PDA

Bekijk de volledige versie : Zonder reclame stijgen de kijkcijfers


Barst
12th January 2010, 21:02
Zonder reclame stijgen de kijkcijfers


Sinds de Spaanse openbare televisiezender begin januari alle publiciteit heeft verbannen, zijn de kijkcijfers voor TVE1 met bijna drie procent gestegen. Dat meldt de krant 'El Pais' online. Tijdens de eerste tien dagen van januari is het marktaandeel van de zender tot 19,5 procent gestegen. In december bedroeg dat nog 16,6 procent.


Speelfilms

Vooral speelfilms profiteren van de afwezigheid van reclame: zo kon een zondagavond uitgezonden film rekenen op een kijkdichtheid van 30,5%, een stijging van 8,5 procentpunt in vergelijking met het gemiddelde voor december.


Lange reclameblokken

De reclameblokken die programma's onderbreken, hadden/hebben in Spanje de akelige gewoonte behoorlijk lang te duren. Het verbod op reclame op de openbare radio en tv kwam er op initiatief van de sociaaldemocratische regering van José Luis Rodriguez Zapatero.


Blog DM, 12/01/10 (afp/svm)

Igna.Dergent
13th January 2010, 22:45
Dat zouden ze hier ook moeten invoeren!
Plezant om zondagavond is naar 'nen echte goeien blockbuster' te kijken als die 5-6-7 keer onderbroken wordt door reclame over wc papier, een keukenrol, yoghurt of weer-een-nieuwe-betere-zachtere-meer voedende-stijlende/krullend-geurende-shampoo...
Spanning: weg, verhaal: weg, verlangen: weg, irritatie: overwegend aanwezig!

Inne.Vets
14th January 2010, 17:29
Films zonder reclame...
Goei films zonder reclame...
Dat is de uitvinding zou ik zo zeggen. Dan kan men eindelijk eens naar iets fatsoenlijks zien zonder dat er om de 2 minuten 5 minuten overbodig 'geratel' waar men toch niets aan heeft uitzend. Iedereen heeft wc-papier of dergelijke nodig, daar hoeft dan toch geen reclame voor gemaakt worden.
Waar is toch het spreekwoord gebleven: 'goede wijn behoeft geen krans'. Dat betekent toch dat er eigenlijk geen reclame moet gemaakt worden, iedereen denkt nu eenmaal een goed product te produceren. Dus ze gaan tegen zichzelf in. Dus reclame is overbodig. = Weg met die reclame!!!

Eveline.Vanderheijden
14th January 2010, 23:05
Als er minder reclame is op tv, dan is er meer aan programma’s om te zien. Dus stijgt de kans op meer kijkers automatisch. Reclame werkt erg storend, waardoor er wel eens overgezapt wordt naar een ander kanaal. Het ander kanaal slaagt aan en het andere verliest kijkers. Geen slecht initiatief als je het mij vraagt, minder beïnvloeding en/of manipulatie. Mensen (en specifiek jongeren, relevant voor de opleiding) komen hierdoor minder in contact met manipulatie en kunnen een meer kritisch-maatschappelijke kijk ontwikkelen. Nu maar hopen dat de zender kan blijven bestaan, zonder de hoge inkomstenbron van reclamesponsers...

ToonThys
8th February 2010, 14:10
Daarvoor kiezen in België ook veel mensen voor één denk ik, de reclame is hier zo goed als nihil, al vind ik dat ze tegenwoordig ook al meer en meer reclame beginnen uitzenden.
Maar ik denk dat iedereen het wel ergerlijk vind, reclame tussen je film. Het kan handig zijn als je iets wil gaan halen ofzo, maar in het algemeen verafschuwd iedereen wel reclame denk ik. Voor de televisiemaatschappijen is het dan natuurlijk weer een belangrijke bron van inkomsten die zeer makkelijk te realiseren is.

