisbaar in de langere fietstrajecten. Je kunt zo'n jaagpad op de ene oever verharden voor de wielertoeristen, en de andere kant voor de rustige recreanten reserveren.'

Alle maatregelen zouden er volgens Crevits toe leiden dat ze aan haar 100 miljoen euro komt, die dan, eindelijk, op het terrein besteed gaan worden.

Hoeveel kilometer fietspad er met dat bedrag aangelegd wordt, kan de minister niet zeggen. Ze weet niet eens hoeveel er vorig jaar gelegd is. ‘Tegen juni verwacht ik daarover een stand van zaken.'


Blog DS, 29-01-2010