PDA

Bekijk de volledige versie : Magneet helpt je van verslaving af


Barst
15th January 2010, 02:28
Magneet helpt je van verslaving af


ANTWERPEN - De Antwerpse hersenchirurg Dirk De Ridder is goed op weg om verslaving uit de wereld te helpen.


Dirk De Ridder, neurowetenschapper aan de Universiteit Antwerpen, is er onlangs in geslaagd om een van zijn patiënten van zijn alcoholverslaving af te helpen. Niet met maandenlange therapie of een opname in een ontwenningskliniek, maar met een eenvoudige hersenscan. Het onderzoek zit nog maar in de beginfase, maar belooft revolutionair te worden.

‘Een verslaving is het gevolg van een uit de hand gelopen pavloveffect', legt De Ridder uit. ‘Als je eet, sturen je hersenen een signaal van beloning door naar je lichaam als teken dat je verzadigd bent. En als je te weinig eet, geven je hersenen het signaal dat je nog meer moet eten. Als de beloning of dopamine niet goed functioneert, moet je altijd maar meer eten om je verzadigd te voelen.'

Het is die cirkel die De Ridder wil doorbreken. ‘Als we een hersenscan uitvoeren bij een alcoholverslaafde, kunnen we perfect zien welke zone als het ware begint te juichen bij de gedachte aan alcohol. Met een magneet kunnen we die hersenzone uitschakelen.'

‘We kunnen de zone ook bepalen met een EEG-scan. De resultaten vergelijken we dan met een scan bij niet-verslaafden. Op een driedimensionale afbeelding kunnen we aanduiden waar de verslaafde zone zit.'

De proefpersoon van Dirk De Ridder was laaiend enthousiast. ‘Als ik met een winkelwagen door de supermarkt reed en de gang met alcoholische dranken passeerde, was mijn karretje onmiddellijk vol', vertelde hij aan De Ridder. ‘Nu heb ik niet meer de neiging om drank in mijn kar te laden.'

Er is voorlopig wel één groot nadeel: de behandeling met de magneet moet elke maand herhaald worden. ‘Anders moeten we bij de verslaafden een elektrode inplanten', zegt De Ridder. ‘We zijn nu aan het onderzoeken hoe we dat best doen. Rusland en China experimenteren al met het bevriezen van de verslaafde zone, maar als je daar een foutje maakt is het onomkeerbaar.'


Blog DS, 15-01-2010

Anne Van den Bosch
15th January 2010, 17:12
Als dit ooit een echte doorbraak wordt, zal het heel wat goede resultaten met zich kunnen meebrengen.
Hopelijk gaat men voorzichtig genoeg te werk, want als er steeds kleine foutjes en onomkeerbare gevaren aan verbonden blijven, zal men er niet ver mee springen.
Ergens vind ik het ook wel raar dat men daar nu pas op botst. Men verdiept zich toch al lang in de hersenscans en de wetenschap onderzoekt toch al lang alles wat met de hersenen te maken zou kunnen hebben?