Eva Thijs
8th February 2010, 14:30
Van mij mogen ze dit in België ook invoeren. Ik vind het vaak heel storend dat een film of programma onderbroken wordt door reclame. Ik vind het niet erg dat er enkele reclamespots getoond worden tussen 2 programma's in, maar een film onderbreken voor reclame is zeer vervelend. Ik begrijp waarom in Spanje de kijkcijfers zo sterk gestegen zijn.

Tine Van den Langenbergh
8th February 2010, 15:41
Reclame kan zeer hinderlijk zijn, omdat programma's vaak te veel onderbroken worden. Soms begint er al reclame na enkele minuten programma (ik denk dan vooral aan VTM). Heel ergerlijk, want het is niet dat je om de 5à10minuten naar het toilet moet. Dan begin je vaak te zappen met als gevolg het verlies van kijkcijfers. Reclame is voor sommige zenders wel broodnodig. Zenders die gesponsort worden door de staat, mogen geen reclame uitzenden. Enkel voor eigen programma's (wat minimaal gebeurd) en boodschappen van algemeen nut. Ik vind deze regeling goed, want voor de andere zenders is reclame een belangrijke bron van inkomsten en kan deze niet afgeschaft worden. Alhoewel men wel binnen de mate van het aanvaardbare moet blijven natuurlijk. Wel storend vind ik dat deze "boodschappen van algemeen nut" wel vaak reclamefilmpjes zijn, maar gewoon boodschap van algemeen nut genoemd worden. Dit is gebruik maken van achterpoortjes, ik vind dat hier strenger op moet worden beoordeeld.

valerie caers
15th February 2010, 19:42
Wat is er hatelijker dan elk kwartier een reclameblok dat minstens vijf minuten duurt! Als we naar deze cijfers kijken, ben ik duidelijk niet alleen! Ik besef ook wel dat deze reclameblokken voor bedrijven zeer belangrijk zijn. De bekendheid van de bedrijven hangt grotendeels af van tv reclame. Ik zou het leuk vinden mochten de reclame blokken halveren, dit is goed voor de kijker en zo kunnen bedrijven ook nog reclame maken. Maar ook vind ik dat de reclame tussen langspeelfilms achterwege mag achterwege gelaten worden! Dit stoort de sfeer die men in de film wil creëren.

SilkeDeRoover
16th February 2010, 10:58
Hier schrik ik helemaal niet van! Ik denk ook dat mensen vaak liever naar tv1 kijken dan naar VTM en VT4. Want als je een film aan het kijken bent op VTM of VT4 is dat om het kwartier bijna 5 minuten reclame. In het midden van de film is dat altijd wel even leuk om drinken te gaan halen, iets om te knabbelen, .. maar het herhaald zich te veel die reclame! Maar nu met die digicorder neem ik die film op en ik begin een half uur later die pas te bekijken zodat ik altijd kan verder spoelen wanneer het reclame is! Ook een mogelijkheid natuurlijk!

Kim Verlooy
22nd February 2010, 00:39
Reclame is als het takenpakket te KHK Vorselaar, veel te veel en wel elke 5 minuten een nieuw blokje. Ik ben dus, zoals de meerderheid, tegen de overbodige reclame die we dagelijks naar ons hoofd krijgen geslingerd. Het mag gerust een pak minder. Hoe dan ook, stel dat ze op de reclame zouden afschaffen bij zenders zoals vt4, 2be,... ik denk dat we een kwart van de dag op testbeeld zouden kijken. Geen reclame betekent meer programmatijd om te vullen wat meer creativiteit betekent voor de makers van dergelijke programma's en dus mogelijk ook meer afhakers om dat de programma's simpelweg niet meer boeien. Ook krijgen deze zenders volgens mij nogal wat geld in het laatje door de uren reclame per dag, als baas van dergelijke zender zou ik dus wel eens twee keer nadenken vooraleer ik alle reclame van mijn kanaal smijt. Spijtig genoeg ben ik dat niet en stem ik dus voor de afschaffing van de reclame.

Tine Van den Langenbergh
22nd February 2010, 15:24
[QUOTE=Kim Verlooy]Hoe dan ook, stel dat ze op de reclame zouden afschaffen bij zenders zoals vt4, 2be,... ik denk dat we een kwart van de dag op testbeeld zouden kijken. Geen reclame betekent meer programmatijd om te vullen wat meer creativiteit betekent voor de makers van dergelijke programma's en dus mogelijk ook meer afhakers om dat de programma's simpelweg niet meer boeien. Ook krijgen deze zenders volgens mij nogal wat geld in het laatje door de uren reclame per dag, als baas van dergelijke zender zou ik dus wel eens twee keer nadenken vooraleer ik alle reclame van mijn kanaal smijt. Spijtig genoeg ben ik dat niet en stem ik dus voor de afschaffing van de reclame.[/QUOTE]

Ik vrees voor meer heruitzendingen of televerkoop in plaats van testbeeld. Dit juich ik ook niet toe! Reclame is broodnodig voor televisiezenders die niet door de overheid gesponsord worden. Reclame mag niet afgeschaft worden, maar de blokken mogen wel korter worden. Ook hoeft er niet elk kwartier een blokje reclame te verschijnen! Ik vind het beter om af en toe korte blokjes in te voeren, zoals 's morgens en 's middags. Dan heb je reclameblokjes van ongeveer 2 minuten en een programma wordt niet of 1 keer onderbroken. Deze lijn zouden de zenders een hele dag moeten volgen. Ik begrijp wel dat er 's avonds meer reclame uitgezonden wordt omdat er dan meer mensen naar de tv kijken en dat een bedrijf natuurlijk liever 's avonds reclame uitzendt dan 's morgens of in de namiddag. 's Avonds heeft men een grotere doelgroep en kan men dus meer mensen bereiken via dit medium, waardoor dus de verkoopcijfers meer beïnvloed zullen worden door reclame die 's avonds wordt uitgezonden. Maar reclame de prijs van een reclamespotje wordt niet alleen berekent aan de hand van de duur van het spotje maar ook aan de hand van het tijdstip wanneer de reclame uitgezonden zal worden. Ik ben er van overtuicht dat een reclamespotje 's avonds veel duurder zal zijn dan hetzelfde spotje 's middags. Ik zou eerder voorstellen om de spotjes s' morgens en 's middags veel goedkoper te maken en 's avonds minder reclame uit te zenden voor eigen programma's. Daardoor kan er nog steeds (even veel) reclame uitgezonden worden in een reclameblok, maar wordt deze blok toch verkleind.

jan voorspoels
16th August 2010, 10:45
[QUOTE=Igna.Dergent]Dat zouden ze hier ook moeten invoeren!
Plezant om zondagavond is naar 'nen echte goeien blockbuster' te kijken als die 5-6-7 keer onderbroken wordt door reclame over wc papier, een keukenrol, yoghurt of weer-een-nieuwe-betere-zachtere-meer voedende-stijlende/krullend-geurende-shampoo...
Spanning: weg, verhaal: weg, verlangen: weg, irritatie: overwegend aanwezig![/QUOTE] plus eigenlijk alle andere reacties bijna.

Eén ding is hier voor velen niet zo duidelijk denk ik.

De openbare omroep kan je eigenlijk gelijk stellen als de "staatszender". Deze wordt ingericht door de overheid met belastingsgeld en eigen winsten.

Iedereen zegt hier dit zouden ze bij ons ook moeten doen. Ik denk niet dat er op VRT zoveel reclame is, en tijdens films of andere programmatie toch zeker niet.

Commerciële zenders zijn iets anders, zij zullen ook wel ergens moeten, willen zij de concurrentie met de openbaren blijven aangaan. Maar daar ging het in dit artikel dus niet over.